|
کدخبر: 322070

آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن یک روش دائمی است؟

امروزه سردرد های میگرنی منجر به بروز درد های طاقت فرسا، حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا می شوند. این سردرد ها یک اختلال وحشتناک و گاه گاه ناتوان کننده هستند. در حالی که بسیاری از روش های درمانی مختلف برای کاهش درد میگرن در دسترس هستند، یک روش نسبتا جدید و امیدوار کننده به وجود آمده که ما آن را به نام بوتاکس می شناسیم. نوروتوکسین معروف به بوتاکس توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ساخته می شود. به طور کلی این ماده با جلوگیری کردن از آزاد شدن استیل کولین، یک انتقال دهنده عصبی که در انتقال سیگنال میان سلول های عصبی نقش دارد، عمل خواهد کرد. بوتاکس می تواند به شل شدن عضلات صورت، گردن و سر کمک کند و از طرفی از انقباض بیش از حد آن ها جلوگیری نماید؛ در نتیجه دفعات و شدت حملات میگرنی کاهش می یابند. اما باز هم شبهاتی در مورد این روش درمانی وجود دارد. خیلی از کاربران می پرسند که آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن با عوارض همراه است؟ بهترین برند بوتاکس برای درمان میگرن کدام برند است؟ مراقبت های بعد از درمان میگرن با بوتاکس شامل چه مواردی می باشد؟ با ما همراه باشید تا با یک دیگر به بررسی این موضوع بپردازم.

آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن با عوارض همراه است؟

به طور کلی، همانند سایر روش های درمانی دیگر، تزریق بوتاکس برای درمان سردرد هم عوارضی دارد. اگر چه این اثرات منفی معمولا جزئی و گذرا می باشند اما موارد زیر آن ها شامل موارد زیر هستند‌.

▪︎ناراحتی یا درد در محل تزریق

▪︎سردرد

▪︎ گردن درد

▪︎ لرزش عضلانی

▪︎ درد دهان

▪︎ تحریف دید

▪︎ سرگیجه

▪︎ خستگی

▪︎ به ندرت، عوارض جانبی عمده ناشی از تزریق بوتاکس برای از بین بردن میگرن شامل مشکلات تنفسی، مشکل در بلع یا واکنش های آلرژیک می باشند. پس از تزریق بوتاکس میگرن. بسیار مهم است که در صورت بروز هر یک از این عوارض، فوراً با پزشک  باشید

تزریق بوتاکس به طور معمول بی خطر و قابل تحمل است، اما ضروری می باشد که با پزشک صحبت کنید تا ببینید آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر. پزشک شما می تواند اطلاعات بیشتری در مورد خطرات و همچنین مزایای احتمالی این درمان به شما بدهد و همچنین به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا تزریق بوتاکس گزینه خوبی برای علائم خاص و سابقه پزشکی شما است یا خیر.‌

 

بهترین برند بوتاکس برای درمان میگرن کدام برند است؟

به طور کلی، بوتاکس برند های گوناگونی دارد که فرق چندانی با هم ندارند اما از نظر کارایی تمامی آن ها شبیه به هم می باشند و یک کار خاص را انجام خواهند داد. متناسب با نوع پوست هر بیمار، یک نوع مارک بوتاکس با آن می تواند سازگاری داشته باشد؛ به همین خاطر هم بعضی از بیماران ترجیح می‌ دهند که از برند های خاصی برای تزریق بوتاکس استفاده کنند. بعضی از پرطرفدارترین و مشهورترین مارک های بوتاکس موجود در ایران عبارتند از:

 ▪︎ دیسپورت

▪︎ زئومین

▪︎ نورونوکس

مراقبت های بعد از درمان میگرن با بوتاکس برای ماندگاری بیشتر

در واقع، بعد از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، باید برخی از دستورالعمل های مراقبت را دنبال کنید:

▪︎ بعد از تزریق بوتاکس میگرنی، حداقل 24 ساعت ناحیه مورد نظر را مالش یا ماساژ ندهید.

▪︎ بعد از تزریق بوتاکس میگرنی، حداقل 24 ساعت از انجام هر گونه ورزش شدید اجتناب کنید.

▪︎ پس از تزریق بوتاکس میگرنی، حداقل 24 ساعت از مصرف الکل خودداری کنید.

▪︎ حداقل تا 4 ساعت بعد از تزریق بوتاکس میگرن، از دراز کشیدن خودداری کنید.

▪︎ در صورت نیاز، یک کیسه یخ را روی محل تزریق بوتاکس میگرن قرار دهید تا عوارضی همچون تورم یا کبودی کاهش یابند.

▪︎ در صورت لزوم، دارو های مسکن را مطابق با تجویز پزشک مصرف کنید.

محل تزریق بوتاکس برای درمان میگرن و سردرد چه نقاطی است؟

مکان‌ هایی که معمولا برای تزریق بوتاکس که به منظور درمان میگرن هدف قرار گرفته می‌ شوند، در عضلات سر، گردن و شانه‌ ها قرار دارند. بسته به علائم فرد و شدت میگرن، محل دقیق تزریق متفاوت می باشد، اما معمولاً محل تزریق بوتاکس برای درمان میگرن و سردرد شامل موارد زیر است:

 ● عضله فرونتالیس: عضله فرونتالیس که در پیشانی ما قرار دارد، وظیفه بالا بردن ابرو ها را بر عهده دارد. با کم شدن تنش و فشار در پیشانی، تزریق بوتاکس به این ماهیچه می تواند به جلوگیری از میگرن کمک کند.

 ● عضله گیجگاهی: ماهیچه گیجگاهی که در کنار سر قرار گرفته است، وظیفه جویدن را بر عهده دارد. با کاهش یافتن تنش و فشار در این عضله، تزریق بوتاکس به درمان یا حتی پیشگیری از میگرن کمک زیادی می کند.

 ● عضله اکسی پیتالیس: کج شدن سر ناشی از عضله پس سری می باشد که در نزدیکی قاعده جمجمه قرار دارد. با کاهش یافتن فشار و تنش عضلانی در این ناحیه از سر، تزریق بوتاکس به این عضله به پیشگیری از میگرن کمک می کند.

 ● عضله ذوزنقه: عضله پارا نخاعی گردنی که به موازات ستون فقرات قرار گرفته، از سر و گردن حمایت می کند. تزریق بوتاکس به این عضله می تواند به کاهش فشار و استرس گردن کمک کرده و به دفع میگرن کمک کند.

 به لطف عضله ذوزنقه ای که در گردن و شانه های ما وجود دارد، میتوان شانه ها را بلند یا سر را به یک طرف خم کرد. با کاهش استرس و فشار درون گردن و شانه ها، تزریق بوتاکس به این عضله به پیشگیری از میگرن کمک خواهد کرد.

 ● عضله پارا نخاعی گردن: متخصصان پوست و مو با تزریق بوتاکس به این عضلات خاص، ماهیچه ها را شل کرده و تنش و فشار عضلانی را که می تواند باعث میگرن شود، کاهش می دهند. بسته به نحوه واکنش بیمار به روش درمانی و چگونگی ایجاد علائم، ممکن است نیاز به تغییر مکان تزریق یا اضافه کردن نقاط جدید باشد. بهترین مکان های تزریق برای علائم منحصر به فرد و سابقه پزشکی باید با مشورت یک متخصص پزشکی تعیین شوند.

از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما متشکریم. ما سعی کردیم در این مقاله به بررسی فواید مربوط به تزریق بوتاکس برای درمان میگرن بپردازیم. پس اگر شما هم از این بیماری رنج می برید، می توانید با مشورت با یک پزشک مناسب برای تزریق بوتاکس اقدام کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها