|
کدخبر: 142792

نتیجه رای‌گیری درباره ثبت نام نظامیان برای ریاست جمهوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف ممنوعیت ثبت نام نظامیان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری مخالف کردند.

نمایندگان مجلس امروز یکشنبه و در جریان بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهاد غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد مبنی بر حذف بند-خ که شرایط حضور در انتخابات را فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌داند، مخالفت کردند.

«غلامرضا نوری قزلجه» در تشریح پیشنهاد خود عنوان کرد: اهمیت کار نظامیان و سرداران سرافراز به حدی زیاد است که قابل مقایسه با امور سیاسی نیست. دفاع از تمامیت ارضی و جان و مال ملت به عهده این عزیزان است و نباید از جایگاه این افراد غافل شویم.

نماینده مردم بستان آباد گفت: با بند خ و حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری مخالفم و تقاضای حذف این بند را دارم. چرا به درجه سرلشکری بسنده شده است. در کشور به تعداد انگشتان دست، افرادی داریم که درجه سرلشکری دارند چرا درجه سرتیپ و سرهنگی نمی‌توانند مدیریت اداره کشور را در دست بگیرند. این طرح محدودیت است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: برای انتخابات ریاست جمهوری قانون نوشته می‌شود و کسی که وارد این عرصه می‌شود یک فعالیت سیاسی است. لاجرم فرد باید در گروه‌های سیاسی قرار بگیرد و در قانونی که نوشته می‌شود باز جایگاه احزاب نادیده گرفته شده و می‌نویسد کاندیداها برنامه‌هایشان را از طریق احزاب بیان کنند. اگر احزاب نامزدها را معرفی کنند معافیت‌های برای فرد ذکر شده و این نشان می‌دهد که این یک کار سیاسی است.

نوری قزلجه با اشاره به بیانات حضرت امام در مورد نهی نظامیان در حضور فعالیت‌های سیاسی افزود: حضرت امام(ره) ضمن اشاره به مسئولیت سنگین نظامیان، این بزرگواران را از ورود به جریانات سیاسی و احزاب و گروه‌ها که لازمه همین انتخابات ریاست جمهوری است، بر حذر داشته است و هشدار دادند که توجه به این موضوعات افراد نظامی را از وظایف اصلی خود غافل می‌کند.

امام گفت نظامیان وارد سیاست نشوند

نماینده بستان آباد در ادامه بخشی از فرمایشات امام خمینی(ره) را قرائت کرد که در آن آمده است: «من به همه این قوا و فرماندهان قوا که در هیچ یک از این جریانات سیاسی وارد نشوند اگر ارتش و یا سایر قوای مسلح در حزب وارد شود آن روز فاتحه آن ارتش را خواند در حزب وارد نشوید اصلا تکلیف الهی همه شما این است که یا بروید حزب و یا بروید ارتش.

وی در ادامه با اشاره به جلد ۱۹ صحیفه نور، صحفه ۱۱ و ۱۲ بیان کرد: حضرت امام می‌فرمایند «همه دنیا به دنبال این هستند که ارتششان در امور سیاسی کنار باشند آنها یک چیزی می‌فهمند که می‌گویند این را ما که می‌خواهیم سپاه و ارتش جندالله باشند و دسته بندی نباشند و جریانات سیاسی را کنار بگذارند و اگر مناقشات سیاسی را در سپاه و ارتش رفت، باید فاتحه ارتش و سپاه را بخوانیم باز ایشان می‌فرمایند برای سپاه جایز نیست که وارد دسته‌بندی شود و آن یکی طرفدار دیگری به شما چه ربطی دارد که در مجلس چه می‌گذرد در امر انتخابات به من اطلاع دادند که بین سپاهیان صحبت است انتخابات جریان خود را دارد و سپاه چه کار دارد که آنها هم اختلاف پیدا کنند باید سعی کنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود که اگر کار افکارسیاسی وارد سپاه شود جهات نظامی آن از بین می‌رود به سپاه سفارش کنید که خودشان را یک جنگنده خدمتگزار مردم بدانند.»

محمد باقرقالیباف در واکنش به پیشنهاد نماینده بستان‌آباد گفت: در قانون اساسی اجازه داده همه اعضای نیروی مسلح بدون استعفا بتوانند ثبت نام کنند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

وی در پاسخ به یکی دیگر از نمایندگان مبنی بر اینکه در کدام قانون این موضوع ذکر شده، گفت: وقتی آقای شمخانی در دولت گذشته وزیر بود، مانع در مشارکت برای انتخابات که عضو نیروهای مسلح باشند، عضو دستگاههای امنیتی باشند، می‌توانند. بنابراین این بحث شفاف و روشن است. بحث دخالت در مسائل سیاسی و نامزد شدن برای انتخابات دو موضوع متفاوت است.

 وی همچنین در پاسخ به اخطار یکی از نمایندگان درباره احتمال سوء استفاده نظامیان گفت: نکته‌ای که می‌گویید از امکانات سوء استفاده می‌کنند کشور ضوابط و مقررات دارد مگر دستگاه‌های نظارتی نیستند. نباید بحثی که حدس و گمان خودتان است از تریبون بیان کنید.این اخطار وارد نیست.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر