|
کدخبر: 307508 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

درآمد رشته داروسازی در سال ۱۴۰۲ / کدام گرایش بازارکار بهتری دارد؟

در رشته داروسازی شیفت و کشیک اجباری شبانه وجود ندارد مگر آنکه در داروخانه شبانه روزی استخدام شوید که در داروخانه هم الزامی به شیفت شبانه داروساز وجود ندارد. درآمد داروسازی که شاغل در داروخانه های دیگران است، بر اساس منطقه‌ای که داروخانه قرار دارد حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان ماهانه است. درآمد دانشجوی رشته داروسازی نیز معمولا کمتر از این مبلغ است.

سلامت درآمد رشته داروسازی در سال ۱۴۰۲ / کدام گرایش بازارکار بهتری دارد؟

رشته داروسازی را می‌توان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین  روش‌های درمان دانست که زندگی خیلی از افراد وابسته به این رشته است. البته داروسازی مختص قشر خاصی نیست. درمان تمام بیماری به علم داروسازی برمی‌گردد. این علم با بهره گرفتن از شناخت کامل دنیای درونی بدن انسان و علم شیمی که واکنش‌های مولکولی را بررسی می‌کند، روش درمان برای انواع بیماری‌ها را کشف می‌کند. در روز جهانی داروساز به این شغل مهم و مفید برای جامعه می پردازیم که تا چه میزان برای بهبود روند زندگی موثر بوده است.

رشته داروسازی در برنامه ریزی برای حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملی، پیشگیری از سمیت و عوارض جانبی داروها، اطلاع رسانی درباره داروها، شناخت کامل خصوصیات داروهای موجود در فارماکوپه دارویی، راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها و دیگر موارد مرتبط با دارو درمانی نقش دارد.

توجه به این رشته، علم داروسازی و گسترش و ارج نهاندن به افراد تحصیل کرده مربوطه در حفظ ثروت کشور بسیار موثر خواهد بود. با پیشرفت  علم و فناوری در حوزه دارو نیاز داروسازان به امکانات و تجهیزات برتر دنیا نیز فزونی می‌یابد و این در چرخه اقتصاد و تولید، اثرگذار خواهد بود. با ارج نهادن بصورت ملی به صنعت دارو، صادرات دارو افزایش می‌یابد. همچنین قیمت‌های گزاف دارو کاهش و نیز واردات دارو روند نزولی خواهند داشت.

روز جهانی داروساز توسط شورای فدراسیون بین‌المللی داروسازی (FIP) در کنگره جهانی داروسازی و علوم دارویی در سال ۱۹۱۲ معرفی شد و هدف اصلی این روز تشویق نقش و فعالیت‌های داروسازی در بهبود سلامت در هر نقطه از جهان است.فدراسیون بین‌المللی داروسازی یا FIP  انجمن‌ ملی داروسازان و دانشمندان داروسازی است که با سازمان بهداشت جهانی ارتباط رسمی دارد. سازمان FIP حدود ۱۴۴ عضو دارد و نماینده ۴ میلیون  پزشک و دانشمند در سراسر جهان است.

به طور کلی تعیین مرز این که داروسازی در زیر شاخه پزشکی قرار میگیرد یا شیمی کار مشکلی است اما نزدیک بودن داروسازی و شیمی یک اصل اجتناب ناپذیر است و از دیر باز این شیمیدان‌ها بوده که در داروسازی پیشگام بوده‌اند. البته این به معنای دور بودن داروسازی از پزشکی نیست و میتوان داروسازی را پیوند بین شیمی و پزشکی دانست. روز جهانی داروسازی نیز موکد این موضوع بوده و با توجه به ماهیتی که دارد این پیوند را شدیدتر میکند.

هدف از نامگذاری روزی به نام داروسازان، جلب توجه عموم مردم نسبت به وظیفه سنگین داروسازان و نقش آنها در حوزه سلامت عمومی جامعه است. فدراسیون بین المللی داروسازی (FIP) در اواخر دهه ۲۰۰۰میلادی و همزمان با برگزاری کنفرانس داروسازی در استانبول، رأی گیری انجام داده و تاریخ ۲۵ سپتامبر را رسما به نام روز جهانی داروسازان (World Pharmacists Day) نامگذاری کرد.

داروساز2

علاوه بر تمام موارد فوق؛ آشنایی با تحقیقات علمی و عملی در رابطه با علوم دارویی، تشخیص نیازهای عمومی آموزشی و پژوهشی به منظور تفهیم علم داروسازی و عوامل مربوط به آن، تقویت دانش و توانایی ها در زمینه های مختلفی مانند تولید لوازم بهداشتی و آرایشی، توانایی اداره داروخانه ها، ساخت دارو، کنترل کمی و کیفی محصولات و...  را نیز از جمله اهداف صنعت داروسازی است. در ادامه همراه ما باشید تا با این رشته و گرایش های آن بیشتر آشنا شوید.

رشته داروسازی مناسب چه کسانی است؟

 رشته داروسازی مانند رشته‌های دیگر دکتری حرفه‌ای دارد که متشکل از ۶سال تحصیل و ۲ سال طرح اجباری است. با فراگیری دروس حفظی، اصطلاحات علمی و تخصصی و طراحی و محاسبات پیچیده سپری می‌شود. نوع گرایش داروساز بازار کار متفاوتی را برای او رقم می زند در حال حاضر رشته داروسازی همراه با گرایش‌های شیمی دارویی، فارماکوگنوزی، بالینی و صنعتی در دانشگاه آموزش داده می‌شود. دو گرایش داروسازی بالینی و صنعتی از محبوب ترین گرایش ها هستند.

شیمی دارویی

این گرایش رشته داروسازی تا مقطع دکترا در دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شود و یکی از پایه‌ای‌ترین گرایش های تخصصی این رشته است. کسانی که از این گرایش داروسازی فارغ ‌التحصیل می شوند، تلاش می کنند تا با شناخت ساختار شیمیایی داروها و تجزیه و تحلیل واکنش‌های شیمیایی داروها و تاثیرات داروها بر بیولوژیک بدن انسان نسبت به طراحی، ترکیب، استخراج و شناسایی مواد موثر دارویی بپردازند.

فارماکوگنوزی

هدفی که می‌توان برای گرایش این رشته تعریف کرد، تربیت متخصصان آگاه به خواص مواد موثر با منشا طبیعی دارویی در گیاهان دارویی است که بتوانند به کشف و استخراج بپردازند.

داروساز3

سم شناسی

دانشجویان این رشته با عناصر و ترکیبات غیر دارویی و سمی و با مسمومیت ناشی از ترکیبات دارویی آشنا می شوند.

داروشناسی

این رشته و رشته سم شناسی شباهت ها و نکات اشتراکی فراوانی با یکدیگر دارند، اما تفاوت های آنها در این است که رشته داروسازی به بررسی اثرات و عوارض دارو‌ها متمرکز است.

فارماسیوتیکس

دانشجویان این گرایش داروسازی یاد می گیرند که مواد موثر و درمانی را برای مصرف های دارویی به شکل قابل مصرف برای انسا‌ن‌ ها تبدیل کنند. رشته فارماسیوتیکس جایگاه ویژه ای در صنعت داروسازی دارد.

داروسازی بالینی

یکی از گرایش های نوظهور در ایران، گرایش داروسازی بالینی است. دانشجویان این رشته دروسی را می‌ گذرانند که با پزشکی مرتبط است؛ مثلا فیزیوپاتولوژی، سم شناسی بالینی و … را مطالعه می کنند.

فارغ التحصیلان این رشته در کنار پزشکان در بیمارستان ها و مراکز درمانی به ارائه مشاوره و خدمات و مراقبت های دارویی به بیماران مشغول می‌ شوند.

 بیوتکنولوژی دارویی

گرایشی بسیار هیجان انگیز و جذاب! در گرایش بیوتکنولوژی دارویی برای ساخت و تولید انبوه مواد دارویی به دانشجویان دانش و مهارت لازم برای بهره برداری از علوم سلولی – مولکولی، میکروبیولوژی، میکرو ارگانیسم‌ها و ژنتیک آموخته می‌ شود.

داروساز5

داروسازی هسته ای یا رادیو فارماسی

دانشجویان گرایش داروسازی هسته ای یا رادیوفارماسی با رادیو داروها، روش های شناسایی و سنجش، روش تولید رادیو داروها و کاربرد رادیو در تشخیص و درمان و پیشگیری آشنا می‌ شوند و مهارت های استفاده از آنها را نیز کسب می‌‌ کنند.

 اقتصاد و مدیریت دارو

هدفی که این گرایش رشته داروسازی دارد، ایجاد کردن توانمندی های مدیریتی در شناساندن و حل مشکلات نظام دارویی کشور و ارتقا سطح خدمات نظام سلامت با مدیریت صحیح منابع مالی است.

نانو فناوری دارو

یکی دیگر از گرایش های نوظهور در ایران گرایش نانو فناوری دارویی است. دانشجویان این رشته شناخت و تولید محصولات نانوزیست فناوری را یاد می گیرند.

کنترل دارو

هدفی که از ایجاد این گرایش داروسازی وجود دارد، تربیت متخصصانی است که بر کیفیت انواع مواد اولیه و فرآورده های دارویی، بهداشتی و آرایشی، آزمایشگاه های کنترل کیفیت فراورده های دارویی نظارت و کنترل داشته باشند.

 

داروخانه2

شهریه رشته داروسازی دانشگاه آزاد و پردیس

میزان تقریبی شهریه رشته داروسازی برای یک ترم تحصیلی ۱۸ الی ۲۲ میلیون هست. کل هزینه دانشگاه آزاد برای گرفتن مدرک داروسازی حدود ۲۸۰ میلیون تومان است. حداقل شهریه دکتری داروسازی پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد در ترم یک سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ مربوط به دانشگاه علوم پزشکی البرز با احتساب ۱۸ واحد نظری و عملی حدودا ۱۴۳,۴۸۱,۸۰۰ (ریال) تخمین زده می شود.

حداکثر شهریه دکتری داروسازی پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد در ترم یک سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ مربوط به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان احتساب ۱۸ واحد نظری و عملی حدودا ۱۸۲,۸۵۰,۰۰۰ (ریال) تخمین زده می شود. برای یک دوره کامل و گرفتن مدرک داروسازی حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان باید هزینه شود.

بر خلاف رشته های پزشکی و دندانپزشکی، در رشته داروسازی شیفت و کشیک اجباری شبانه وجود ندارد مگر آنکه در داروخانه شبانه روزی استخدام شوید که در داروخانه هم الزامی به شیفت شبانه داروساز وجود ندارد. درآمد داروسازی که شاغل در داروخانه های دیگران است، بر اساس منطقه‌ای که داروخانه قرار دارد حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان ماهانه است. درآمد دانشجوی رشته داروسازی نیز معمولا کمتر از این مبلغ است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها