|
کدخبر: 320400

درمان/تعرفه پزشکی/درمان

معاینه هم زمان چند بیمار در مطب ممنوع است

دکتر سعید بیرودیان درباره رسیدگی به وضعیت معاینه همزمان چند بیمار توسط پزشکان بیان کرد: طبق مفاد کتاب "راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلین حرف پزشکی وابسته سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران"، حضور و معاینه همزمان چند بیمار در مطب پزشکان به عنوان یک مورد ممنوعه اخلاق پزشکی شناخته می‌شود. در هر حال، تا به امروز، هیچ شکایتی مبنی بر معاینه همزمان چند بیمار توسط پزشکان ثبت نشده است.

سلامت معاینه هم زمان  چند بیمار در مطب ممنوع است

دکتر سعید بیرودیان درباره رسیدگی به وضعیت معاینه همزمان چند بیمار توسط پزشکان بیان کرد: طبق مفاد کتاب "راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلین حرف پزشکی وابسته سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران"، حضور و معاینه همزمان چند بیمار در مطب پزشکان به عنوان یک مورد ممنوعه اخلاق پزشکی شناخته می‌شود. در هر حال، تا به امروز، هیچ شکایتی مبنی بر معاینه همزمان چند بیمار توسط پزشکان ثبت نشده است.

وی ادامه داد: اگر پرونده‌ای درخصوص معاینه چند بیمار به طور همزمان تشکیل شود از معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی به هیات انتظامی و کمیسیون اخلاق سازمان نظام پزشکی ارجاع داده می‌شود. با توجه به ممنوعیت معاینه بیماران به صورت همزمان در مطب‌های پزشکان بر اساس مفاد کتاب راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلین حرف پزشکی وابسته سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، معاینه بیماران در حضور دیگران جزو تخلف شئون پزشکی به حساب می‌آید و هیات انتظامی، خاطیان را جریمه می‌کند. 

رئیس هیات مدیره انجمن علمی اخلاق پزشکی ایران با بیان اینکه جرائم تخلف حضور چند بیمار به صورت همزمان متفاوت است، افزود: طیفی از جرائم برای موضوع معاینه چند بیمار به صورت همزمان در نظر گرفته شده، جرائم از تذکر شفاهی در موارد خفیف تا جلوگیری از طبابت موقت یا دائم در موارد شدید در نظر گرفته‌اند. تذکر شفاهی در موارد خفیف، تذکر کتبی، درج در پرونده و جلوگیری از اشتغال موقت یا دائم پزشک در موارد شدید جزو جرائم در نظر گرفته شده هستند. 

بیرودیان درباره وضعیت کلی پرونده‌های اخلاق پزشکی نیز به ایسنا گفت: سالیالنه، حدود ۳۰ تا ۴۰ پرونده در استان تهران در ارتباط با اخلاق حرفه‌ای به هیات‌های انتظامی، بدوی و تجدید نظر ارجاع داده می‌شود که مسئولیت رسیدگی به این پرونده‌ها بر عهده کمیسیون اخلاق  است. کمیسیون اخلاق در تمام استان‌های کشور فعالیت می‌کند.

 محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، درباره پیشنهاد افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال آینده توضیح داد. او اشاره کرد که ابتدا سازمان نظام پزشکی درخواست افزایش ۶۶ درصدی تعرفه‌های پزشکان را در سال آینده داشت. پس از برگزاری جلسات با گروه‌های مختلف، معاونت درمان وزارت بهداشت و سایر ذی‌نفعان، در نهایت توافق بر افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌ها صورت گرفت.

وی با بیان بیمه سلامت بررسی‌های جامعی انجام داده است و هزینه‌ها و قیمت تمام شده را بررسی کرد و به شرط تأمین منابع با افزایش ۴۶ درصدی موافق است که موسسات دولتی و خصوصی بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.

صانحی با بیان اینکه افزایش تعرفه‌ها باید به گونه‌ای باشد که مطب‌ها و موسسات درمانی بتوانند به کار خود ادامه دهند ادامه داد: تعرفه‌گذاری باید به صورتی باشد که هم درحق مردم اجحاف نشود و به جیب آنها فشار وارد نشود و هم دولت باید توان پرداخت و حمایت داشته باشد.

وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی موجود نمی‌توان توقع داشت که دولت قیمت تمام شده کامل را پرداخت کند و این عدد باید عدد معقولی باشد و پیشنهاد ۴۶ درصدی افزایش تعرفه‌ها در سازمان برنامه و بودجه و دولت چکش‌کاری خواهد شد.

افزایش نرخ تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۳ توسط معاون درمان وزیر بهداشت تصویب شده است. پایین بودن تعرفه‌های پزشکی یکی از مشکلاتی است که در طول زمان اخیر توجه مسئولان را به خود جلب کرده است.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به تصویب رشد ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ در شورای عالی بیمه سلامت اظهار کرد: افرادی که به این موضوع نگاه مغرضانه دارند باید بدانند که پایین بودن تعرفه‌های پزشکی به معنای دست بردن در جیب مردم است، چراکه هنگامی که نرخ تعرفه‌های پزشکی پایین باشد، بیمه‌ها، حق بیمه را پرداخت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تنها یک سوم تعرفه‌های پزشکی به عنوان دستمزد محسوب می‌شود، افزود: مبلغی که به عنوان دستمزد در نظر گرفته می‌شود شامل دستمزد پزشکان و پرستاران است، همچنین دوم سوم باقیمانده برای سایر موارد یعنی هزینه هتلینگ، ملزومات و تجهیزات است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: طی سال‌های گذشته، تعرفه‌های پزشکی پایین بوده و این در حالی است که مسائلی مانند هتلینگ، قیمت غذا، ملزومات و تجهیزات پزشکی با افزایش نرخ تورم، افزایش می‌یابد؛ تعرفه‌های پزشکی در سال‌های گذشته به نحوی بوده که در حال حاضر قیمت ویزیت یک پزشک متخصص در بخش دولتی ۳۷ هزار تومان است.

کریمی درباره افزایش ۴۶ درصدی نرخ تعرفه‌های پزشکی گفت: افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی در واقع جبران گذشته و ۱۵ درصد افزایش تعرفه‌ها از سال گذشته باقی مانده است.

تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۲

بر اساس ابلاغیه هیئت وزیران مصوب بیست‌ونهم فروردین ۱۴۰۲ در بخش خصوصی ویزیت پزشکان عمومی ۹۰ هزار تومان، ویزیت پزشک متخصص ۱۳۵ هزار تومان، ویزیت پزشک فوق تخصص ۱۷۴ هزار تومان، ویزیت متخصص روان‌پزشکی ۱۷۹ هزار تومان، ویزیت فوق تخصص روان‌پزشکی ۲۰۴ هزار تومان، نرخ ویزیت کارشناسان ارشد پروانه‌دار در رشته‌های پیراپزشکی ۷۳ هزار تومان و ویزیت کارشناسان این رشته‌ها ۶۳ هزار تومان تعیین شد.

مطابق این مصوبه پزشکان عمومی با سابقه بالای ۱۵ سال می‌توانند ۱۵ درصد بیش از تعرفه مصوب حق ویزیت دریافت کنند.

همچنین در بخش هتلینگ بیمارستان‌های خصوصی هزینه یک شب اقامت در اتاق یک تخته بیمارستان درجه یک چهار میلیون و ۳۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان، اتاق دو تخته بیمارستان درجه یک سه میلیون و ۳۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، اتاق سه تخته و بیشتر بیمارستان درجه یک خصوصی دو میلیون و ۳۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان، تخت سوختگی خصوصی هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ، تخت ICU و CCU در بیمارستان درجه یک خصوصی پنج میلیون و ۴۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان تخت NICU در بیمارستان درجه یک هشت میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و هزینه یک شب اقامت در بخش مراقبت ویژه سوختگی در بیمارستان درجه یک خصوصی ۹ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد.

بر اساس این مصوبه سهم پرداختی بیمه‌های پایه برای خدمات سرپایی معادل ۷۰ درصد تعرفه بخش دولتی است و در بخش بستری معادل ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها