|
کدخبر: 303040

افزایش چشم گیر صادرات دارو

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: صادرات دارویی در چهار ماهه نخست امسال و در بخش تجهیزات پزشکی ۳۰۰ درصد رشد داشت و این مهم کمک بزرگی به تولید است زیرا محصول تولید کننده به بازار دنیا نشان داده می‌شود و فروش هم بیشتر می‌شود.

سلامت افزایش چشم گیر صادرات دارو

حیدر محمدی در نشست خبری که در آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو برگزار شد، افزود: بازار دارویی کشور سال گذشته ۱۰۶ هزار میلیارد تومان است و اکنون ۹۹ درصد داروها تولید داخل است.

وی با بیان اینکه بازار دارویی مناسب است، اظهار داشت: صنایع دارویی باید با ارتقای کیفیت در حوزه بین الملل قوی‌تر فعالیت کنند و روز به روز رو به بهبود است.

محمدی ادامه داد: سرمایه‌گذاری شرکت‌های تولیدی صنایع داروسازی و تجهیزات پزشکی به کشورهای دیگر به معنای مهاجرت نیست بلکه توسعه صنعت است.

کمبودهای دارویی در اثر محدودیت در انتقال ارز ایجاد می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مسیر انتقال ارز در حوزه دارو به شدت محدود است، برخی کشورها وقتی مطلع شوند یک شرکت برای دادن دارو به ایران همکاری می‌کند در انتقال ارز و دارو، همکاری نمی‌کنند و کمبودها به خصوص برای بیماران بیماران هموفیلی، سرطانی و تالاسمی به وجود می‌آید به دلیل محدودیت واردات دارو است، بسیاری از کشورها مشتاق هستند به ما دارو بدهند ولی انتقال مبالات ارزی با محدودیت زیاد ایجاد می شود، ما در حوزه غذا، طب سنتی، مکمل ها خودکفا هستیم در حوزه دارو هم به خودکفایی رسیدیم؛ اقلام واردات برای بیماران نادر است و مجبورهستیم حتی برای ۱۰ بیمار هم دارو وارد کنیم.

تولید داروی جدید ایرانی جایگزین فاکتور هشت برای بیماران هموفیلی

وی ادامه داد: اخیرا کمبود فاکتور هشت برای بیماران هموفیلی ایجاد شد که یک شرکت دانش‌بنیان یک دارو تولید کرده که می‌تواند جایگزین فاکتور هشت باشد که تولید داخل است و اکنون وارد مطالعات بالینی شده و تعداد بیماران نیز آن را مصرف می کنند تا اثر بخشی آن اثر مشخص شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان داروهای بیماران خاص را شروع کردند با هزینه اثربخش بودن آن تولید داخل انجام شود.

محمدی درباره وضعیت ارزی دارو گفت: در انتقال ارز مشکلات زیادی داریم؛ بانک مرکزی در تلاش است منابع در دسترس را برای ما ایجاد کند و وقتی منابع تامین نشود، کمبود دارو ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: هر آنچه که احساس کمبود کنیم وارد مرحله تامین آن می‌شویم و از هر طریقی که ممکن باشد، حمایت از تولید برای سازمان غذا و دارو در اولویت است و ۹۹ درصد داروها تولید داخل است و در کنار آن واردات نیز برخی از بیماران انجام می‌شود.

محمدی در حوزه منابع مالی گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه به سازمان غذا و دارو پرداخت کرده و منابع دارویار به طور مستقیم به بیمه‌ها پرداخت می‌شود تا آنها به مراکز طرف قرارداد بدهند.

۲ هزار میلیارد تومان به بیمه‌ها پرداخت می‌شود

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، ۲ هزار میلیارد تومان اخیرا سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده که به زودی به بیمه‌ها پرداخت می‌شود؛ برای اینکه به شرایط ایده آل و ثبات در تامین دارو نیاز داریم همیشه ارز مستمر باشد و کوچکترین توقف در این مسیر به زنجیره تامین و بیماران آسیب می زند.

نقش موثر رسانه‌ها در حل کمبودهای دارویی

وی تصریح کرد: از اواخر خرداد با کمک رسانه‌ها در اطلاع رسانی و همکاری مجلس شورای اسلامی، مشکلات دارویی تا حدودی برطرف شده و همچنان به همراهی نیاز داریم زیرا وزارت بهداشت به تنهایی در تامین اقلام دارویی و تجهیزات نقش ندارد بلکه سازمان برنامه و بودجه، انتقالات و تامین ارز تاثیر بسزایی دارند تا کمبودها در این زمینه برطرف شود.

محمدی ادامه داد: نقش و اثرگذاری رسانه‌ها قوی است، شفافیت و بیان واقعیات به نحوه درست در ایجاد آرامش روانی به مردم به خصوص بیماران مؤثر است و از تنش زدایی و استرس جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: با رسانه‌ها در مورد اقلام دارویی شفافیت داریم و حوزه سلامت تفاوت ویژه با سایر حوزه ها دارد زیرا کوچکترین خطا آسیب بزرگی به مردم وارد می‌کند.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: به عنوان مثال در مورد انسولین کمبود جزئی ایجاد شد بیماران از پزشکان می‌خواستند که ۲ برابر انسولین برای آنها تجویز کنند در حالی که این درست نبود و به کمبودها بیشتر دامن زد و بیماران در حال ذخیره کردن بیشتر آن بودند و برخی دیگر دسترسی راحت به آن نداشتند.

وی ادامه داد: نقش رسانه‌ای در این موضوع موثر است، کار رسانه‌ای جهادی است و خبرنگاران در حوزه سلامت نقش خود را به درستی و با شفافیت ایفا می‌کنند.

محمدی تصریح کرد: هدف ما نفع مردم است در همکاری با رسانه‌ها می‌خواهیم برخی مشکلات اقلام سلامت محور به خصوص دارو را به گوش مسوولان برسانیم و سعی می‌کنیم از مشورت رسانه‌ها بهره مند شویم.

محمدی گفت: بیش از ۳۰ هزار آی آر سی دارو و ۳۵۰ هزار آر ای سی تجهیزات پزشکی داریم؛ در حوزه بیولوژیک نیز رشد خوبی داریم و جزو کشورهای برتر هستیم و این اقدام ارزآوری خوبی هم برای کشور دارد؛ به همین دلیل سرعت تولید این داروها از داروهای شیمیایی بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز مشکلی در حوزه دارو پیش بیاید چند ماه بعد عوارض آن ایجاد می‌شود؛ همانطور که کمبود در داروی فاکتور هشت ایجاد شد و البته فرایند واردات در حال انجام است و تولید داخل نیز صورت می‌گیرد.

تولید ۴۰۰ هزار داروی فاکتور هشت

وی تصریح کرد: یک شرکت تولیدی به ما اعلام کرده که ۴۰۰ هزار فاکتور هشت تولید کرده و بعد از مرحله مطالعات وارد بازار می‌شود تا از کمبود آن پیشگیری شود.

محمدی در مورد قیمت گذاری گفت: در مورد دارو، شیرخشک، مکمل و غیره اصراری به قیمت‌گذاری نداریم و بر اساس قانون انجام می‌شود. سعی داریم امور حاکمیتی را برون سپاری کنیم تا مشکلات در این باره برطرف شود.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: خارج از ضوابط و تصمیمات چیزی نمی‌گویم و واقعیات را به مردم بیان می‌کنیم.

محمدی درباره عدم قرارداد تامین اجتماعی با داروخانه‌های تازه تاسیس اظهار داشت: سازمان‌های بیمه‌گر باید در این زمینه اعلام آمادگی عقد قرارداد داشته باشند زیرا طبق قانون بودجه همه مراکز ارائه دهنده خدمات باید عقد قرارداد کنند.

وی ادامه داد: ۱۴ هزار و ۵۰۰ داروخانه در کشور فعالیت دارند و برخی داروها که تعداد بیماران آن مشخص است و این داروها در داروخانه های منتخب که امتیاز بندی می‌شوند و پاسخگویی و مشاوره‌های بهتری دارند عرضه می‌شود.

محمدی تاکید کرد: امسال قرار است ۳۰ هزار میلیارد تومان مازاد بر تسهیلات سال گذشته بانک مرکزی ارائه دهد و بخشی از آنها به تولید کنندگان پرداخت شده است.

محمدی تصریح کرد: ۱۲۰ همت پیش بینی ما از دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک است که قرار است یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی به سازمان غذا و دارو تخصیص یابد؛ امیدواریم سازمان برنامه و بودجه در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها