|
کدخبر: 234998

۴ وزیر رئیسی زیر تیغ استیضاح/ زنگ خطر برای وزرای اقتصادی

به نظر می‌رسد؛ عملکرد ضعیف برخی وزرای دولت سیزدهم نمایندگان مجلس را بر آن داشته است تا «احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی، «حجت عبدالملکی»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «سیدرضا فاطمی امین»، وزیر صنعت، معدن و تجارت را استیضاح کنند.

از ابتدای آبان سال جاری، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال استیضاح وزرای اقتصادی دولت و به صورت خاص، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و بازار شایعات را داغ کرده است. برخی از فعالان اقتصادی نیز در فضای مجازی این گمانه زنی‌ها را پر و بال داده اند.

اکنون و پس از گذشت دو ماه، اگرچه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، این شایعات را تکذیب کرده است، همه چیز به این تکذیبیه ختم نمی‌شود.

برخی از نمایندگان مجلس مانند محمد کعب عمیر، کیومرث سرمدی و علی بابایی کارنامی، مصاحبه می‌کنند و می‌گویند استیضاح برخی وزرا در مجلس کلید خورده است و آن‌ها منتظرند که امضا‌ها به حد نصاب برسد و وزیر را به مجلس بکشانند.

در این میان حتی برخی شنیده‌ها حاکی از احتمال استیضاح بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بود. با این حال به نظر می‌رسد همه نمایندگان مجلس در استیضاح وزرای مورد اشاره و زمان این مهم، وفاق نظر ندارند.

برای استیضاح وزرا باید صبر کرد

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس،با تأیید خبر جمع آوری امضا برای استیضاح سه وزیر در بهارستان گفت: این درست است و مذاکرات و رایزنی‌هایی در جریان است تا در عین حال که حق و حقوق نمایندگان رعایت شود، فرصت و زمان بیشتری داده شود تا بتوانیم بهتر قضاوت کنیم.

وی افزود: مطرح کردن استیضاح حق نمایندگان است، اما به نظر بنده، اکنون زود است. برای استیضاح حداقل تا عید باید احتیاط کرد، اما مجلس باید حواسش باشد که تکلیف خود را در بعد نظارتی انجام دهد؛ زیرا نظارت تعطیل بردار نیست.

وی افزود: معتقدم همگرایی باید بر اساس منافع و مصالح مردم اتفاق بیفتد؛ اگر مبنا مصالح کشور و مردم باشد، اشکالی ندارد، اما اگر خدای نکرده، براساس سلایق سیاسی، هوا‌های نفسانی یا بده بستان اتفاق بیفتد، اصلا الهی نیست و ارزشی ندارد.

حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نیز دراین باره به «مهر» گفت: نمایندگان مجلس، صدای ملت هستند و از آنجایی که می‌بینند برخی وزرا از ابتدای کار خود هیچ عملکرد مثبتی نداشته و منجر به نارضایتی مردم شده اند، سراغ طرح سؤال و در صورت نیاز استیضاح این وزرا می‌روند. البته تأکید هیئت رئیسه و رئیس مجلس آن است که برای استیضاح وزرا زود است و باید به آنان فرصت دهیم تا برنامه‌های خود را عملیاتی و ایراداتی را که به عملکردشان وارد شده است، رفع کنند و در صورتی که تغییر مثبتی در عملکردشان مشاهده نشد، نمایندگان می‌توانند سراغ استیضاح وزرای ناکارآمد بروند.

وزیر کار، زیر تیغ نقد مجلس

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در مجلس، در گفتگو با «ایلنا»، درباره مطرح شدن استیضاح حجت عبدالملکی گفت: مباحث گوناگونی در ماجرای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح است، اما مهم‌ترین این بحث‌ها به کارگیری نیرو‌ها و انتخاب افرادی برای پست‌های مدیریتی و معاونتی بوده است و اینکه چرا افراد باتجربه که در حوزه کار، تعاون و رفاه اشراف دارند، انتخاب نشده اند. انتصاب‌ها نشان می‌دهد سعی بر این بوده است که افرادی که در حوزه تعاون، کار و رفاه، اطلاعاتی نداشتند، به کارگرفته شوند که این امر برای برخی نمایندگان ایجاد سؤال کرد و به همین دلیل پیگیر استیضاح شدند.

وی افزود: مردم انتظار دارند با توجه به شعار‌هایی که داده شده، بارقه‌های امیدی وجود داشته باشد. درست است که مردم انتظار ندارند در همین مدت همه چیز عملیاتی شود، اما در همین مدت هم باید برخی نشانه‌های مثبت به جامعه داده شود. آقای وزیر خودش از نیرو‌هایی بود که در دولت قبل، همیشه منتقد وضع موجود بود و در صحبت‌ها و مناظراتی که در تلویزیون داشت، عنوان می‌کرد که می‌توان تغییر رویه داد و مسائل و مشکلات حوزه اشتغال و تولید را حل کرد؛ حال امروز همه قدرت در اختیار این برادر بزرگوار است و باید جواب گو باشد تا بتواند دغدغه‌های مردم و نخبگان جامعه را حل و برآورده کنند.

جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت در مجلس، نیز درباره جمع آوری ۳۲ امضا و اعلام درخواست استیضاح وزیر کار، گفت: با توجه به اینکه وزارت کار، وزارتخانه‌ای بسیار سنگین و مهم است، به نظر من، نوع انتصابات و عملکردی که وزیر کار در این مدت داشته است، پذیرفتنی نیست. اگر استیضاح ایشان مطرح شود و صورت گیرد، قطعا مجلس، موافق استیضاح است و ایشان برکنار خواهد شد. ایشان در عرض چند ماه نشان داد که توانایی اداره این وزارتخانه مهم را ندارد و ضعف مدیریتی شدید در این وزارتخانه مشاهده می‌شود.

استیضاح‌ها زنگ هشدارند

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، هم درباره کلید خوردن چندین طرح استیضاح در مجلس به «نامه نیوز» گفت: علی رغم اینکه نمایندگان با دولت همسو هستند، چک سفیدی هم امضا نکرده اند. هر جا ببینیم که دولت از اهداف انقلاب و رسیدگی به مطالبات مردم زاویه گرفته است، از ابزار‌های نظارتی خود استفاده خواهیم کرد.

تا الان، بحث‌هایی که درباره استیضاح وزرا در مجلس مطرح شده، جنبه حاشیه‌ای داشته، یعنی هیچ کدام از این طرح‌ها به هیئت رئیسه تقدیم نشده است. در واقع نمایندگان فقط درقالب مصاحبه به موضوع استیضاح اشاره کرده اند و هیچ کدام از طرح‌ها روال آیین نامه‌ای خود را طی نکرده است.

وی در ادامه درباره علت مطرح شدن استیضاح چند وزیر ظرف مدت کمتر از پنج ماه از آغاز کار دولت سیزدهم نیز گفت: علت این موضوع می‌تواند تعامل نداشتن دولت با نمایندگان باشد. تعامل سازنده و دوطرفه و برگزاری جلسات مشترک بین نمایندگان و وزرا می‌تواند بسیاری از سؤالات را برطرف کند. نمایندگان با مردم در ارتباط هستند و از نارسایی‌ها و مشکلات خبر دارند؛ بنابراین می‌خواهند این موضوعات را به مسئولان اجرایی انعکاس دهند.

اسماعیلی گفت: استیضاح، حق قانونی نمایندگان مجلس است، اما بعید می‌دانم قبل از عید، استیضاحی اتفاق بیفتد. معمولا به هر دولت، فرصت شش ماهه‌ای داده می‌شود تا وزرا و مسئولان اجرایی بر کارشان اشراف بیشتری داشته باشند و تجربه کسب کنند.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها