|
کدخبر: 310223

تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا

هنگامی که با عطسه از خواب بیدار می‌شوید، سرفه می‌کنید، بدن درد، تب و ضعف عضلانی دارید، چگونه می‌توان فهمید که علائم آنفلوانزا یا سرماخوردگی است؟

سلامت تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا

مهم است که تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی را بدانید. علائم تنفسی سرماخوردگی نسبت به آنفلوانزا خفیف تر است، در حالی که علائم سرماخوردگی موجب بی حالی به مدت چند روز می‌شود، اما علائم آنفلوانزا از چند روز تا چند هفته به طول می‌انجامد، همچنین ممکن است آنفولانزا به مشکلات جدی مانند ذات الریه و بستری شدن منجر شود. برای تشخیص اینکه سرما خورده‌اید یا آنفولانزا گرفته‌اید، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

علایم سرماخوردگی چیست؟

معمولا سرماخوردگی با گلودرد آغاز می‌شود و اغلب بعد از یک یا دو روز از بین می‌رود. در روزهای چهارم و پنجم علائم درگیری بینی، آبریزش و گرفتگی بینی همراه با سرفه ظاهر می‌شود. تب در بزرگسالان رایج نیست، اما ممکن است تب خفیفی رخ دهد و در سرماخوردگی کودکان وجود تب احتمال بیشتری دارد. با علائم سرماخوردگی، در چند روز اول ترشحات بینی، آبکی است، که به مرور زمان غلیظ تر و تیره تر می‌شود، که تیره بودن مخاط طبیعی است و به معنی عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت سینوسی نیست. چندین ویروس مختلف ممکن است باعث ایجاد علائم سرماخوردگی شوند. معمولا علائم سرماخوردگی حدود یک هفته طول می‌کشد، که این بیماری در سه روز اول مسری است، یعنی شما می‌توانید سرماخوردگی را به دیگران منتقل کنید، بنابراین در خانه بمانید و استراحت کنید.

علایم سرماخوردگی چیست؟

معمولا سرماخوردگی با گلودرد آغاز می‌شود و اغلب بعد از یک یا دو روز از بین می‌رود. در روزهای چهارم و پنجم علائم درگیری بینی، آبریزش و گرفتگی بینی همراه با سرفه ظاهر می‌شود. تب در بزرگسالان رایج نیست، اما ممکن است تب خفیفی رخ دهد و در سرماخوردگی کودکان وجود تب احتمال بیشتری دارد.

با علائم سرماخوردگی، در چند روز اول ترشحات بینی، آبکی است، که به مرور زمان غلیظ تر و تیره تر می‌شود، که تیره بودن مخاط طبیعی است و به معنی عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت سینوسی نیست. چندین ویروس مختلف ممکن است باعث ایجاد علائم سرماخوردگی شوند. معمولا علائم سرماخوردگی حدود یک هفته طول می‌کشد، که این بیماری در سه روز اول مسری است، یعنی شما می‌توانید سرماخوردگی را به دیگران منتقل کنید، بنابراین در خانه بمانید و استراحت کنید.اگر علائم سرماخوردگی پس از یک هفته بهبود نیافت، ممکن است عفونت باکتریایی باشد و نیاز به آنتی بیوتیک دارید.

معمولا علائم سرماخوردگی حدود یک هفته طول می‌کشد، که این بیماری در سه روز اول مسری است، یعنی شما می‌توانید سرماخوردگی را به دیگران منتقل کنید.

گاهی اوقات ممکن است علائم سرماخوردگی را با آبریزش بینی ناشی از آلرژی (تب یونجه) یا عفونت سینوسی یا ویروس کرونا اشتباه گرفته شود. اگر علائم به سرعت شروع شد و پس از یک هفته بهبود یافت، این علائم به نفع سرماخوردگی است و آلرژی نیست، ولی اگر علائم بعد از یک هفته بهتر نشد، به پزشک خود جهت تشخیص آلرژی یا عفونت سینوسی و تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی مراجعه کنید.

علائم شایع آنفولانزا چیست؟

علائم آنفولانزا به مراتب شدیدتر از سرماخوردگی است و شروع سریعی دارد و علائم آن شامل گلودرد، تب، سردرد، درد عضلانی، گرفتگی بینی و سرفه است، در حالی که به طور خاص آنفلوانزای خوکی همراه با استفراغ و اسهال است. بیشتر علائم آنفلوانزا به تدریج طی دو تا پنج روز بهبود می‌یابند و به ندرت بیشتر از چند هفته ادامه می‌یابند. ذات الریه به خصوص در جوانان، سالمندان و افراد مبتلا به مشکلات قلبی و ریوی شایع ترین عارضه‌ی آنفولانزا است و اگر دچار تنگی نفس شدید، حتما به دکتر داخلی مراجعه کنید.

یکی دیگر از نشانه‌های شایع در ذات الریه، تب است، که پس از گذشت یک یا دو روز برطرف می‌شود. درست مانند ویروس‌های سرماخوردگی، ویروس‌های آنفلوانزا از طریق غشای مخاطی بینی، چشم یا دهان وارد بدن می‌شوند، بنابراین هر بار که دست خود را به یکی از این مناطق می‌زنید، می‌توانید خود را با یک ویروس آلوده کنید، بنابراین تمیز نگه داشتن دست‌ها با شستشوی مکرر آنها جهت پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا حائز اهمیت است.

سرماخوردگی2-

درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا چیست؟

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی مهم است زیرا سرماخوردگی و آنفولانزا یکی از شایعترین علل غیبت در مدرسه و سرکار هستند و به طور متوسط بزرگسالان سالانه دو تا سه بار به سرماخوردگی و ۲۰ درصد از افراد در فصل شیوع آنفلوانزا به آن مبتلا می‌شوند، هیچ درمانی برای سرماخوردگی یا آنفولانزا وجود ندارد، اما اکثر موارد را می‌توان در خانه مدیریت کرد و تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی را متوجه شد. درمان‌های خانگی شامل استراحت در رختخواب، اجتناب از اعمال فیزیکی و مصرف مایعات برای جلوگیری از کم آبی بدن، که شامل هر گونه نوشیدنی‌های غیر الکلی می‌شود، اما توصیه می‌شود که از نوشیدنی‌های کافئین دار به دلیل اختلال در خواب پرهیز شود، بنابراین اکثر افراد با استراحت کافی به ویژه به هنگام تب و مصرف مایعات می‌توانند علائم خود را از بین ببرند.

هیچ درمانی برای سرماخوردگی یا آنفولانزا وجود ندارد، اما اکثر موارد را می‌توان در خانه مدیریت کرد.

علاوه بر استراحت و مصرف مایعات درمان‌های خانگی زیر می‌تواند با تامین آب مورد نیاز بدن، پاکسازی بینی و گلو و برطرف کردن سردرد و گلودرد علائم این دو بیماری را برطرف کنند:

  • نوشیدن چای داغ سبز، سیاه و یا گیاهی، در صورت لزوم با طعم لیمو یا عسل
  • خوردن سوپ مرغ داغ
  • استفاده از دستگاه بخور جهت مرطوب کردن هوای خشک
  • گرفتن دوش آب گرم یا نشستن در حمام با دوش آب گرم برای ایجاد بخار
  • قابلمه‌ی آب جوش که با قرار دادن سر خود در بالای آن، بخار تولید شده از آن را استنشاق کنید، که می‌توان با استفاده از حوله یا پارچه بر سر خود یک چادر بخار ایجاد کنید.
  • غرغره کردن با آب نمک گرم به منظور کاهش گلو درد
  • شستشوی بینی با محلول نمک به وسیله‌ی قوری شستشو یا وسیله‌ای مشابه
  • قرار دادن کمپرس گرم بر روی پیشانی یا بینی جهت بهبود سردرد یا درد سینوس‌ها.

چگونه می‌توان از علائم آنفلوانزا یا سرماخوردگی پیشگیری کرد؟

مهمترین اقدام پیشگیرنده از سرماخوردگی و آنفولانزا ، شستن مکرر دست‌ها است، که شستشوی دست با مالیدن دست‌ها با آب گرم و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه باعث زدوده شدن آلودگی می‌شود. علاوه بر شستشوی دست‌ها، واکسن آنفلوانزا می‌تواند موجب پیشگیری از آنفلوانزای فصلی شود، که فعالیت این بیماری در ماه‌های بهمن و اوایل اسفند است. ظرف دو هفته بعد از واکسن آنفولانزا، آنتی بادی‌هایی که در بدن تولید می‌شوند، فرد را از ابتلا به آنفولانزا محافظت می‌کنند و کودکانی که برای اولین بار واکسن دریافت می‌کنند نیاز به دو دوز جداگانه به فاصله‌ی یک ماه دارند. اگر در معرض افراد مبتلا به آنفولانزا قرار گرفته‌اید، داروهای ضد ویروسی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا کمک کننده باشند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها