|
کدخبر: 314666

غذا ودارو/سقط جنین/فروش دارو

پاکسازی فروش داروی سقط جنین /تخلف گسترده عطاری ها

معاون غذا و داروی اراک در قرارگاه جوانی جمعیت و طرح نفس بسیج جامعه پزشکی استان اعلام کرد که فروش داروهای سقط جنین در داروخانه‌ها ممنوع است و در برابر متخلفان به هیچ‌گونه اغماضی رفتار نخواهد شد و داروخانه متخلف مورد تعطیل قرار خواهد گرفت.

سلامت پاکسازی فروش داروی سقط جنین /تخلف گسترده عطاری ها

دکتر عباس علیمرادیان، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، در نشست با اعضاء رئیس و اعضاء بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی، با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از تخلفات گسترده عطاری‌ها در زمینه فروش داروهای غیرمجاز سقط جنین و ترک اعتیاد شکایت کرد. به گفته او، این داروهای غیرمجاز به عوارض جبران‌ناپذیری مانند ناباروری دائمی، شوک، وابستگی شدید و حتی مرگ منجر می‌شوند. او تاکید کرد که باید با برخورد قاطعانه با متخلفان، عرصه داروهای غیرمجاز را پاکسازی کرده و مردم را در مقابل این خطرات آگاه سازیم.

وی افزود: متاسفانه یکی از تخلفات فرا گیری که در برخی عطاری ها وجود دارد، تجویز و ارائه دارو است که در دو مقوله سقط جنین و ترک اعتیاد نیز فراگیرتر شده است.

دکتر علیمرادیان خاطر نشان کرد: سامان دادن به وضعیت عطاری ها یکی از مهمترین اقداماتی است که سازمان غذا و دارو با جدیت تمام به آن اهتمام دارد؛ البته برنامه ریزی های انجام شده در این زمینه در حالی صورت گرفته که تحقق آن بدون همکاری و تعامل سایر ارگان های مرتبط چندان موثر نخواهد بود.

معاون غذا و دارو اشاره کرد: مصرف داروهای غیرمجاز سقط جنین ممکن است موجب ایجاد شوک در فرد مصرف کننده شود و حتی منجر به مرگ نیز خواهد شد، علاوه بر این مصرف داروهای غیر مجاز سقط جنین می تواند موجب خونریزی شدید ، پارگی رحم و حتی ناباروری دائم در فرد مصرف کننده شود.

وی گفت: داروها و فرآورده های غیرمجاز ترک اعتیاد نیز داستان خوشایندتری نسبت به داروهای سقط جنین ندارند و این داروها و فرآورده ها، خود حاوی قوی ترین مواد مخدر هستند که نه تنها در ترک اعتیاد به فرد هیچ کمکی نمی کنند بلکه موجب افزایش وابستگی فرد نیز می شوند.

وی یادآور شد: این فرآورده ها اغلب حاوی داروهای اعصاب و روان هستند که مصرف آنها موجب خشکی دهان، تارشدن بینائی، تغییر در فشار خون و ضربان قلب و اختلال در عملکرد سیستم تنفسی و حتی مرگ می شوند.

معاون غذا و دارو تاکید کرد: برغم فعالیت های پیشگیرانه ای که مراکز نظارتی در زمینه داروهای غیرمجاز انجام می دهند اما این خود مردم هستند که سلامت خود را بیمه دور اندیشی و قانونمندی می کنند.

دکتر سعید محمد دوست رئیس بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی نیز ضمن تقدیر از معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در خصوص برگزاری این نشست با اشاره به پژوهش صورت گرفته توسط بسیج در خصوص علل و عوامل سقط ، با بیان این مطلب که بر خلاف باور رایج در جامعه فقر مالی کمترین درصد را در انگیزه افراد مرتکب سقط به خود اختصاص داده این عمل را ناخوشایند خواند.

وی عمده بحث را در این زمینه معطوف به مسائل فرهنگی دانسته و با اشاره به جنگ تبلیغاتی دشمن در خصوص فرزند آوری ،فرهنک سازی صحیح در این زمینه را،  راه مقابله با این تهاجم مطرح نمود.

منبع: غذا ودارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها