|
کدخبر: 199390

بخش هایی از «راز سر به مهر» ظریف در مذاکرات

متن پیش‌رو در کتاب «راز سر به مُهر» منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

سیاست داخلی بخش هایی از «راز سر به مهر» ظریف در مذاکرات

کتاب «راز سر به مُهر» به نویسندگی محمدجواد ظریف، علی اکبر صالحی، سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی است که در ۶ جلد گردآوری شده است. این کتاب گزارشی توصیفی و مستند درباره روند پرونده هسته‌ای ایران است.

در ادامه قسمتی از این کتاب درباره مذاکرات ظریف و جان کری آمده است:

«نخستین ملاقات در سطح وزرای خارجه دو کشور در ۱۳۹۲/۷/۴ تنها چند دقیقه پس از پایان دیدار یک ساعته با اعضای «پنج به‌اضافه یک» به درخواست طرف امریکایی انجام شد. البته هماهنگی برای این دیدار در مذاکرات دو جانبه هیات‌های مذاکراتی ایران و امریکا، پس از درخواست آنها و بررسی اقتضائات، انجام هماهنگی‌های لازم در تهران و تدوین جزییات، در حد یک دیدار حاشیه‌ای به دقایقی محدود در قیاس با نشست عمومی وزرای امور خارجه مورد توافق طرف ایرانی قرار گرفت. اگرچه خواسته اصلی امریکایی‌ها برگزاری ملاقات رسمی میان طرفین بود، اما با توجه به ملاحضات و خطوط تعیین شده، به این پیشنهاد پاسخ منفی داده شد.

هماهنگی تشریفاتی با طرف امریکایی چنین صورت پذیرفته بود که با پایان جلسه وزرای خارجه، آقای کری پیش‌گام شده و به دکتر ظریف پیشنهاد دهد: می‌توانم با شما چند دقیقه خصوصی صحبت کنم؟ در پی این اتفاق هماهنگ شده با پاسخ مثبت دکتر ظریف به تقاضای همتای امریکایی دو وزیر به اتاق مورد اشاره رفتند.

زمانی که ملاقات تمام شد آقای کری زودتر پیش رفت و با رسانه‌ها صحبت کرد.

طی این ملاقات کری حداکثر تلاش خود را کرد که مثبت باشد. او همان ابتدا به دکتر ظریف می‌گوید من را «جان» صدا بزن و متقابلا دکتر ظریف را هم «جواد» خطاب می‌کند.

براساس گزارش دکتر ظریف از این دیدار، کری گفته بود: ما باید با هم کار کنیم و شخصا نسبت به این امر تعهد دارم. می‌دانم رهبر عالی شما نگران رفتار دولت ماست، اما بدانید که ما دنبال یک راه‌حل سیاسی هستیم. ما می‌خواهیم با شما به پیش برویم. به خانم اشتون هم گفته‌ام که اول ما باید پیش برویم بعد آنها. برعکس آن عملی نیست. لذا کاملا جدی هستیم که با شما در مذاکرات مستقیم به نتیجه برسیم‌.

آقای کری کاملا روشن می‌پرسد آیا می‌توانید فردو را ببندید یا اراک را تبدیل به آب سبک کنید؟ دکتر ظریف با ملاحظه اینکه طرف مقابل را تحت تاثیر قرار داده و به تامل واداشته است، صریح و روشن پاسخ می‌دهد: در مورد فردو، اندیشه بستن این تاسیسات را اصلا مطرح نکنید. حتی طرح این موضوع هم موجب بدگمانی می‌شود چون تمایل شما به حمله به بقیه تاسیسات هسته‌ای ما را نشان می‌دهد. در مورد اراک هم دیگر کار از کار گذشته و تاسیسات ساخته شده است اما در مورد اینکه راکتورهای بعدی جمهوری اسلامی ایران با آب سبک باشد، می‌توانیم این پیشنهاد را بررسی کنیم. برای کاهش نگرانی ناشی از آب سنگین اراک هم اندیشه‌های مختلفی وجود دارد.»

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها