|
کدخبر: 142572

انتخابات ۱۴۰۰ الکترونیکی برگزار می‌شود؟

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز(شنبه) ۲۹ آذرماه برگزار شد.

سیاست داخلی انتخابات ۱۴۰۰ الکترونیکی برگزار می‌شود؟

در این نشست که به صورت حضوری و همچنین مجازی برگزار شده است، عباسعلی کدخدایی ضمن تبریک فرارسیدن میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار و گرامیداشت روز پژوهش و یاد آیت الله یزدی و محکوم کردن ترور محسن فخری زاده به بیان نظرات شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس پرداخت.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک و اعلام آمادگی وزارت کشور در این رابطه و رایزنی شورا در این زمینه گفت: من قبلا اعلام کردم امسال ما علاوه بر سلامت انتخابات که وظیفه اصلی مان است وظیفه دیگری هم داریم و آن هم سلامت مردم است و همه دستگاه‌ها و شورای نگهبان همت می‌ کنند و تا آنجایی که ممکن است براساس پروتکل‌های بهداشتی انتخابات را به نحوی برگزار کنند که کمترین آسیب به مردم برسد.

وی افزود: کارگروه‌هایی در این زمینه تشکیل شده و هماهنگی‌هایی صورت می‌گیرد البته برخی مطالب که مطرح می‌شود نیازمند قانون است و باید قانون را اصلاح کنیم و فرصت هست و آنچه که به شورا و وزارت کشور مربوط است که نیاز به قانون نیست را انجام می‌دهیم مثل اینکه شعب را افزایش دهیم و افراد بیشتری را بر سر صندوق‌ها داشته باشیم از جمله تدابیری است که انجام می‌شود.

وی افزود: انتخابات الکترونیکی را تا آنجا که زیرساخت‌ها اجازه داده وزارت کشور پیگیری کرده و مراحل زیادی انجام می‌شود و مراحل پایانی آن انجام می‌شود و ما مخالفتی نداریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره بودجه سال آینده گفت: درباره بودجه فعلا نمیتوانم نکته‌ای بگویم چون همه چیز در حال تغییر است و اخیرا رئیس مجلس به رئیس‌جمهوری نامه‌ای نوشته‌اند و ما نگرانی هایی از قانون بودجه داریم و بودجه باید کارامد و واقعی و منطبق با نیازهای کشور باشد. نواقص بودجه را در سال‌های گذشته یادآوری کردیم و امسال هم گفتیم.

کدخدایی درباره لایحه " مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی" و ضرورت تصویب هرچه سریعتر این لایحه گفت: هنوز آن را ندیدیم و نمی‌توانم اظهار نظر کنم ولی از لحاظ موضوعی کار خوبی است و می‌تواند بسیاری از مشکلات را در کشور در سطوح مدیریتی حل کند و نگرانی‌های مردم را برطرف کند و اظهارنظر را بعد ازدریافت مصوبه و بررسی آن در شورا اعلام می‌کنم.

کدخدایی درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: تا زمانی که مصوبه اصلاح قانون انتخابات به‌دست‌مان نرسد، نمیتوانیم اعلام نظر کنیم اما اصل اصلاح قانون اقدام خوبی است. اگر قرار است رای گیری مکاتبه‌ای یا پستی انجام شود، قانون چنین اجازه‌ای نمیدهد و اگر بناست چنین اقدامی انجام شود، قانون باید اصلاح شود.

وی یادآور شد: قانون بودجه ایرادات متعددی دارد و ما بارها ایرادات را به دولت و مجلس اعلام کردیم. مجلس نمی‌تواند شاکله بودجه را تغییر دهد. بودجه باید واقعی و منطبق بر نیازهای کشور باشد و توصیه می‌کنیم بودجه امسال هم همین گونه باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا افرادی که قبلا رد صلاحیت شدند می‌توانند در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنند و تایید صلاحیت می‌شوند؟ گفت: طبق قانون همه افراد می‌توانند شرکت کنند و اگر صدها بار رد شده باشند می‌توانند شرکت‌کنند اما اینکه تایید می‌شوند بستگی به شرایط آنها و بررسی شورا دارد.

کدخدایی درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی، گفت: این طرح البته ایرادتی داشت و عمدتا ایرادات مربوط به حقوق مردم بود. خوشبختانه مجلس این ایرادات را مرتفع کرد و نهایتا عدم مغایرت این طرح با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

وی درباره تصویب طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم، گفت: در نوبت بررسی اول، این طرح به دلیل عدم رعایت مفاد مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی مورد اشکال قرار گرفت و اما بعد از رفع ایراد این موضوع در مجلس، عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه‌های مختلف می‌توانند تفسیر خود را از قانون داشته باشند، گفت: تفسیر قوانین بر عهده مجلس است و وقتی که قانونی به تایید شورای نگهبان می‌رسد، این انتظار است که همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به صورت واحد و یکصدا قانون را به شکل واحد به اجرا در بیاورند که مشکل نباشد. طبیعتا اگر ابهامی وجود دارد، دولت هم نمی‌تواند از مجلس درخواست تفسیر کند.

کدخدایی با اشاره به درگذشت آیت الله یزدی گفت: همه ۲۰ سال گذشته با ایت الله یزدی خاطره است. ایشان از مردان بزرگ انقلاب اسلامی چه در پیروزی انقلاب و چه در بعد از موفقیت ان سهم بسزایی داشتند. دونکته قابل ذکر است. یکی بحث نظم و انضباط ایشان بود و نخستین کسی بود که در جلسات شورا حضور داشتند و تا پایان می‌ماندند و اگر جلسات فوق العاده داشتیم می‌آمدند. دومین مطلب نگاه بلند ایشان به نظام جمهوری اسلامی بود و همه مطالب را در چارچوب اسلامی ارزیابی می‌کردند و این نگاه ارزشمندی بود که در شورا داشتیم و از آن بهره بردیم.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر