|
کدخبر: 185305

تخلفات انتخاباتی در هیات مرکزی بررسی می شود

نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت که داوطلبان باید اعتراضات خود را به هیات مرکزی در تهران ارائه دهند.

سیاست داخلی تخلفات انتخاباتی در هیات مرکزی بررسی می شود

 محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس به برنامه سعادت آباد رادیو تهران درباره تخلف در فرآیند رای گیری شورای شهر شهر قدس در غرب تهران گفت: عدم اعلام نتایج انتخابات پس از شمارش در شهر قدس تخلف محسوب می شود اما در تعدادی از شهرستان‌ها هنوز نتایج انتخابات شوراها تایید نشده است.  بعد از اتمام رأی گیری و شمارش آرا باید به تخلفات انتخاباتی مثل خرید و فروش رأی، سوء استفاده از شناسنامه دیگران و تهدید افراد برای رای دهی به شخصی معلوم رسیدگی شود.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه نامزدها باید شکایات خود را به هیات‌های اجرایی ارجاع دهند تا فرماندار در تشکیل جلسه ای اگر تشخیص دهد صندوق‌های مورد نظر نامزدهای شاکی را بازشماری کند. البته نامزد شاکی باید دلایل متقن داشته باشد . معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد آرا ابتدا باز شماری می شود تا اگر تاثیر زیادی در تغییر نتیجه حاصل شد تمامی صندوق ها بازشماری شوند. بر اساس قانون نامزدها تا ۴ روز فرصت دارند شکایات خود را به هیات های اجرایی بدهند که در حال حاضر فرصت شکایت به اتمام رسیده است.

آصفری در پاسخ به اینکه نامزدها از شکایات خود را مطرح کرده اند اما به آن رسیدگی نشده گفت: آنها باید اعتراضات خود را به هیات مرکزی در تهران ارائه دهند. طبیعی است که نامزدهایی که رای آورده‌اند خوشحالند و بقیه که رای نیاورده‌اند اعتقاد دارند حقشان ضایع شده و یا بقیه از شناسنامه جعلی استفاده کرده اند و رأی خرید و فروش شده است. اما آنها دلایل متقنی ندارند آنها باید برای ادعای خود سند داشته باشند به عنوان مثال باید سند دال بر اینکه افرادی از فرد مشخصی پول گرفته اند تا رای دهند را ارائه دهند. در این شرایط فرماندار موظف است در جلسه مشترک هیات اجرایی و هیات نظارتی نسبت به بازشماری صندوق‌ها اقدام کند. اما بعضا بسیاری از این گزارش‌ها بر اساس شائبه صورت می گیرد.

وی در پاسخ به اینکه بازشماری آراء ۱۰ درصد از صندوق های شهر قدس بدون حضور رسانه‌ها و نهاد ناظر انجام شده اظهار داشت: برای بازشماری آراء نیازی به حضور رسانه‌ها نیست. بازشماری با حضور اعضای هیات اجرایی و نظارت انجام می‌شود. هیات اجرایی در هنگام شمارش رای در شعب حضور ندارند وفقط برای بازشماری ورود می‌کند.                                                                          

عضو کمیسیون شوراهای مجلس تاکید کرد: در زمان بازشماری لزومی ندارد نماینده نامزد شاکی حضور داشته باشد. بازشماری توسط هیات اجرایی و نظارت انجام می شود. قانون در این مورد سکوت کرده است. نماینده نامزد می‌تواند حضور داشته یا نداشته باشد. از نظر من بهتر است فرمانداران برای جلب اعتماد تمامی نامزدها اجازه دهند از هر ۵ نامزد به صورت مشترک یک نماینده در هنگام بازشماری حضور داشته باشد تا از شائبه‌های بعدی جلوگیری شود. اما این امر هم بستگی به تصمیم فرماندار دارد و منع قانونی ندارد. اعتقاد من این است که برای جلب اعتماد مردم حضور نماینده نامزد شاکی در بازشماری آراء مشکلی نداشته باشد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر