|
کدخبر: 185748

آسیب جبران ناپذیر کرونا بر اهالی فرهنگ و هنر

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا اهالی فرهنگ و هنر بیشترین آسیب را از محدودیت‌ها و معلق شدن فعالیت‌های خود دیدند که وزیر ارشاد باید حل این مشکلات را در اولویت کاری خود قرار دهد.

سیاست داخلی آسیب جبران ناپذیر کرونا بر اهالی فرهنگ و هنر

حجت‌الاسلام حسین میرزایی درباره این موضوع که چه پیشنهادهایی برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آینده دارید؟ اظهار کرد: اوضاع فرهنگ و هنر و هنرمندان بعد از شیوع ویروس کرونا به شدت نابسامان شد به طوری که از نظر معیشتی دچار مشکلات زیادی شدند و حتی برخی از اهالی فرهنگ شغل خود را از دست دادند. همان طور که برای سایر اقشار جامعه تدابیری اندیشیده شد تا ضرر آنان به نوعی جبران شود باید برای اهالی فرهنگ و هنر نیز تدبیر ویژه‌ای اتخاذ شود تا مشکلات این قشر مرتفع شود.

وی افزود: بعد از شیوع ویروس کرونا اهالی فرهنگ و هنر از کمترین حمایت‌ها برخوردار شدند. به همین دلیل نخستین چیزی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به آن توجه ویژه کند این است که در شرایط کرونایی و پسا کرونا چه برنامه‌ای برای فرهنگ کشور یا اهالی فرهنگ و هنر دارد تا مشکلات آنان را حل کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: این امر مهم‌ترین دغدغه‌ای است که متناسب با فضای جدید پیش آمده باید برای آن و ارتقای شغلی اهالی فرهنگ و هنر، وزیر فرهنگ برنامه مدون و اصولی داشته باشد. اگر شیوه وزرای قبلی همچنان ادامه پیدا کند کسانی که بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند اهالی فرهنگ و هنر خواهند بود.

میرزایی تصریح کرد: مسائل فرهنگی کشور ابعاد گوناگونی دارد که مهم‌ترین آن بحث فضای مجازی و ساماندهی آن است. در فضای مجازی در تولید محتوا و در حوزه توزیع نیاز به یک برنامه جدی داریم. برای مثال در گذشته که فضای مجازی وجود نداشت در اغلب موارد رسانه‌ها و کتاب خوراک فکری و ذهنی مردم را تأمین می‌کردند، در حالی که امروز این خوراک را بیشتر فضای مجازی تأمین می‌کند. فضای نشر، حساب و کتاب مشخصی دارد و قیمت خاصی روی آن گذاشته و توزیع می‌شود، اما در حوزه فضای مجازی اگر کسی اثر فاخر تولید کرد باید هزینه تولید و توزیع اثر را پرداخت کند و هیچ مبلغی عاید خود او نمی‌شود.

به گشت ارشاد مسئولان نیاز داریم

وی ادامه داد: در این صورت آیا اهالی فرهنگ و هنر توان باقی ماندن در این میدان را دارند؟ مسلماً نخواهند داشت چرا که تمام عمر و زندگی خود را صرف تولید آثار هنری می‌کنند، اما از تأمین مایحتاج اولیه زندگی خود عاجز هستند. پس اگر منبع تغذیه عمومی مردم رادیو و تلویزیون به اضافه فضای مجازی است در حوزه تولید محتوای فضای مجازی وزارت ارشاد نقش بسزایی دارد تا خوراک سالم و مقوی ذهنی و روحی برای مردم فراهم کند که به همین دلیل وزیر فرهنگ و ارشاد آینده باید ساماندهی فضای مجازی را در اولویت خود قرار دهد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: در حوزه فرهنگی، توجه به مسائلی مانند اخلاق اجتماعی، وفای به عهد، احترام به بزرگترها و رعایت حقوق یکدیگر در اولویت فرهنگی و اجتماعی کشور هستند که وزیر ارشاد باید در ترویج این عناصر تلاش کند و برنامه داشته باشد.

میرزایی خاطرنشان کرد: به هر حال بودجه فرهنگی کشور در اختیار وزیر ارشاد است به همین دلیل باید برنامه اصولی داشته باشد. برای مثال رعایت اخلاق در رسانه‌ها و فضای مجازی نیاز به تخصیص بودجه دارد. به هر حال باید مسائل را اولویت بندی و به فرعی و اصلی تقسیم کرد. برای مثال زمانی شما گشت ارشادی را دارید که قصد دارد مفاسد اجتماعی سازمان یافته را ریشه‌کن کند، اما زمانی هم گشت ارشادی دارید که با تک تک افراد قصد برخورد دارد. اما امروز بیش از هر چیز به گشت ارشادی نیاز داریم که به جای ارشاد مردم، مسئولان را ارشاد کند. رئیس جمهور منتخب نیز در مناظرات به لزوم داشتن گشت ارشاد برای مسئولان تأکید کرد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها