|
کدخبر: 304359 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

سالن اجلاس سران پذیرای پزشکان و داروسازان /برای اولین بار حضور یک رییس جمهور در مراسم روز پزشک

رئیسی گفت: شان و مقام پزشک باید همواره حفظ گردد و نسبت به علم انها باید احترام گذاشته شود.

سلامت سالن اجلاس سران پذیرای پزشکان و داروسازان /برای اولین بار حضور یک رییس جمهور در مراسم روز پزشک

زادروز پزشک نامدار ایرانی ابوعلی سینا  در اول شهریور ماه را روز پزشک نامگذاری کرده اند.  پزشکی شغلی است با شرافت که جان‌ها را نجات می‌دهد. هر جانی که نجات می‌یابد تاثیری شگرف بر کل کره زمین خواهد گذاشت. چه حرفه‌ای بهترین از این که دوای آلام و درمان دردها باشد. رضایت بیمار، خوشحالی همراهان و … در لحظه‌ رهایی از درد آنچنان شیرین است که در قالب کلمات نمی‌گنجند.

مراسم روز پزشک امسال یک روز زودتر با حضور رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشکی  دیروز صبح در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر رنجبر زاده معاون پارلمانی نظام پزشکی المپیاد فرهنگی ورزشی برگزارشده در هفته اخیر یادکرد و از پزشکان و کادر درمان بابت شرکت در این مراسم و دریافت رتبه‌های برتر قدردانی نمود.

در  ادامه دکتر رئیس زاده ریاست محترم نظام پزشکی از همکاری ریاست‌جمهوری با این نظام بسیار قدردانی و تشکر کرد و اظهار داشت که از تاریخ ۹ مهر  سال ۱۴۰۰ که بنده به‌عنوان ریاست نظام پزشکی انتخاب شدم طی ۳ روز که نامه‌ای را خدمت ریاست‌جمهوری ارسال کردم  یعنی ۱۱ مهر ایشان در مکاتبات مداقه نموده و تمامی دستورات لازم را صادر کردند. و در ۵ ماه گذشته  ۳ نشست با ریاست‌جمهوری درباره بررسی مسائل و مشکلات نظام پزشکی داشتیم . دستاوردهای ما از زمان انقلاب تا به امروز  نشان می‌دهد که جامعه پزشکی گسترده‌تر شده و دستاوردهای علمی ما گسترش‌یافته است تعداد پزشکان ما ۱۲ برابر  شده در حال حاضر ۱۵۷هزار پزشک عمومی داریم . تعداد داروسازان ۱۵ برابر شده است و تعداد دندان‌پزشکان ما نیز ۲۲ برابر شده است. افزایش  در تعداد متخصص نیز داشته‌ایم در حال حاضر ۵۰ هزار متخصص داریم و هزار و  ۶۵۰ نفر فوق تخصص داریم و در رشته‌های دشواری چون جراحی اعصاب نسبت  ما به آمار جهانی بهداشت که استاندارد آن  ۶ متخصص به یک‌میلیون جمعیت است  که ما  ۱۳متخصص به یک‌میلیون جمعیت داریم. ۳۲۰ هزار عضو هیئت‌علمی در ۲۲۰ هیئت‌مدیره داریم . و آمارهای تکمیلی را در ادامه طی یک نامه به رئیس‌جمهوری اعلام خواهم کرد چراکه در زمان ما نمی‌گنجد. در اینجا نیز وقت را غنیمت شمرده خطاب به ریاست‌جمهوری خواستار چندین مسئله هستم که بعد از اتمام جلسه به‌صورت نامه‌ای نیز مفصلاً خدمت ایشان نیز خواهم داد.

وی اشاره کرد چندین مسئله را در نظام بهداشت و سلامت مطرح کردند و ازجمله آن اشاره به مشکلات معیشت و اقتصاد جامعه پزشکی و خواستار رفع و رجوع آن شد. در ضمن ایشان خواستار حل فاصله بین تعرفه فعلی و تعرفه واقعی شد ضمناً ایشان اشاره به رفع معضلات طب سنتی نیز شدند.

رئیس زاده گفت همان‌طور که آقای رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح بیمارستان غدیر اشاره کردند باید مقام و منزلت و شأن و جایگاه پزشک حفظ شود. و توجه به‌ضرورت پیشگیری و بهداشت در مسائل عمومی نیز موردتوجه است.

روز پزشک2

در ادامه بهرام عین الهی  سخنرانی خود را شروع کرد و بیان داشت که در فاصله ۳ماه دو بیمارستان عظیم در شهر تهران افتتاح شد که خوشبختانه در هردو افتتاح این دو بیمارستان جناب رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند و این نشان‌دهنده این است که ایشان نسبت به جامعه پزشکی هم علاقه‌مند هستند و هم اینکه برای ایشان مهم و قابل‌توجه است. در ادامه عین‌اللهی  به افزایش دستاوردهای بهداشت و درمان اشاره کرد. 

وی گفت شاخص بهداشت امید به زندگی به سن  ۷۸سال رسیده است. کاهش مرگ‌ومیر نوزادان حین زایمان داشتیم که درگذشته ۳۵به هزار بود که اکنون به ۱۴ به هزار رسیدیم و این خیلی دستاورد مهمی است . مرگ‌ومیر جنین در طول بارداری از ۳۲ به هزار به ۸ به هزار رسیده است.

وزیر بهداشت اشاره که در حال حاضر به دنبال افزایش رنکینگهای جهانی هستیم در دبیرخانه شانگهای اطلاعات ما ثبت و به‌روز می‌گردد و این نشان‌دهنده این است که نسبت به آمارها و دستاوردهای ما توجه جهان می‌شود. در حال حاضر۶۷ دانشگاه علوم پزشکی داریم یعنی در هر  استان حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی راداریم .۲۲ هزار عضو هیئت‌علمی داریم و ۲۷۰هزار دانشجو پزشکی داریم .

عین‌اللهی بیان کرد  برای عدالت نیروی انسانی در مناطق محروم ما برای پزشکان در مناطق محروم مزایایی را قائل شدیم که بتوانیم در مناطق دورافتاده نیز کمبود پزشک نداشته باشیم و یکی از این کارها افزایش سقف کارانه پزشکان است که در این مناطق صد در صد قائل شدیم و نکته دیگر این است که مالیات پزشکان از ۳۰ درصد را به ۱۰ درصد کاهش دادیم .

در حال حاضر حدود ۸۰۰ مرکز تحقیقات و توسعه و پژوهشگری داریم و برای اولین یک دانشگاه علوم پزشکی در کشور عراق افتتاح شد که برای پرورش دانشجویان  پزشکی با اساتید ایرانی هستند  که هم‌اکنون در حال  گذراندن ترم ۲ هستند و انشالله قرار است مدارک علمی خورد را با تائید دکتر قناعتی دریافت کنند.  ضمناً تمامی هزینه‌های تأسیس این دانشگاه با کشور خواهان  بود و ما منابع انسانی و علمی خود را در اختیارشان گذاشتیم.

در انتها وزیر بهداشت گفت: برنامه‌اینده ما نیز توجه  به سلامت خانواده است که در حال حاضر ۹۱ شهرستان را تحت پوشش‌داریم و انشالله بزودی این تعداد ۹۵ عدد خواهد رسید.

در اتفاقی که امروز برای تبریک روز پزشک اتفاق افتاد اولین بار بود که رئیس قوه مجریه برای تبریک به یک مجمع صنفی و غیردولتی حضور پیدا کرد. و ایشان به خاطر زحمات بی‌دریغ کادر درمان در دو سه سال اخیر بسیار تشکر کرد و بیان داشت پیشرفت‌های بسیاری درزمینهٔ داروسازی و فناوری دارو و ساخت انراداریم به نحوی که بسیاری از کشورهای همسایه درخواست صادرات دارو به آنجا رادارند و برای ایران افتخار بزرگی است.

درانتها ریاست‌جمهور سخنران خود را شروع کرد و بیان کرد که پزشکان مقدس هستند و فعلشان و عمل آن‌ها قداست دارد و من از زحمات اینان در همه ایام بخصوص ایام بحرانی و کرونا  همیشه سپاسگزار بودم . پزشکان و کادر درمان اگر در موارد بحرانی خط اول مواجه با بحران نباشند  قطعاً دومین گروه درگیر خواهند بود. درزمینهٔ داروسازی بیش از ۹۵ درصد داروهای موردنیاز در داخل کشور تولید می‌گردد و باعث افتخار من بوده که برای سفرهای خود از دستاوردهای علمی و دارویی خودم به کشور میزبان می‌برم . درزمینهٔ دارو به خودکفایی لازم رسیدیم.

دکتر رئیسی گفت در حال حاضر برای  بسیاری از  کشورها علم پزشکی و دستاوردهای علمی ما را قبول دارند و از آن‌ها استقبال خوبی شده است. و این افتخار است. تأسیس صندوق بیماران صعب‌العلاج  و منابع خوبی برای این صندوق در نظر گرفته‌شده است. که این اقدام گامی بسیار مهم است در جهت کاهش نگرانی خانواده‌ها و بیماران خاص که خوشبختانه به مسیر درستی هدایت‌شده است. توجه ما به عدالت نیروی انسانی است تا در مناطق محروم همه افراد جامعه از پزشک محرم نباشند که وزیر محترم بهداشت با تلاش‌های خود در این زمینه اشاره کردند و به‌درستی عمل کرده‌اند.

در انتها ریاست‌جمهور  اشاره کرد که جایگاه رفیع پزشکان در جامعه  نباید خدشه‌دار شود و من همواره تأکید می‌کنم که این جامعه فرهیخته باید مورداحترام  باشد این اشخاص عالم هستند و باید به علم او احترام گذاشته شود. اگر پزشکی و پرستاری دچار خطا می‌شود و یا اینکه تمایل دارند که قانون  را دور بزنند اولین شخصی که با آن‌ها برخورد می‌کند رئیس حوزه و صنف موردنظر شأن است. این دور زدن‌ها و قانون‌شکنی‌ها در تمامی اصناف وجود دارد و مختص  به کادر درمان نیست بنابراین این مسئله نباید باعث شود که شأن و شخصیت پزشکان و کادر درمان را زیر سؤال ببریم.

ایشان تأکید کردند که از اصحاب رسانه به جد تأکید دارم که فیلم‌هایی با موضوع خدشه‌دار کردن جایگاه پزشکان را تولید نکنند  و شأن و مقام این قشر را محترم بشمارند.

در انتهای این مراسم از پزشکان پیشکسوت تقدیر و تشکر شد و نیز از کتابی با عنوان راهنمای  بالینی پزشکی اربعین توسط وزیر بهداشت و مسئولین نظام پزشکی رونمایی شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها