|
کدخبر: 303287

اختصاصی گسترش نیوز

با پیرترین و جوان ترین اهدا کننده عضو آشنا شوید / ماجرای اهدا عضو در ۱۰۷ سالگی

این روز به منظور تجلیل از افرادی است که به صورت داوطلبانه و بدون هیچ پاداشی برای نجات جان دیگران اعضای بدن خود را اهدا می کنند و همچنین به منظور تشویق مردم به اهدای عضو و حمایت از این فعالیت انسان دوستانه برگزار می شود.

سلامت با پیرترین و جوان ترین اهدا کننده عضو آشنا شوید / ماجرای اهدا عضو در ۱۰۷ سالگی

روز جهانی اهدای عضو هر سال در ۱۳ آگوست ۲۰۲۳ به منظور افزایش آگاهی در مورد اهمیت اهدای عضو و کمک به مردم در درک اهدای عضو برگزار می‌شود. پیوند عضو می‌تواند به نجات و تغییر زندگی افرادی که برای زنده ماندن مبارزه کرده‌اند کمک کند.

واژه اهدای عضو به معنای عمل شریفی است که در آن شخص عضو خود را به فرد دیگری که از نارسایی اعضا رنج می‌برد اهدا می‌کند.

اهدای عضو به این معناست که فرد اجازه می‌دهد با جراحی عضو خود را برداشته و به فرد دیگری پیوند بزند. این کار زمانی که فرد در قید حیات باشد با اجازه او انجام میشود و زمانی که در قید حیات نباشد، با اجازه از اقوام درجه یک او انجام می‌گیرد. افراد می توانند برخی از اعضای بدن خود را مانند کلیه یا بخشی از کبد در حالی که زنده هستند را اهدا کنند اما معمولاً پس از مرگ فرد انجام می‌شود. بسیاری از مردم برای کمک به بهبود زندگی دیگران حتی زمانی که دیگر در دنیا  نیستند، انتخاب میکنند که از قبل برای اعضای خود اجازه اهدا و پیوند به شخص دیگر را بدهند.

اهدا-عضو1

واقعیت های اهدای عضو

هیچ مشارکت پولی در اهدای عضو وجود ندارد. اهدای عضو منجر به تغییر شکل بدن اهدا کننده نمی‌شود. بازیابی اندام‌ها، بافت‌ها و چشم‌ها یک عمل جراحی است که توسط متخصصان پزشکی آموزش‌دیده و بدون هیچ‌گونه جراحی انجام می‌شود.

اهدای عضو فرآیندی است که در آن فرد اجازه می‌دهد عضوی از خود را برداشته و به صورت قانونی و با رضایت در زمانی که اهداکننده زنده است یا مرده با رضایت نزدیکان، به شخص دیگری پیوند داده شود.

چرا مردم باید تعهد اهدای عضو بدهند؟

ما نه می‌توانیم از مرگ فرار کنیم و نه می‌توانیم از وقوع آن جلوگیری کنیم. یک فرد می‌تواند با تعهد دادن اعضای خود برای اهدای عضو، جان شخص دیگری را نجات دهد. قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها، کبد و پانکراس پیوند این اندام های حیاتی می تواند به ۷ تا ۹ بیمار که به دلیل نارسایی اندام و در غیاب هیچ اهداکننده‌ای در بدن خود با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می کنند، زندگی جدیدی ببخشد.

اهدای عضو2

تاریخچه اهدای عضو از جوان‌ترین اهدا کننده تا پیرترین

در سال ۲۰۱۹، اسپانیا با ۴۶.۹۱ در هر میلیون نفر، بالاترین میزان اهداکننده در جهان را داشت و پس از آن ایالات متحده (۳۶.۸۸ در هر میلیون)، کرواسی (۳۴.۶۳ در هر میلیون)، پرتغال (۳۳.۸ در هر میلیون)، و فرانسه (۳۳.۲۵ در هر میلیون) قرار گرفتند.

از ۲ فوریه ۲۰۱۹، ۱۲۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده منتظر پیوند اعضای نجات دهنده بودند. از این تعداد، ۷۴۸۹۷ نفر کاندیدای فعال در انتظار اهداکننده بودند. در حالی که دیدگاه‌ها درباره اهدای عضو مثبت است، شکاف زیادی بین تعداد اهداکنندگان ثبت‌نام شده در مقایسه با اهداکنندگانی که در سطح جهانی منتظر اهدای عضو هستند، وجود دارد.

اولین اهداکننده عضو زنده در پیوند موفقیت آمیز، رونالد لی هریک (۱۹۳۱-۲۰۱۰) بود که در سال ۱۹۵۴ یک کلیه به برادر دوقلوی همسان خود اهدا کرد. جراح اصلی، جوزف موری، و نفرولوژیست، جان مریل برنده جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی در سال ۱۹۹۰ برای پیشرفت در پیوند اعضا شدند.

جوان‌ترین اهداکننده عضو، نوزاد مبتلا به آنسفالی، متولد ۲۰۱۴ بود که تنها ۱۰۰ دقیقه زنده ماند و کلیه‌های خود را به بزرگسال مبتلا به نارسایی کلیوی اهدا کرد. قدیمی ترین اهداکننده قرنیه شناخته شده یک زن ۱۰۷ ساله اسکاتلندی بود که قرنیه‌هایش پس از مرگ او در سال ۲۰۱۶ اهدا شد. قدیمی ترین اهداکننده عضو شناخته شده برای اندام داخلی، مردی ۹۵ ساله از ویرجینیای غربی بود که پس از مرگش کبد خود را اهدا کرد.

مسن ترین اهداکننده عضو زنده نوع دوست، یک زن ۸۵ ساله در بریتانیا بود که در سال ۲۰۱۴ پس از شنیدن تعداد افراد مورد نیاز برای دریافت پیوند، کلیه را به یک غریبه اهدا کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها