|
کدخبر: 168671

سرنوشت اصولگرایان در صورت عدم کاندیداتوری رئیسی

در صورت عدم حضور آیت الله رییسی چه کسی جایگزین او در این برهه حساس خواهد شد؟

سیاست داخلی سرنوشت اصولگرایان در صورت عدم کاندیداتوری رئیسی

وقتی که صحبت از کاندیدای جریان اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به میان می‌آید معمولا نام یک فرد به سبب سابقه درخشانی که در فساد ستیزی داشته است بیش از دیگران مطرح می‌شود؛ نامی هم چون آیت الله سید ابراهیم رئیسی، از سوی دیگر اما برخی معتقدند که او خود تمایلی به حضور در انتخابات ندارد. حال سوال اینجاست که در صورت عدم حضور او چه کسی جایگزین او در این برهه حساس خواهد شد؟

چرا آیت‌الله رئیسی؟

 سید حسین نقوی حسینی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی می‌گوید که «اصولگرایان تنها در صورتی به اجماع می‌رسند که سید ابراهیم رئیسی نامزد نهایی انتخابات باشد».

حسین شریعتمداری هم به رای انتخابات دوره قبل آیت الله رئیسی اشاره کرده و در این باره گفته است که رأی ۱۶ میلیونی آقای رئیسی نشان می‌دهد که سخنان، برنامه‌ها و بینش و منش وی در میان توده‌های مردم خریداران فراوانی دارد، به گونه‌ای که هر جا با مردم مواجه شده و به معرفی خود پرداخته‌، اقبال و رویکرد گسترده مردم را در پی داشته است. از این زاویه نیز می‌توان گفت در صورتی که آقای رئیسی فرصت بیشتری برای ارائه نظرات خود به مردم داشت، به یقین توده‌های عظیم و بیشتری از آنان را جذب می‌کرد.

احمد امیرآبادی فراهانی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگویی تلویزیونی از آمدن مجدد سید ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ حمایت کرد.

حالا از آیت الله سید ابراهیم رئیسی که در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ به سمت تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد و در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران شد به عنوان گزینهٔ احتمالی جریان اصولگرا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نام برده می‌شود؛ چرا که او در انتخابات سال ۱۳۹۶ که در تاریخ ۲۹ اردیبهشت برگزار شد، با کسب ۱۵٬۷۸۶٬۴۴۹ رای و ۳۸٫۳۰٪ آرا نفر دوم شد، در حالی که حسن روحانی با کسب ۲۳٬۵۴۹٬۶۱۶ رای و ۵۷٫۱۳٪ آرا پیروز انتخابات شد و این بالاترین رأی برای رقیب رئیس‌جمهور مستقر در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان بوده است.

با این حال اما سید ابراهیم رئیسی در آذرماه امسال در دیدار با جمعی از دانشجویان ضمن خبر دادن از برنامه پنج‌ساله قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حضور احتمالی‌اش در عرصه رقابت‌های انتخاباتی گفت: «من به چیزی غیر از قوه قضاییه فکر نمی‌کنم».

از سوی دیگر پیش از آن هم امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مشهد، در توئیتی از مخالفت رئیس قوه قضاییه با کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خبر داده بود.

اگر رئیسی نیاید سرنوشت اصولگرایان چه خواهد شد؟

حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر رئیسی نیاید اوضاع اصولگرایان چه خواهد شد؟ گفته است که چنانچه آقای رئیسی داوطلب ریاست جمهوری شود مورد اتفاق قاطبه اصولگرایان خواهد بود و تکلیف برای دیگران روشن خواهد شد و چنانچه وی از این امر مهم منصرف شود؛ تعدد گزینه‌های اصولگرایان و مستقلین بیش از ده نفر خواهد بود؛ اگرچه این معضل در بین اصلاح‌طلبان هم قابل مشاهده است.

علیرضا خجسته‌پور فعال سیاسی اصولگرا هم درباره اینکه اگر آیت‌الله رئیسی وارد انتخابات نشود چه خواهد شد؟ گفت: اگر وی وارد نشود ممکن است که ایجاد وحدت در این جریان کمی سخت شود، اما همه تلاش ما این است که در نهایت به آن وحدت حداکثری دست پیدا کنیم و به همین سبب هم شورای وحدت اصولگرایان اقدامات خود را جلو می‌برد، کمیته‌هایش تشکیل شده و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم به همین صورت اقدامات خود را انجام می‌دهد تا در نهایت به آن وحدت حداکثری خود دست پیدا کند.

پس از این گمانه زنی‌ها بود که سید حسین نقوی حسینی رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی در شهرستان‌های استان تهران در انتخابات سال ۹۲ گفت: با توجه به اینکه جلیلی در انتخابات سال ۹۲ حضور داشت و رای خوبی هم به‌دست آورد، آمادگی نامزدی برای حضور در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را هم دارد، اما تمامی گزینه‌ها در جریان اصولگرا منتظر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی هستند تا ببینند موضع انتخاباتی وی چه چیزی است.

او افزود: اگر سید ابراهیم رئیسی نامزد شود و به انتخابات بیاید، نامزدهای اصولگرایان و سعید جلیلی از او حمایت خواهند کرد، در غیر این صورت فکر می‌کنم جلیلی وارد میدان خواهد شد. اگر سید ابراهیم رئیسی به انتخابات ریاست جمهوری بیاید، مورد اجماع اصولگرایان است و با توجه به اینکه سعید جلیلی هم برنامه دارد و هم دولتش را آماده کرده و هم جزو با برنامه‌ترین گزینه هاست در صورت حضور سید ابراهیم رئیسی از او حمایت می‌کند. اگر آیت‌الله رئیسی به انتخابات بیاید، جبهه پایداری نیز از او حمایت می‌کند و اجماع خوبی در اصولگرایان به وجود خواهد آمد.

موضعی که مجید متقی فر سخنگوی جبهه پایداری هم درباره آن گفته است که سعید جلیلی می‌تواند یکی از گزینه‌های جریان انقلاب باشد. البته این که فردی انقلابی با روحیاتی که سعید جلیلی دارد، بخواهد وارد انتخابات شود طبیعی است که باعث نگرانی برخی از افراد و جریان‌های سیاسی شود.

سخنگوی جبهه پایداری تصریح کرد: این که جمع بندی نهایی قرار است چه شود و چه کسانی وارد انتخابات شوند هنوز مشخص نشده، اما سعید جلیلی یکی از چهره‌های مطرح شده برای انتخابات ۱۴۰۰ است و جبهه پایداری اوضاع را رصد می‌کند تا از فردی متناسب با ارزش‌های انقلاب حمایت کند، البته فقط سعید جلیلی نیست و چهره‌های دیگری هستند که جریان انقلاب از آنها حمایت می‌کند.

پس از این اظهارات بود که حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا درباره میزان رای آوری سعید جلیلی در انتخابات گفت که اگر قرار باشد فقط جبهه پایداری از آقای جلیلی حمایت کند، بیش از یک یا دو درصد رأی نمی‌آورد، اما اگر همه اصولگرایان بخواهند از او حمایت کنند و نظر نهایی شورای وحدت و ائتلاف روی او نام باشد، وضعیت فرق می‌کند و می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

با این حال به نظر می‌رسد که در صورت عدم ورود آیت الله رئیسی به انتخابات، سعید جلیلی یکی از جدی‌ترین گزینه‌های انتخاباتی باشد، با این حال اما محمدحسن قدیری ابیانه با اشاره به یک احتمال گفته است که البته آیت الله رئیسی تمایلی برای نامزدی ندارد، اما قطعا با اصرار اقشار مختلف مواجه خواهد شد.

حال باید دید که اصرار مردم و احزاب آیا قادر خواهد بود که آیت الله رئیسی را به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بکشاند و یا سعید جلیلی و گزینه‌های دیگر جایگزین او خواهد شد؟ الخیر و فی ما وقع...

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر