|
کدخبر: 305064 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

کرونا فروکش کرد اما سل در کمین است

وزارت بهداشت مدعی شد: هر فرد مبتلا به سل ریوی میتواند سالانه میکروب را به ۱۰ تا ۱۵ فرد سالم انتقال دهد.

سلامت کرونا فروکش کرد اما سل در کمین است

عامل ابتلاء به بیماری سل، میکروبی به نام مایکوباکتریوم سل است که در تمام فضاها وجود دارد و از طریق خلط یا بزاق فرد در هوا و فضا پراکنده می‌شود. این میکروب در صورت ورود مستقیم به بدن یک فرد، لانه‌گزینی می‌کند و به طور حتم در همان لحظه ابتدایی فعال نمی‌شود. میکروب ایجاد کننده سل به طور معمول در نهایت وارد ریه و به طور معمول، ریه سمت راست می‌شود و لانه‌گزینی صورت می‌گیرد. در صورتی که لانه‌گزینی میکروب سل در ریه اتفاق نیفتد، این میکروب در سایر نقاط بدن از جمله استخوان ستون مهره‌ها یا پرده‌های محافظ مغز در درجه اول و سایر ارگان‌های بدن مانند کبد و کلیه، به ساخت خانه و لانه‌گزینی می‌پردازد.

بیماری-سل

فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری هفته دولت گفت:  با توجه اینکه کرونا تمام شده است و الان بعد از دو سال ما تبعات این ویروس را مشاهد میکنیم یکی از بیمار ی‌هایی که در سطح جهانی روند رو به افزایشی داشت بیماری سل بود. این بیماری در سایر کشورها و حتی ترکیه که در همسایگی ما است آمارها نشان دهنده وضعیت مناسب کشور ما است. در حال حاضر وضعیت کشور از نظر شرایط کرونا در حالت پایداری قرار دارد و از چندی پیش که اعلام شد زدن ماسک اجباری نیست. تا اکنون که اواسط شهریور هستیم صحبت هایی از ویروس جدید اریس در رسانه های داخلی و خارجی شنیده شد.  با صحبتهای اخیر معاون بهداشت و درمان و راحت کردن خیال مردم بیان داشت که نیازی به زدن ماسک برای همگان نیست و فقط افرادی که دچار بیماری خاصی هستند و نیز سالمندان دارای بیماری و در مجموع افراد  ضعیف از نظر جسمانی برای احتیاط در مکان های عمومی ماسک را استفاده کنند. افرادی که در مراکز بهداشتی و درمانی در حال فعالیت هستند، همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنند. هرچند سازمان بهداشت جهانی به‌طور رسمی پایان کرونا را اعلام کرد اما دانشمندان و ویروس‌شناسان معتقدند که ویروس به مرور زمان رفتارش تغییر می‌کند و تغییر رفتار ویروس هم یعنی احتمال ابتلایی دیگر با علائم و شکل‌ دیگری به وجود خواهد آمد. به دنبال تغییر رفتار ویروس هم طبیعتا واکسیناسیون باید به‌روز شود.

فرشیدی در صحبت های خود درنشست خبری اخیر اعلام کرد: در کشور ما نیز مانند سایر کشورهای جهان امار مبتلایان به سل همچنان وجود دارد با توجه به تاثیر پاندمی کرونا بر سیستم تشخیص و بیماریابی سل یکی از برنامه اخیر و توجه به این بیماری هشداری است که توجه خاصی می طلبد.

سل---

نقش مهاجران در وضعیت سل در ایران نیز یکی از عوامل شیوع این بیماری است. در طول سالهای گذشته با سیلی از مهاجران از کشورهای همسایه رو به رو شدیم که بیماری سل در آنها بسیار شیوع دارد و با سل مقاوم به درمان دست به گریبان هستند یا درمان سل را به طور کامل انجام نمی‌دهند و این موضوع بسیار نگران کننده است.

سل در تمام کشورهای جهان مشاهده می‌شود، با وجود اینکه این بیماری قابل علاج و قابل کنترل است اما سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر این بیماری می‌میرند.

در بررسی و تحقیقات اخیر مشاهده شده است که افرادی که بیماری کرونا مبتلا شده‌اند در ابتلا به بیماری‌های عفونی ریسک بالاتری را خواهند  داشت لذا معاون بهداشت وزرات بهداشت به مردم توصیه کرد؛ نباید کرونا را خاتمه بدانیم  با توجه به نزدیک شدن به روزهای پاییز و شیوع آنفولانزا افرادی که فقط دو دوز از واکسن کرونا  را دریافت کرده‌اند و بیش از یک سال از اخرین دوز تزریق شده میگذرد برای تزریق و یادآور سوم اقدام کنند. ضمن انکه توصیه میشود واکسن آنفولانزا را بموقع دریافت کنند. دولت هم امادگی ای  که برای کووید داشتن را همچنان حفظ میکند.

سل3

فرشیدی همچنین معتقد است؛ در مجموع آن چیزی که در حال حاضر در کشور ما مشاهده می‌شود کرونا نیست و علایمی شبیه به انفولانزا است. در حال حاضر برای کنترل و پیشگیری از این بیماری همچنان رصد روزانه چه در بحث کرونا و چه در بحث سل را داریم و موارد مشکوک مورد ازمایش و بررسی قرار می‌گیرند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها