|
کدخبر: 201430

رییسی:‌هیچ موضوعی نمی‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند

رئیس جمهور در نشست سازمان شانگهای در تاجیکستان گفت: هیچ موضوعی نمی‌تواند فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران را توقف کند.

سیاست داخلی رییسی:‌هیچ موضوعی نمی‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نشست سازمان شانگهای در تاجیکستان اظهار کرد: در ابتدا مراتب تشکر خود را از امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و مردم تاجیکستان به دلیل مهمان نوازی و میزبانی خوب به عمل آمده اعلام می‌کنم. همچنین فرارسیدن ۲۰ سالگرد تاسیس سازمان شانگهای را تبریک می‌گوییم و امیدواریم از سازمان جایگاه خود را حفظ کند.

وی افزود: این اجلاس فرصت مناسبی برای همکاری‌های منطقه‌ای است. توسعه فرهنگی دستور کار اول همکاری بین کشور‌های صاحب تمدن است. بخش عمده خزانه فرهنگ و معنویت جهان در آسیا قرر دارد؛ آسیا مهد تمدن بشری است قلب امدن ان در هند، تاجیکستان ایران بوده است.

رئیسی گفت: ایران می‌تواند نقش مهمی در توسعه منطقه گرایی ایفا کند. زمانی که مسئولیت ریاست جمهوری را عهده دار شدم، تمرکز خود را بر چند جانبه گرایی اقتصادی و گسترش همکاری‌های منطقه ای عنوان کردم.

رئیس جمهور اظهار کرد: ظرفیت‌های ایران به لحاظ ژئوپلتیک، جمعیت، حمل نقل و نیروی انسانی و معنویت و تمدن می‌تواند تحرک معنا داری به این چشم انداز ببخشد.

سلطه طلبی و یکجانبه گرایی رو به زوال است

رئیسی اظهار کرد: جهان وارد دوران جدیدی شده است؛ سلطه طلبی و یکجانبه گرایی رو به زوال است و نظام بین الملل به سوی باز توزیع قدرت در حال تغییر است. در شرایط کنونی صلح و امنیت بین‌المللی در معرض تهدید است و تهدید‌هایی که طیف وسیعی از کشور‌ها از جمله کشور‌های شانگهای را در معرض هدف قرار داده است. حفظ صلح در این پهنه یک ضرورت است. سازمان شانگهای و اعتماد متقال، برابری رایزنی مشترک، احترام به تنوع فرهنگی ابزار کلیدی برای رسیدن به صلح در قرن ۲۱ است.

رئیسی در ادامه بیان کرد: کریدور شمال جنوب می تواند زیر ساخت همگرایی تقویت کند. سیاست خارجی ایران مبتنی بر مشارکت فعال در سازمان‌های بین المللی و مخالفت با یکجانبه گرایی و تاکید بر همگرایی بوده است. امروز نظام بین الملل با چالش‌های زیادی رو به رو است.

رئیس جمهور گفت: تحریم یا تروریسم اقتصادی از موانع کلیدی پیشبرد همگرایی منطقه‌ای محسوب می‌شود. سازمان همکاری شانگ‌های به طراحی ساختار‌ها و مکانیزم‌های مقابله جمعی با تحریم نیاز دارد. تحریم‌های یکجانبه تنها علیه یک کشور نیست بلکه همان گونه که در سال‌های اخیر روشن شده تعداد بیشتری از کشور‌های مستقل به ویژه اعضای سازمان را در بر می‌گیرد. طراحی مکانیز‌های مقابله جمعی با تحریم‌های یکجانبه در قالب این سازمان اهمیت و ضرورت دارد.

وی افزود: از سوی دیگر ناامنی مختل توسعه و پیشرفت به تروریسم مانع رشد اقتصادی پایدار است. جمهوری اسلامی ایران با سابقه بیش از ۴۰ سال تقابل و مبارزه بی امان با تروریسم و افراط گرایی خدمات شایسته‌ای به تحقق صلح و عدالت در منطقه غرب آسیا انجام داده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها