|
کدخبر: 304584

۵ علامتی که خبر از بروز کیست مویی می‌دهند!

بیماری کیست مویی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های پوستی و به خصوص نشیمنگاهی است که به شکل یک آبسه عفونی داغ و متورم، همراه با موی برگشتی به داخل پوست می‌باشد. بیماری کیست مویی کمر و باسن شما، در اغلب موارد به علت عدم رعایت بهداشت فردی و یا پر مو بودن بدن مردان و زنان بروز پیدا می‌کند. اما سوال مهم در این است که چه علائمی نشان‌دهنده بروز کیست مویی هستند و یا با دیدن چه نشانه‌هایی بفهمیم که به کیست مویی مبتلا شده‌ایم؟

در پاسخ به این سوال، شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم تا با 5 علامتی که خبر از بروز کیست مویی در مردان و زنان را می‌دهند؛ آشنا شوید.

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال چیست؟

در ابتدا لازم است به موضوع بپردازیم که کیست مویی چیست؟ کیست مویی، سینوس مویی و یا سینوس پیلونیدال (Pilonidal Cyst) یک عارضه نشیمنگاهی به شمار می‌رود که به شکل یک بافت آبسه یا جوش مانند؛ در انتهای کمر، اطراف مقعد، کشاله ران، دست و پاها و یا صورت و سایر اعضای بدن به وجود می‌آید.

کیست مویی جوش و یا آبسه‌ای عفونی است که در اغلب موارد به سبب برگشت مو به داخل پوست، اتفاق می‌افتد. پس با این اوصاف می‌توان اشاره کرد که، ریسک بروز بیماری کیست مویی در افرادی که بدن پرمویی دارند، بسیار بالاتر از دیگر افراد است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که کیست مویی در مردان و زنان با چه علائم و نشانه‌هایی بروز پیدا می‌کند؟

کیست

علائم و نشانه‌های بروز کیست مویی

در اغلب موارد سینوس پیلونیدال هیچ علامت و نشانه‎ای ندارد و تنها به شکل یک جوش معمولی که کمی تورم دارد، بر روی سطح پوست نمایان می‌شود. اما از آنجایی که کیست مویی حاوی موی برگشتی است، می ‌تواند در دراز مدت دچار عفونت بشود و از خود علائم و نشانه‌هایی را بروز بدهد.

زمانی علائم کیست مویی مقعدی ظاهر می‌شود، که کیست به بافتی عفونی و یا همان آبسه‌ی همراه با مو و عفونت تبدیل شود. به طور کلی علائم بروز کیست مویی می‌دهند، عبارتند از:

  1. تورم و التهاب کیست:

با تشکیل شدن آبسه بر روی موهای برگشتی کیست مویی و چرک کردن آن، یک توده متورم عفونی تشکیل خواهد شد. علت تورم و التهاب در انتهای کمر و باسن، تجمع عفونت، مو و چرک در این ناحیه می‌باشد.

  1. درد در انتهای کمر و باسن:

درد اولین و رایج‌ترین نشانه از تمامی بیماری‌هاست. بیماری کیست مویی نیز در همان ابتدای امر و بعد از عفونی شدن، درد خواهد داشت. علت دردی که هنگام نشستن، خوابیدن و یا حتی دست زدن به این توده احساس می‌شود، عفونت و تورم کیست است. اگر کیست مویی شما درد زیاد و غیر قابل تحملی برایتان به همراه دارد، به شما توصیه می‌کنیم تا حتماً برای رفع این مشکل؛ به متخصص پوست و یا جراح عمومی بیماری‌های مقعدی مراجعه کنید.

  1. تغییر رنگ پوست و تب و لرز:

با ایجاد بافتی عفونی بر روی کیست مویی، رنگ پوست قسمتی که دچار بیماری شده است؛ تغییر می‌کند. معمولاً پوست اطراف و یا روی کیست مویی به سمت قرمزی می‌زند و می‌تواند خارش زیادی را به وجود بیاورد.

همچنین عفونت کیست مویی در اثر درمان نشدن آن، به سایر اعضای بدن سرایت می‌کند و با شدت یافتن؛ موجب بروز تب و لرز خواهد شد.

  1. احساس گرما در اطراف کیست مویی:

حتماً برایتان پیش آمده که با احساس درد در ناحیه مقعدی و یا انتهای کمر، به ناحیه آسیب دیده دست بزنید تا ببینید چیزی باعث بروز این مشکل شده است یا خیر. اگر حین لمس این بافت دردناک احساس گرما و یا داغی پوست شوید، به طور حتم به کیست مویی مبتلا شده‌اید. گرما و داغی بافت کیست مویی به علت عفونت کردن آن می‌باشد که برای جلوگیری از سرایت آن به سایر اندام‌ها، بهتر است فوراً درمان شود.

کیست۱

  1. خروج چرک و ترشح از سینوس مویی:

اغلب کیست‌های مویی قبل از آنکه عفونی شوند، به شکل یک فرورفتگی حاوی مو هستند. اگر که این فرورفتگی تخلیه نشود، قطعا دچار عفونت و چرک خواهد شد. اگر هیچ اقدامی برای درمان این عفونت صورت نگیرد، چرک‌ها به صورت خود به خودی از بافت کیست مویی خارج شده و بوی بدی را به همراه خواهند داشت.

جالب است بدانید بیشتر مبتلایان به این کیست را مردان تشکیل می دهند. و عفونت کیست معمولاً در سنین 30 الی 40 آغاز می‌شود. این مشکل گاهی سرزده به سراغتان می آید و فقط در معاینه، سوراخ های ریز پوستی در فاصله بین دو باسن دیده می‌شود. بعضی اوقات چرک می کند یا گاها خونابه از سوراخ های ذکر شده خارج می‌شود.

برای درمان علائم کیست مویی به کدام کلینیک مراجعه کنیم؟

اگر قصد درمان قطعی کیست مویی و تخلیه چرک و عفونت آن را داشته باشید، بهتر است تا به مرکزی مراجعه کنید که:

  • در درمان بیماری کیست مویی با تکنولوژی‌های نوین از جمله لیزر مهارت داشته باشند.
  • در کمترین زمان ممکن، کیست مویی را قطعی و سرپایی درمان کنند.
  • با علائم و نشانه‌های این عارضه آشنایی کامل داشته باشند.
  • از پزشکان و جراحان متخصص و با سابقه برخوردار باشند.

کلینیک لیزرشفا واقع در محله سعادت آباد تهران، اولین و تخصصی‌ترین مرکز لیزر بیماری‌های مقعدی در شهر تهران می‌باشد. این کلینیک بیش از 17 سال است که از تکنولوژی و فناوری نوین لیزر در زمینه پزشکی و جراحی بیماری‌های نشیمنگاهی استفاده می‌کند و تا به امروز؛ بیش از 20 هزار عمل موفقیت آمیز داشته است.

کلینیک لیزرشفا مجموعه‌ای متشکل از پزشکان و جراحان آقا و خانمی می‌باشد که سابقه جراحی و درمان بیماری‌های مقعدی را دارند و به علاوه در استفاده از لیزر جهت رفع علائم و درد این عارضه‌ها، مهارتی منحصر به فرد را به خود اختصاص دادند.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با خدمات مجموعه کلینیک لیزرشفا، به وبسایت این مجموعه به آدرس drtajbakhsh.ir مراجعه بفرمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها