|
کدخبر: 177741

مهمترین رویدادهای مجلس در ۱۸ خرداد

بررسی سوالات نمایندگان از وزیر نفت/ موافقت مجلس با کلیات لایحه نظام رتبه بندی معلمان و... از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) هجدهم خرداد ماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

سیاست داخلی مهمترین رویدادهای مجلس در ۱۸ خرداد

جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد. لایحه نظام رتبه بندی معلمان، سوال از وزیر نفت و... در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور با اشاره به سالروز حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی، این اقدام را محکوم کرد و یاد و خاطره شهدای این حمله تروریستی را گرامی داشت.

رئیس مجلس همچنین درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی‌اکبر محتشمی‌پور، نماینده ادوار سوم و ششم مجلس را به خانواده این مرحوم تسلیت گفت و برای این مرحوم مغفرت و برای بازماندگان از خداوند منان طلب صبر و اجر کرد.

وزیر نفت با حضور در صحن علنی مجلس به سوالات علیرضا ورناصری،‌ عضو کمیسیون انرژی و جلال محمودزاده،‌ نماینده مهاباد پاسخ داد.

بیژن زنگنه در پاسخ به سوال علیرضا ورناصری نماینده مسجد سلمان در خصوص علت تاخیر در اجرای طرح ساماندهی گاز فلر، عدم مصرف بهینه سوخت، راهبرد انتقال گاز به عنوان اهرم سیاسی، عدم تخصیص عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها، عدم اجرای جامع طرح طبقه بندی کارکنان در صنعت نفت و ساماندهی امور مربوط به شرکت گاز ایران بیان کرد: برای جمع آوری گازهای فلر باید واحدهایی به نام ان جی ال که یک پالایشگاه گازی است افتتاح شود و گازهای جمع آوری شده، شیرین سازی و تفکیک شده و هر کدام به یک مصرفی برسد. این امر نیازمند سرمایه گذاری سنگینی می‌باشد. تغییری که ما در این مدت انجام دادیم این بود که به بخش خصوصی نیز اجازه تاسیس ان جی ال ها را دادیم، با اقداماتی که صورت گرفته برای جمع آوری تمام گازهای مشعل در نقاط مختلف کشور تعیین تکلیف شده و طرح‌ها به ترتیب در دست اجرا است. جمع آوری این گازها تا آخر سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد تحقق خواهد یافت.

بعد از توضیحات وزیر نفت، ورناصری اظهار کرد که هیات مشترکی از وزارت نفت، سازمان پدافند غیرعامل و کمیسیون انرژی در میدان حضور پیدا کرده و مسائل را بررسی کنند. اگر موارد مربوط به آلایندگی به خصوص در مسجد سلیمان رعایت نشود در آینده با فاجعه مواجه خواهیم شد لذا باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین در صورت تشکیل این کمیته و بررسی این موارد از پاسخ‌های وزیر قانع شدم.

در ادامه جلسه جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد،‌ سوال خود از وزیر نفت درباره علت کمبود گاز مایع در سطح کشور علی الخصوص روستاهای فاقد پروژه گازرسانی را مطرح کرد.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز ۲.۵ برابر شده است و از ۱۴ هزار روستا به ۳۵ هزار روستا رسیده‌ایم. بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های گازرسانی قرار دارد. استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان از متوسط میانگین به دلایل مختلف عقب هستند؛ گاز به ۹۰ درصد روستاهای استان‌های کرمان و یکی از خراسان‌ها و فارس هم رسیده است. در این سال ها ۴۳ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی و شهری هزینه شده و ۴۰ هزار میلیارد تومان هم برای خطوط انتقال خرج شده است.

پس از توضیحات زنگنه، محمودزاده اعلام کرد: از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شده و از وی درخواست کرد به موضوع گازرسانی سرعت بیشتری داده شود.

ناطقین مجلس

جمیری: با درک توطئه دشمن از فرصت انتخابات استفاده کنیم

سلیمی: وعده همه ما، ۲۸ خرداد پای صندوق رأی

گودرزی: امام راحل(ره) و رهبری سعادت ملت ایران را می خواهند

امیرآبادی: قهر کردن با صندوق رأی مشکلات را حل نمی‌کند

در ادامه جلسه علنی،‌ گزارش کمیسیون قضایی در مورد اعمال ماده ای از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در رابطه با «نقض اصول هفتاد و هفتم(۷۷) و یکصد و بیست و پنجم(۱۲۵) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران توسط حسن روحانی رئیس جمهور دولتهای یازدهم و دوازدهم» در دستور کار  قرار گرفت و نمایندگان ضمن تصویب این گزارش آن را به قوه قضاییه ارجاع کردند.

نمایندگان همچنین گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص کلیات لایحه نظام رتبه بندی معلمان را بررسی کرده و در نهایت با ۲۲۷ رای موافق آن را به تصویب رساندند.

وزیر آموزش و پرورش در جریان بررسی کلیات این لایحه تاکید کرد: امید ما این است که از مسیر رتبه بندی بتوانیم معلمانی با کیفیت‌تر و با انگیزه‌تر که از صلاحیت بالاتری برخوردار هستند، در نظام آموزشی کشور داشته باشیم.

مخالفان و موافقان کلیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان چه گفتند؟

مخالفان لایحه رتبه بندی معلمان تاکید داشتند که این لایحه باید نگاه جامع‌تری به ویژه به مدیران آموزشی و بازنشستگان داشته باشد و موافقان کلیات آن تاکید کردند که تصویب این لایحه گام بلندی برای تحقق مطالبات جامعه فرهنگی است.

جمعی از معلمین مدارس غیردولتی، غیرانتفاعی و آموزش از راه دور هم با حضور در مقابل مجلس خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود شدند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

نقدعلی: کاندیداها برنامه ارائه کنند

حسینی : فکری برای استمهال وام های کشاورزی شود

نیک‌بین: شورای نگهبان برای ممانعت از ظرفیت‌سوزی دلایل رد صلاحیت‌ها را اعلام نمی‌کند

رشیدی: طرحی برای واگذاری بررسی صلاحیت کاندیداهای شوراها به شورای نگهبان تهیه می شود

پزشکیان: بنده از شورای نگهبان تقاضای شفافیت داشتم

توهین نماینده آبادان نسبت به داوطلبین احراز صلاحیت نشده

مقصودی: فرهنگیان باید سهامدار صندوق ذخیره فرهنگیان باشند

فروردین: وزارت ورزش خسارت باشگاه داران را جبران کند

چنارانی: پشتوانه نظام و امنیت ملی حضور حداکثری مردم در انتخابات است

تذکر حاجی دلیگانی به دولت برای ساماندهی بازار بورس

***

محمد رشیدی،‌ عضو هیات رئیسه از اعلام وصول طرح تبیین شاخص‌های اقتصادی در پایان هر دولت خبر داد و نمایندگان، غلامحسین رضوانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات را با ۸۹ رای به عضویت هیات‌ سه‌نفره اجرای‌ قانون محاسبات‌ عمومی انتخاب کردند.

در پایان نیز روح الله متفکرآزاد عضو هیات رییسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها