|
کدخبر: 116494

زیبایی دندان‌ها با کامپوزیت دندان

داشتن لبخندی زیبا جذابیتی دو چندان به شما می‌دهد و اعتماد به نفس را به شما برمیگرداند. اما باید بدانید که این لبخند زیبا بدون در اختیار داشتن دندان‌هایی سالم، اصلاح شده، مرتب، قرینه و همسان امکان‌پذیر نیست.

همه ما حق داریم که لبخندی زیبا داشته باشیم تا نه تنها حس خوب را در خود تقویم کنیم بلکه این احساس زیبا را در اطرافیانمان نیز به وجود آوریم و ارتباطی دوستانه با آنها برقرار نمائیم. داشتن لبخندی زیبا جذابیتی دو چندان به شما می‌دهد و اعتماد به نفس را به شما برمیگرداند. اما باید بدانید که این لبخند زیبا بدون در اختیار داشتن دندان‌هایی سالم، اصلاح شده، مرتب، قرینه و همسان امکان‌پذیر نیست.

خوشبختانه درحال‌حاضر روش‌های بسیار زیادی برای رسیدن به این خواسته پیش روی افراد قرار دارد که کامپوزیت دندان از جمله بهترین راه‌ها می‌باشد. این روش درمانی، جزء درمان‌های بدون عوارض بوده و به شما کمک می‌کند تا لبخندی زیبا داشته باشید.

البته نباید در این راستا از نقش موثر دندانپزشک غافل شوید. او برای انجام این کار باید به ترمیم دندان‌های پوسیده، شکسته، ترک خورده و حتی سیاه شده بپردازد تا روند زیباسازی دهان و دندان شما با موفقیت صورت گیرد. اگر خواهان رسیدگی و زیباسازی دندان‌های خود با استفاده از کامپوزیت هستید؛ دکتر یوسف بالوی‌پور می‌تواند به شما کمک کند. اما در این راستا مطمئنا سوالات بسیار زیادی ذهن شما را درگیر کرده و ابهامات متعددی وجود دارد. توصیه می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا توضیحات کامل‌تری در اختیار شما قرار دهیم.

دندان

کامپوزیت دندان چیست؟

همانطور که گفته شد کامپوزیت دندان یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین روش‌هایی‌ست که امروزه در دنیای دندانپزشکی برای زیباسازی دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تاکنون فکر کرده‌اید کامپوزیت چیست؟ منظور از کامپوزیت؛ موادی زمینه‌ای و خمیری شکل است که پزشکان با کمک آن سعی در برطرف کردن عیوب و ترمیم دندان‌های آسیب‌‌دیده، پوسیده، شکسته و... دارند تا لبخندی زیباتر و جذاب‌تری را به شما هدیه دهند.

این خمیر از ماده ماتریکس رزینی سخته شده و با امواج نوری با طول موج خاص بر روی دندان قرار می‌گیرد. کامپوزیت‌ها به دلیل دوام و ماندگاری بالایی که دارند، نه تنها هیچ آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌کنند بلکه بسیار راحت بوده و باعث می‌شود تا در مدت زمانی کوتاه و با هزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه نیاز خود را برطرف سازید.

البته باید خاطرنشان کنیم؛ لمینت دندان دو نوع دارد؛ سرامیکی و کامپوزیت. کامپوزیت‌ها هرچند ثبات رنگ کمتری دارند اما قیمت آن نسبت به نوع سرامیکی بسیار مقرون به صرفه‌تر است. در این میان نباید از استحکام بالا، عدم وجود تخلخل، همرنگ بودن با دندان و پولیش و طول عمر بالای کامپوزیت‌ها غافل شوید.

کاربردهای کامپوزیت دندان

 جهت پرکردن دندان‌های جلویی

 به منظور پر کردن دندان‌هایی که در سطح وسیع تخریب شده‌اند.

 دندان‌های شکسته ترمیم می‌شوند.

 فضای بین دندان‌ها پر می‌شوند.

 ترک‌خوردگی دندان ترمیم و اصلاح می‌شود.

 بد رنگی و بدفرمی دندان برطرف می‌شود.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

وقتی تصمیم میگیرید که با مراجعه به دندانپزشک از کامپوزیت دندان برای زیباسازی دهان خود استفاده کنید، مطمئنا نکات زیادی وجود دارد که باید با آن در میان بگذارید، در این راستا باید بگوییم که دکتر یوسف بالوی پور میتواند به تمامی پرسش‌های شما پاسخ دهد و ابهامات شما را برطرف سازد. برای اینکا تنها کافیست به دندانپزشکی شبانه روزی ایشان مراجعه فرمائید. هر چند که در این محتوا به صورت مختصر تلاش کرده‌ایم تا بخشی از ابهامات موجود را برطرف نمائیم.

یکی از مواردی که آگاهی و آشنایی با آن کمک می‌کند تا با خیالی آسوده دندان‌های خود را برای انجام درمان کامپوزیت به‌دست دندانپزشک بسپارید؛ مراحل انجام این نوع درمان است.

باید بگوییم که برخلاف لمینت، کامپوزیت دندان در طی چند جلسه انجام می‌پذیرد و البته این کار باید حتما دندانپزشکانی متخصص و باتجربه صورت گیرد. تا هیچگونه آسیبی به دندان اصلی شما وارد نشود. دندان پس از قالب‌گیری در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می‌شد و کامپوزیت دندانی توسط متخصص بر روی دندان قرار داده می‌شود. به همین دلی است که در این روش درمانی، مهارت، تجربه و هنر دندانپزشک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با این حال مراحل انجام این روند درمانی را به صورت زیر شرح می‌دهیم.

 

دندان ۲

 مرحله اول

در این مرحله دندانپزشک مربوطه باید به درمان آسیب‌های دندانی شما بپردازد و تمامی مشکلات را برطرف سازد. حال میتواند پرکردن، عصب کشی، لیفت لثه، لکه‌گیری و... باشد.

 مرحله دوم

در مرحله دوم باید آماده‌سازی کوچکی بر روی دندان بیمار صورت گیرد.

 مرحله سوم

مرحله سوم به رنگ کامپوزیت دندان اختصاص دارد که باید توسط بیمار با مشورت پزشک انتخاب شود.

 مرحله چهارم

دقت داشته باشید که مرحله چهارم باید ایزوله‌کردن دهان، اسید زدن دندان و شستن و خشک کردن دندان‌ها انجام شود.

 مرحله پنجم

همانطور که گفته شد انواع مختلفی از لمینت وجود دارد و افراد میتوانند مدل سرامیکی یا کامپوزیت را انتخاب کنند و دندانپزشک کار خود را آغاز کند.

 مرحله ششم

در این مرحله دندان باید پالیش شود و کامپوزیت به طور کامل بر روی دندان قرار گیرد.

 مرحله هفتم

لثه پس از درمان به صورت فیزیولوژیکی شسته می‌شود.

انواع کامپوزیت دندانی

همانطور که میدانید امروزه در دنیای پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم و هر روزه راهی جدید برای زیباسازی به دنیا معرفی می‌شود از همین‌رو برای اینکه پس از مراجعه به دندانپزشکی شبانه دندانپزشکی شبانه روزی دکتر یوسف بالوی پور بتوانید مراحل زیباسازی دهان و دندان خود را با استفاده از روش کامپوزیت آغاز کنید؛ نیاز است که انواع مختلف آن را بشناسید تا تصمیم‌گیری درستی داشته باشید. انواع کامپوزیت دندان کدام است؟

* ماکروفیل: ماروفیل که از آن تحت عنوان کامپوزیت درشت دانه نیز یاد می‌شود نخستین نوع کامپوزیتی‌ست که به بازار ارائه شده است.

* میکروفیل: میکروفیل که به آن کامپوزیت ریزدانه نیز می‌گویند دقیقا عکس ماکروفیل بوده و با ذرات درشت خود نسبت به ماکروفیل از دوام کمتری برخوردار است.

* هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید: زمانی که از انواع مختلف کامپوزیت دندان هیبریدی صحبت می‌کنیم منظور چیزی بین کامپوزیت میکروفیل و ماکروفیل است که ذرات آن بین ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر بوده و اندازه‌ای ۴۰ نانومتر دارند. نکته جالب توجه این است که هرچند این نوع از کامپوزیت دندان بسیار کوچک‌اند اما قدرت فیلر بالای آنها باعث شده که مقاومت دندان در برابر ساییدگی را افزایش دهند که در نتیجه با استحکام بالا همراه می‌باشد. هرچند که به دلیل یکدست نبودن در مرور زمان از زیبایی آن کاسته می‌شود.

* نانو کامپوزیت: این نوع از کامپوزیت دندان را باید نسل جدید کامپوزیت‌های معرفی شده به بازار دانست. ذراتی که اندازه‌ای ۲۰ نانومتر دارند و پس از اتصال با یکدیگر و تشکیل نانوکلاستر ظاهری فوق‌العاده زیبا را پدید می‌آورد. این مسئله را میتوان یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد نانو کامپوزیت دانست. با اطمینان میتوان گفت که این نوع از کامپوزیت‌ها جزء بهترین نوع کامپوزیت دندان به حساب می‌آید.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

برای اینکه نسبت به طول عمر کامپوزیت دندان آگاه شوید می‌توانید به سایت دندانپزشکی دکتر یوسف بالوی پور مراجعه کنید تا اطلاعات کاملی دریافت نمائید. اما در این مقاله به صورت تقریبی به شما می‌گوییم؛

به طور کلی طول عمر کامپوزیت دندان به رعایت و مراقبت شما ارتباط مستقیمی دارد. اگر تمایل دارید تا ماندگاری کامپوزیت‌ها افزایش پیدا کند باید تا حد امکان از خوردن غذاهای سفت مانند میوه‌های سخت و حتی ته دیگ دوری کنید. پس از مواجه با هرگونه مشکل مثل لب پریدگی باید خود را به پزشک معالجتان برسانید تا مراحل ترمیم آغاز شود.

به همین دلیل نمیتوان طول عمر دقیقی را در رابطه با کامپوزیت‌های دندانی مشخص کرد و نمیتوان هم گفت آنها تا آخر عمر همراه شما هستند. اما در صورتی که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و از استعمال دخانیات پرهیز بمائید می‌توانید انتظار داشته باشید که کامپوزیت‌های استفاده شده بین ۷ الی ۱۰ سال دوام داشته باشند.

شاید با خود فکر کنید که پس از این مدت باید چه کار کنیم؟

باید بدانید که پس از اتمام طول عمر کامپوزیت دندان، دهان و دندان‌های شما ظاهر مناسبی نداشته و شما باید دوباره برای درمان و بهره‌گیری از کامپوزیت‌های جدید اقدام نمائید و تمامی مراحل قبل را طی کنید. نکته قابل توجه برای علاقمندان به لمینت این است که لمینت دندان به هیچ عنوان برگشت پذیر نمی‌باشد و اگر شما لمینت را بر روی دندان‌ خود قرار دهید نمیتوانید آنها را حذف نمائید و تنها راهکار پیش روی شما قرار دادن روکش بر روی دندان‌هاست. دلیل این امر این است که برای قرار دادن لمینت دندان روی دندان‌ها، معمولا مقداری از مینای دندان تراشیده می‌شود.

دندان ۳

هزینه کامپوزیت دندان

اگر خواهان استفاده از روش کامپوزیت دندان برای برطرف کردن مشکلات دندانی و البته زیباسازی دهان و لبخند خود هستید یکی از مسائل یکه باید به آن اهمیت دهید قیمت انجام این کار است. باید بگوییم که در این راستا دکتر یوسف بالوی پور و کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی ایشان میتواند اطلاعات کامل تری در اختیار شما قرار دهد. اما با این حال در این مقاله می‌گوییم که قیمت کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد و همین مسئله قیمت آن را متغیر می‌کند.

درواقع میزان درصد آسیب دیدگی دندان شما و مقدار آسیب دیدگی موجود اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت هستند. همچنین در این راستا باید تجربه، سابقه، مهارت و دستمزد پزشک را نیز دخیل بدانید. البته تعداد دندان‌هایی که درمان می‌شوند، نوع برند مورد استفاده تعداد جلسات معاینه و... از جمله موارد چشمگیر و تاثیرگذار به حساب می‌آیند.

از همین‌رو توصیه می‌کنیم که حتما برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دندانپزشکی یوسف بالوی پور مراجعه کرده تا تمامی ابهاماتی که در این راستا در ذهن شما ایجاد شده است را برطرف نمائید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها