|
کدخبر: 120178

روش ۲ بار استفاده از ماسک های معمولی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با حضور در برنامه پزشک شما در مورد موارد مختلف بیماری کرونا توضیحاتی ارایه داد.

سلامت روش ۲ بار استفاده از ماسک های معمولی

دکتر عارف نیا؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با حضور در برنامه پزشک شما در مورد موارد مختلف بیماری کرونا توضیحاتی ارایه داد.

در ادامه مهم ترین بخش گفت و گوی دکتر عارف نیا را مرور می کنیم.

♦درمان قطعی برای اکثر ویروس ها پیدا نشده است اما ویروس کرونا به علت اینکه کشنده است و زنجیره انتقال آن بسیار سریع است کادر درمان به دنبال درمان قطعی این ویروس هستند.

♦زنجیره انتقال کونا تنفسی هستند و بیشتر از طریق هوا و تماس دست آلوده با چشم، دهان و بینی منتقل می شود، این بیماری با وجود داشتن علائم بالینی اما می تواند بی علامت هم باشد و علت سیر بسیار گستره این ویروس هم همین است.

♦علائم ویروس کرونا در اطفال خفیف تر از بزرگسالان است اما گاهی در کودکان نیز با علائم گوارشی همراه می شود.

♦متاسفانه این بیماری هیچ سنی نمی شناسد و از نوزاد تا افراد سن بالا را درگیر می کند.

♦اگر فردی در خانواده ای به کرونا مبتلا شود همه اعضای خانواده تا دو هفته باید به صورت جداگانه در قرنطینه باشند و خود فرد نیز تا زمان بهبودی باید در مکانی ایزوله شده بماند. پس چرا وقتی می توانیم به بیماری مبتلا نشویم چرا با رعایت نکردن این ویروس را  با خود به خانواده می بریم؟

♦واکسن آنفوآنزا ایمنی بدن را در برابر ویروس کرونا ضعیف نمی کند و افراد مسن، افرادی که در معرض بیشتر ویروس هستند مانند کادر درمان باید واکسن آنفوآنزا تزریق کنند.

♦هنوز مشخص نیست کرونا از چه نوع ویروسی است، هنوز معلوم نشده است که کرونا تا چه زمانی می تواند در هوا و محیط بسته بماند با این شرایط تنها راه پیشگیری استفاده از ماسک است.

♦استفاده از ماسک باید با رعایت فاصله فیزیکی با افراد باشد تا بتواند جلوی انتقال ویروس کرونا را بگیرد.

♦بهترین ماسک؛ استفاده از ماسک جراحی است و بعد از آن اگر دسترسی وجود نداشت استفاده از ماسک سه لایه خانگی در صورتی که چانه و بینی به صورت کامل پوشیده شده باشد می تواند جلوی انتقال ویروس را بگیرد.

♦ماسک N۹۵  برای افرادی است که به طور مستقیم در ارتباط هستند پس همه افراد نباید از این نوع ماسک استفاده کنند.

♦ماسک سوپاپ دار که فیلتر ندارد و فقط فضا دارد برای بازدم تنفس است که به هیچ عنوان بیماران و کادر درمان نباید از آن استفاده کند زیرا باعث پخش ویروس می شود.

♦درصوتی می توان از ماسک استفاده شده برای بار دوم استفاده کرد که ماسک معمولی را در پلاستیکی بسته به مدت ۳ تا ۵ روز نگه داریم که ویروس بمیرد و پس از ۵ روز می توان مجدد از آن استفاده کرد.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر