|
کدخبر: 305845 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

کوله پشتی نامناسب این بلاها را سرتان می آورد

کوله پشتی در حفظ و ارتقای سلامت اسکلت بدن از کیف‌دستی بهتر است، ادامه داد: اگر کوله‌پشتی به‌درستی انتخاب و مورداستفاده قرار نگیرد باعث تغییر شکل در اندام و بروز درد در ناحیه کمر و ایجاد ناهنجاری‌های قامتی افراد و به‌ویژه دانش‌آموزان می‌شود و باعث ایجاد ضایعاتی در ستون فقرات در آینده خواهد شد.

سلامت کوله پشتی نامناسب این بلاها را سرتان می آورد

با نزدیک شدن به فصل مدرسه و خرید لوازم تحصیلی مناسب برای دانش‌آموزان جهت پیشگیری از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر برای فرزند خود توصیه می‌کنیم، همراه ما باشید تا ترفندهای خرید یک کوله‌پشتی استاندارد را به شما بگوییم. 

کوله‌پشتی یکی از بهترین وسیله‌های حمل کتاب و نوشت‌افزار به مدرسه و همراه همیشگی کودکان و نوجوانان در طول سال‌های تحصیل است که وزن بار را در پشت فرد توزیع می کند.نوجوانان کوله پشتی را به خاطر راحتی و شیک تر بودن آن بر سایر انواع کیف ها ترجیح می دهند. مزیت کوله پشتی این است که وزن را در تمام ناحیه پشت بدن توزیع می کند. دکتر اسماعیل ابراهیمی رئیس دانشکده علوم توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی ایراندر گفت و گوی اختصاصیبا خبرنگار گسترش نیوز درباره عوارض کوله‌پشتی سنگین و کیف دوشی برای سلامت دانش‌آموزان هشدار داد. باید برای اینکه راستای ستون فقرات حفظ شود باید به کودکان و بخصوص دانش‌آموزان تقویت عضلات پشتی را آموزش دهیم  تا دچار آسیب نشوند. کوله‌های پشتی باعث می‌شوند که یک باری را به این عضلات با وزن زیاد تحمیل کنیم .میزان حجم کوله همچنین میزان وزن  بخصوص در زمان طولانی می‌تواند خطرآفرین باشد.

رئیس دانشکده علوم توان‌بخشی توصیه کرده است وزن کوله‌پشتی دانش‌آموزان از  ۱۰ درصد وزن آن‌ها فراتر نرود. به‌طور مثال دانش‌آموز با وزن ۲۰ کیلوگرم مجاز به حمل بار تا ۲ کیلوگرم است.

کوله پشتی1

کوله پشتی به  ستون فقرات فشار  را وارد می‌کند

آسیب‌های دیگری که ممکن است براثر فشار این کوله‌های سنگین وارد شود هنگامی‌که ستون فقرات خم می‌شود فشار به مفاصل دیگر نیز وارد می‌کند. ازجمله شانه را گرد می‌کند سر به جلو خم می‌شود و عضلات  پشتی در ضعف و کشش قرار می‌گیرند و عضلات جلویی و سینه دچار کوتاهی خواهند شد. این تغییرات که براثر کوله‌ها ایجاد  می‌شوند نهادینه می‌شود و با برداشتن کوله بلافاصله به حالت اول بازنخواهند گشت . اگر میزان خمش در ستون فقرات حدود ۳۰ دقیقه طول بکشد زمان طولانی حدوداً ۷ ساعت نیاز دارد که این دیسک تحت‌فشار مجدد آب بگیرد و ستون فقرات صاف شود و به حالت اول برگردد. در طول این زمان تمام آسیب‌های عضلانی و عصبی و... نیز باید ترمیم شود.قابل‌ذکر است که این آسیب روی عضلات لگن  و زانو شانه و گردن آسیب مخربی دارد.

اسماعیلی، اظهار کرد: برای خودداری از بروز بیماری‌های ستون فقرات و شانه در دانش‌آموزان باید والدین در انتخاب و خرید کوله‌پشتی دقت کافی  را انجام دهند، زیرا اگر این وسیله به‌صورت صحیحی مورداستفاده قرار نگیرد ممکن است آسیب‌های خطرناکی را به دنبال داشته باشد.اگر دانش‌آموز دچار نرمی غضروف و یا کف پای صاف باشد که این زمان ترمیم طولانی‌تر و آسیب واردشده نیز بیشتر خواهد بود.بنابراین در این افراد دارای بیماری نرمی غضروف و کف پای صاف میزان  تحمل وزن خیلی کمتر باشد.

کوله پشتی2

در انتها این متخصص فیزیوتراپی اضافه کرد: توصیه من این است که هیچ‌گاه کوله تک‌بندی و یک‌طرفه تهیه نشود و از کوله‌های دوبنده برای پیشگیری از آسیب‌های وارده استفاده شود. سایز این کوله‌ها باید به نحوی باشد که تا مرکز ستون فقرات یا همان کمر بیاید.  هم وزن مهم است و هم سایز و حجم کوله ای که استفاده می‌شود بسیار مهم است. ضمناً این نکته بسیار مهم است که کوله در انتهای بدن آزاد نباشد هنگامی‌که دانش‌آموز در حال دویدن است از بدن او جدا شود چراکه آسیب جدی برای عضلات جلو و گردن وشانه خواهد رساند.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها