|
کدخبر: 186421

جزئیات سفر یک روزه اژه‌ای به قم/ درخواست مردم از رئیس قوه قضاییه چه بود؟

سفر رئیس دستگاه قضا به قم و زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) با استعلام و هماهنگی کامل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تنظیم شده و با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی این ستاد صورت گرفته است.

سیاست داخلی جزئیات سفر یک روزه اژه‌ای به قم/ درخواست مردم از رئیس قوه قضاییه چه بود؟

رئیس قوه قضائیه دقایقی پیش به زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در بدو ورود به قم به زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) رفت.

سفر رئیس دستگاه قضا به قم و زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) با استعلام و هماهنگی کامل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تنظیم شده و با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی این ستاد صورت گرفته است.

رئیس قوه قضائیه سپس با حضور بر مزار حضرات آیات بهجت، مصباح‌یزدی و دیگر علما در جوار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه (س)، نسبت به مقام شامخ این علمای ربانی ادای احترام کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای همچنین با حضور بر مزار آیت‌الله محمد یزدی و قرائت فاتحه، یاد و خاطره رئیس اسبق قوه قضائیه را گرامی داشت.

تعدادی از زائران حرم مطهر حضرت معصومه (س) در گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره با حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به بیان مشکلات خود پرداختند.

رییس قوه قضاییه با آیت‌الله نوری همدانی دیدار کرد

رئیس قوه قضاییه در این دیدار اظهار داشت: بسیاری از مسائل امروز در جامعه ما جدید است که شاید به‌طور متعارف نشود پاسخ آنها را در کتاب‌ها پیدا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای مسائل جدید ناشی از گسترش فضای مجازی را یکی از این مسائل عنوان کرد و گفت: بعنوان مثال فضای مجازی مسائلی را شکل داده که باب جدیدی در برابر دستگاه‌های حکومتی از جمله قوه قضائیه گشوده است.

وی از مراجع، علما و حوزه‌های علمیه خواست که قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌های حاکمیتی را در حل این مسائل نوظهور یاری دهند.

رئیس قوه قضائیه گفت: همه برنامه‌های نظام اسلامی باید مبتنی بر موازین اسلامی باشد و این موضوع در قانون اساسی ما نیز تصریح شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در شرایط فعلی به‌طور ویژه نیاز است که مراقبت شود تا شیاطین و برخی روشنفکرنماها نتوانند با شیطنت انحرافی در این مسیر ایجاد کنند.

وی از امر قضا به‌عنوان یکی از مسائل مهم حکومتی یاد کرد و ادامه داد: مردم توقع دارند که همه جهات و مسائل در دستگاه قضا مبتنی بر شرع و فقه اسلامی باشد.

رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد: تا کنون گام‌های بلندی برداشته شده تا دستگاه قضایی در مسیر شرع حرکت کند اما لازم است با کار و همکاری حوزه و علما و ورود روحانیون به امر قضا، گام‌های بلندتری در این جهت برداشته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس از مراجع، علما و حوزه‌ها خواست که هم درباره انطباق مسیر قضا بر مدار شرع تحقیق و مطالعه کنند و هم تمهیداتی برای تربیت روحانیون فاضل و مستعد و دارای روحیه انقلابی برای ورود به دستگاه قضا بیاندیشند.

حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی در این دیدار با تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه و آرزوی موفقیت برای وی در این مسئولیت خطیر، از نامه ۵۳ نهج‌البلاغه که حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر نوشته‌اند، به‌عنوان عالی‌ترین منشور حکومتی یاد کرد که باید ملاک عمل همه مسئولان باشد.

این مرجع عظام تقلید گفت: بر اساس دستور حضرت امیر، باید افراد با ایمان‌ و فاضل از نظر علمی و اخلاقی‌ را برای قضاوت انتخاب کرد تا هرگز دچار تطور و خدشه نشوند.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی از پایداری و استقامت در مسیر حق و عدالت و برخورداری از قاطعیت به‌عنوان ویژگی‌های قاضی یاد کرد و افزود: کسی که قضاوت می‌کند باید متقی و صبور باشد تا در برابر ناملایمات، حکمش‌ را تغییر ندهد و در برابر امیال دنیوی سست نشود.

این مرجع تقلید عظام با استقبال از اظهارات رئیس دستگاه قضا برای جذب قضات از حوزه‌های علمیه، در عین حال اظهار کرد: متأسفانه جریان‌هایی به وجود آمده که حوزه را کنار زده‌اند و آنگونه‌ که باید و شاید، به حوزه توجه نمی‌شود.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی افزود: حوزه آمادگی دارد با تربیت قاضی دستگاه قضا را در تأمین نیروی انسانی مورد نیازش یاری دهد اما لازم است برای برنامه‌ریزی بهتر، جلسات مشترک هم‌اندیشی‌هایی صورت گیرد.

این مرجع عظام تقلید گفت: امروز دشمنان فراوانی هستند که همه امکانات را برای هجمه به اسلام به کار گرفته‌اند که باید در برابر آنها متحد و مجهز شویم.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی همچنین با ابراز خرسندی از مواضع رئیس دستگاه قضا برای رفع مشکلات مردم از طریق حمایت از تولید و حل معضل بیکاری ابراز امیدواری کرد با همدلی همه بخش ها‌، فضای انقلابی برای خدمت به مردم به وجود آید.

امروز مردم با مسائل پیچیده‌ای مواجه هستند

رئیس قوه قضاییه در این دیدار اظهار داشت: قضاوت نیازمند علم و حلم و نفس زکیه است تا قاضی تحت تاثیر لغزش ها قرار نگیرد.

محسنی اژه‌ای افزود: امروز مردم مسائل نوظهور و پیچیده‌ای دارند که نیازمند اجتهاد مستمر و نظریه فقهی‌ علماست‌.

رئیس دستگاه قضا متذکر شد: با آن‌که سال‌ها در حوزه تحصیل کردم و سال‌هاست در دستگاه قضا خدمت می‌کنم اما گاهی با برخی مسائل پیچیده‌ای مواجه می‌شویم که تکلیف آنها را از طریق استفتاء روشن می‌کنیم.

محسنی اژه‌ای بر همین اساس از مراجع و علما خواست که با ارائه نظر فقهی خود درباره موضوعات جدید و پیچیده‌، دستگاه قضا را یاری دهند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: دستگاه قضا با هماهنگی و همکاری دولت و مجلس تلاش می‌کند تا مشکلات عرصه اقتصادی برای کارآفرینان و تولید کنندگان با کمک خودشان حل شود.

محسنی اژه‌ای با بیان‌ این‌که عده‌ای به خاطر شرایط بازار متضرر شده و عده‌ای نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، خاطر نشان کرد که دستگاه قضا از این دسته افراد حمایت خواهد کرد آنچنان که با مفسدانی که برای سقوط بازار برنامه ریزی می کنند، مانند کسانی که اقدام‌ به جنگ اقتصادی می‌کنند برخورد خواهد کرد.

آیت‌الله‌ سبحانی نیز در این دیدار به ذکر توصیه‌هایی به‌ رئیس‌ دستگاه قضا پرداخت و گفت: باید مباحث فقهی برای قضات گفته شود تا از اطاله دادرسی جلوگیری شود.

این مرجع تقلید با استقبال از تلاش‌های دستگاه قضا برای حمایت از تولید، خاطر نشان کرد: باید سرمایه‌های خارج کشور را به سمت داخل جذب کنید و امنیت قضایی و اقتصادی را در کشور فراهم کنید.

آیت‌الله‌ سبحانی گفت: ما سعی می کنیم به سوالات فقهی شما پاسخ دهیم تا شما هم شب و روز برای رفع مشکلات معیشتی و امنیتی کار کنید.

این مرجع تقلید عظام در پایان از رئیس جدید دستگاه قضا خواست که مسیر تحول را با قدرت ادامه دهد و از خود یادگاری ارزشمند به جا بگذارد که موجب رضایت و خرسندی عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام شود.

 

 

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها