|
کدخبر: 314605

شیرخشک/غذا ودارو/ تیتک

کمبود شیرخشک به انتها رسید/توزیع ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار قوطی شیر خشک

مطابق گفته رئیس سازمان غذا و دارو، در سال جاری توزیع ماهانه شیر خشک نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این افزایش سرعت تأمین و توزیع شیر خشک را نشان می‌دهد و نشانگر آن است که کمبود شیر خشک در حال رفع شدن است و بازار به سمت اشباع حرکت می‌کند.

سلامت کمبود شیرخشک به انتها رسید/توزیع ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار قوطی شیر خشک

سیدحیدر محمدی در جلسه شورای کلان منطقه ۹ کشور که در مجتمع شهدای سلامت مشهد به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: در طول ماه آبان سال جاری، تعداد ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار قوطی شیر خشک معمولی (رگولار) در سراسر کشور توزیع شد، که این عدد بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته که وضعیت عادی بود، ماهانه بین پنج میلیون تا پنج میلیون و۵۰۰ هزار عدد قوطی توزیع شده است.

رییس سازمان غذا و دارو گفت:خوشبختانه در آبان ماه وضعیت خوبی در بحث تأمین شیرخشک داشتیم و امیدواریم که این وضعیت مطلوب و حتی بهتر از آن را در آذر ماه هم شاهد باشیم.

محمدی افزود: گروه‌های نظارتی در سراسر کشور بازدید از تمامی شرکت‌های پخش را در دستور کار قرار داده‌اند و با صدور برنامه توزیع توسط معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی، شیرخشک موجود در انبارهای شرکت‌های پخش، بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

وی اضافه کرد: در راستای اصلاح سیاست‌های ارزی شیرخشک و به‌منظور اطمینان از مدیریت صحیح زنجیره تأمین آن برای نوزادان، سازمان غذا و دارو گروه‌های نظارتی گسترده در سطح کشور ایجاد کرد بدین ترتیب که شرکت‌های توزیع‌کننده شیرخشک، در سطح کشور به صورت همزمان مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: کشور در شرایط جنگ اقتصادی است و متناسب با آن تدابیر لازم در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه سلامت اندیشیده می شود مثلا حوزه سلامت وابسته به نرخ ارز بوده و یکی از مواردی که رابطه تنگاتنگ با مسائل ارزی دارد بحث تأمین دارو، تجهیزات پزشکی، اقلام دارویی و شیرخشک بوده است.

محمدی افزود: در سخت‌ترین شرایط تحریمی با مدیریت جهادی مدیران ولایی و انقلابی عملکرد بسیارخوبی داریم و تحت هیچ شرایطی اجازه نداده ایم که کشور در حوزه غذا ودارو با وجود این شرایط بسیارسخت دچار مشکل شود.

وی ادامه داد:در حوزه دارو به ثبات نسبی رسیده ایم و در زمینه اقلام و مواد آرایشی و بهداشتی هم مشکلی نداریم و در تمامی بخش‌های مرتبط با حوزه‌ غذا و دارو نظارت جدی داریم.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: برای تأمین دارو، اقلام دارویی و شیرخشک از ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی استفاده می‌شود و با وجود آن که در بودجه سالیانه، اتباع و زائران و گردشگران غیرایرانی دیده نشده اند اما در برنامه‌ریزی مان این گروه‌ها را هم لحاظ کرده ایم و البته مشکلاتی هم با ارزهای غیررسمی ۵۰ هزار تومانی و بیشتر داریم، اما تلاشمان این بوده است که با همکاری بانک مرکزی خریدهایمان بر مبنای سه ارز رسمی باشد.

محمدی با بیان این که یکی از مشکلات ما مطالبات بیمه‌ها بوده که در پرداختی‌ها به شرکت‌های خصوصی هم مشکل ایجاد کرده است ادامه داد: از بیمه‌ها می‌خواهیم که عملکرد بهتری در پرداخت به شرکت‌ها، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها داشته باشند.

وی اضافه کرد: همچنین سازمان برنامه و بودجه طبق دستور معاون اول رئیس جمهور قول پرداخت۱۲ هزار میلیارد ریال را به وزارتخانه و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های تابعه در بحث دارو داده است که امیدواریم که این پرداختی در اسرع وقت و بدون تأخیر انجام شود همچنین خواستار اختصاص تسهیلات و اعتبارات موردنیاز از سوی بانک‌های عامل هستیم تا در حوزه ارزی به‌ مشکل نخوریم.

تخصیص منابع ۲۰ میلیون دلاری به تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور

سرپرست معاونت توسعه، مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو هم در این اجلاس گفت: این معاونت، پشتیبان و حامی تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها از جمله کلان منطقه ۹ کشور و شهر مشهد بوده و تمامی قطب‌ها، دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها را هم از لحاظ مالی و هم در حوزه نیروی انسانی مورد پشتیبانی قرار می‌دهد.

فرشته میرزا زاده افزود: در حوزه آزمایشگاه‌ها، انبارها، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مورد نیاز براساس نیازهای دانشگاه‌ها حمایت لازم صورت می‌گیرد و طبق اعتبارات پیش‌بینی شده منابع ۲۰ میلیون دلاری از محل بانک جهانی تخصیص می‌یابد که بخشی از آن به قطب ۹ و دانشگاه علوم پزشکی مشهد که سالانه میزبان میلیون‌ها زائر ایرانی و غیرایرانی بوده اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد:بابت فعالیت‌های حوزه بازرسی، نظارت بر موضوعات دارو، مواد آرایشی و بهداشتی و شیرخشک، اعتبار ویژه نظارتی پیش بینی شده است و این اعتبار در تمامی حوزه‌ها به‌خصوص در بحث تولید شیرخشک که در خراسان رضوی و مشهد به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر کشور اعمال خواهد شد.

سرپرست معاونت توسعه، مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو گفت: نظارت ویژه‌ای در زمینه رسیدن شیرخشک تولیدی به دست مصرف کننده حقیقی صورت می گیرد و طبق قانون با کسانی که هرنوع تخلف و سوءاستفاده‌ای در این حوزه داشته باشند به‌طور قاطع برخورد خواهد شد و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که امنیت غذایی شیرخوارانمان به خطر بیفتد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها