|
کدخبر: 189523

نظر سپاه و نیروهای مسلح درباره طرح صیانت

سردار جلالی در یادداشت خود تلاش کرد از طرح مجلس دفاع کند. جلالی پیش نویس طرح مجلس را امری "مبارک" دانست و آن را به "فال نیک" گرفت. او انتقادات از طرح را رد کرد.

سیاست داخلی نظر سپاه و نیروهای مسلح درباره طرح صیانت

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به دنبال حواشی پدید آمده پیرامون «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در یادداشتی انعطاف در مواجهه با تحول فناوری سایبری را ضروری دانست و بر اقدامات مشابه کشورهای اروپائی برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های فضای سایبری و مواجه با تهدیدات آن تاکید کرد. او در یادداشت خود تلاش کرد از طرح مجلس دفاع کند. جلالی پیش نویس طرح مجلس را امری "مبارک" دانست و آن را به "فال نیک" گرفت. او  انتقادات از طرح صیانت را رد کرد.

سازمان پدافندغیر عامل کشور زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح قرار دارد. پیش از جلالی، سردار نقدی معاون سپاه پاسداران از اقدام مجلس حمایت کرده بود. 

جلالی ضمن تاکید بر اینکه هیچ قانونی نباید منتج به رکود فعالیت‌های اقتصادی در فضای سایبری شود، نوشت: «متاسفانه به غلط جوی ایجاد شده است که این طرح تلاش دارد فضای سایبری کشور را به سمتی ببرد که فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر فضای سایبری را مسدود کند. در حالی که مهمترین هدف سال ۱۴۰۰ «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی هاست.» 

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور اغلب انتقاده را ناشی از "سوءبرداشت" دانست و نوشت: «اگر متن نهایی دقیق خوانده شود مشخص می‌شود برخی انتقادات به این طرح وارد نیست و اغلب فضاسازی رسانه‌ای از سوی افرادی است که منافع آنها در ولنگاری مدیریتی فضای مجازی است. البته همانطور که قبلاً اشاره شد برخی انتقادات هم به این طرح وارد است.»

او به یک نمونه اشاره کرد و نوشت: «برخی در سطح رسانه‌ای مدعی هستند بحث «گیت‌وی‌ها» به نیروهای مسلح سپرده شده است در حالی که در نسخه نهایی پیش‌نویس طرح، مسئولیت گیت‌وی‌ها به شورایی به ریاست مرکز ملی فضای مجازی سپرده شده است. بنده به عموم مردم به خصوص آنهایی که کسب و کاری در فضای مجازی دارند پیشنهاد می‌کنم فارغ از سوگیری رسانه‌ها یک بار آخرین نسخه این طرح را با دقت بخوانند تا در خصوص ابعاد طرح خودشان قضاوت داشته باشند.»

سردار جلالی در ادامه یادداشت خود تاکید کرد که در فرایند تدوین پیش‌نویس طرح مجلس، از نظرات طیفی از ذی‌نفعان استفاده شده است. او افزود: «حتماً در فرایند تدوین در کمیسیون ویژه باید از دیدگاه‌ها و نظرات همه کاربران و ذی‌نفعان حداکثر بهره‌برداری را داشت. این فرایند باید کاملاً شفاف و در معرض اطلاع عموم مردم باشد.» 

این مقام ارشد مظامی درادامه نوشت: «منتقدین محترم نیز باید دقت نظر داشته باشند که بین پیش‌نویس اولیه طرح تا تصویب قانون، فضای بسیاری برای گفت و شنود وجود دارد که انتقادات اخیر هم قطعاً به پختگی این طرح کمک می‌کند.» 

گفتنی ست مجلس شورای اسلامی با وجود ادعای شفافیت تاکنون متن کامل طرح خود را منتشر نکرده است و موافقان طرح، منتقدان را مدام متهم به «کج فهمی» می کنند اما توضیح نمی‌دهند چرا متن اصلی منتشر نمی‌شود. 

سردار نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه منتقدان طرح صیانت را «منافق» خوانده است

پیش از این سردار نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران به حمایت تمام قد از طرح مجلس پرداخته و منتقدان را متهم کرده بود. 

او خطاب به نمایندگان توصیه کرد: «از یک مشت منافق کامنت‌گذار که در سالنهای هدایت جنگ روانی در فضای مجازی در ریاض و آلبانی و دبی و لس‌آنجلس نشسته اند و با شیفت های شبانه روزی که با پولهای نفتی عربستان! اسرائیل و سازمان سیا با انبوه پیامها خود راجای افکار عمومی ایران جازده اند نترسید مردم باشما هستند.» 

این اظهار نظر نقدی با انتقادات تندی همراه بود حتی برخی اصولگرایان نیز این سخنان را زیر سوال بردند. 

گفتنی است صحن علنی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه درخواست عده ای از نمایندگان به منظور بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی را بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی کرده و در نهایت با ۱۲۱ رای با بررسی این طرح در کمیسیون مشترک طبق اصل هشتاد و پنج موافقت کرد.

بنابراین با موافقت نمایندگان با این درخواست، "طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی" در کمیسیون مشترک و ویژه بررسی می‌شود و بدون ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و در صورت تائید، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

این اقدام مجلس با مخالفت‌های شدیدی همراه شده است. اما نمایندگان مجلس به دنبال توضیح آن و قانع کردن افکار عمومی هستند.

پیش از این برخی مقامات دولتی همچون اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، وزیر ارتباطات و محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور با طرح مجلس برای اینترنت مخالفت کرده بودند.

منبع: فرارو

ارسال نظر