|
کدخبر: 298751 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

سرخوشی به قیمت مرگ! / شاید در چند قدمی خطر باشید

احتمال مرگ بعد از مصرف یک نوشیدنی شاید به ذهن هیچ کسی خطور هم نکند اما این موضوع نه فقط در یک ماه گذشته که سال‌ها است قربانی می‌گیرد. در این گزارش به بررسی مفصل مسمومیت با مشروبات الکلی می‌پردازیم.

سلامت سرخوشی به قیمت مرگ! / شاید در  چند قدمی خطر باشید

مسمومیت با مشروبات الکلی، یک موضوع جدی و پیشینه‌دار که سال‌ها است به افراد مختلف آسیب می‌زند و حتی می‌تواند موجب مرگ آنان شود. با این حال، خرید و فروش مشروبات الکلی در کشور ما مجاز نیست و به علت‌ عدم مدیریت در توزیع آن، مصرف کنندگان نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند. با وجود اینکه آمار مصرف مشروبات الکلی در کشور رو به افزایش است، اغلب موارد مسمومیت و جان باختگان در بین جوانان رخ می‌دهد. بر این اساس، آگاهی‌بخشی به این گروه سنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

گسترش نیوز در این گزارش به بررسی کلی ماجرای مسمومیت با مشروبات الکلی پرداخته و به نکات حیاتی آن اشاره می‌کند. این گزارش باید به عنوان یک هشدار جدی برای افراد مصرف کننده مشروبات الکلی در نظر گرفته شود.

مشروبات الکلی در هر نوعی که باشند سمی هستند

شاهین شادنیا رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم در آخرین مصاحبه خود درباره مسمومیت با مشروبات الکلی توضیحاتی را ارائه کرده است. طبق گفته‌های شادنیا تمامی انواع الکل‌ها از جمله اتانول (الکل اتیلیک)، الکل چوب و متانول مسموم کننده هستند. به عبارت دیگر، هیچ نوع الکل غیرسمی وجود ندارد. با این حال، در جامعه مطلق شده که اتانول غیر سمی است و تنها الکل چوب و متانول سمی هستند. این نگرش اشتباه است زیرا مصرف اتانول نیز می‌تواند به عوارض جدی و خطرناکی منجر شود، اما به دلیل اینکه عوارض مصرف الکل چوب و متانول با سرعت بیشتری در بدن احساس می‌شود، در نتیجه به نظر می‌رسد که اتانول بی‌خطر است. لذا باید به شدت توصیه شود که هیچ نوعی از الکل‌ها را به عنوان یک ماده غیرسمی در نظر نگیریم و از مصرف آن‌ها پرهیز کنیم.

آمار وحشتناک جان باختگان در اثر مسمومیت با الکل

در آخرین اطلاع‌رسانی درباره مسمومیت با مشروبات الکلی در استان البرز، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری، اعلام کرد که تعداد افرادی که از تاریخ ۲۳ خرداد به دلیل مصرف مشروبات الکلی حاوی متانول به بیمارستان‌های کرج مراجعه کرده‌اند، ۱۹۱ نفر است. از این تعداد، ۱۷ نفر فوت کرده‌اند. همچنین، در این پرونده تاکنون ۹ نفر بازداشت شده‌اند.

فرماندار شهرستان رباط‌کریم تهران، در گزارشی اعلام کرد که در چهار روز گذشته، ۶ نفر به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی در این شهرستان فوت کرده‌اند و ۲۲ نفر نیز به دلیل مسمومیت از این دست مشروبات به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. بسیاری از این موارد به دلیل دیر رجوع کردن به بیمارستان پیش آمده‌اند. به نظر می‌رسد اگر افرادی که مشکوک به مسمومیت هستند، سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند، احتمال بهبودی آن‌ها بیشتر است.

همچنین رزا پور سید، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر، خبر فوت ۲ نفر در این شهرستان به دلیل مصرف مشروبات الکلی را تایید کرد. این دو نفر در بخش ICU بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر بستری بوده و تحت مراقبت درمانی قرار داشتند.

امید احمدی، فرماندار شهرستان رباط‌کریم، در آخرین گزارش‌ها اعلام کرد که تعداد جدیدی از مسمومیت‌های الکلی مرگبار در این شهرستان رخ داده است. بر اساس این گزارش، در چهار روز گذشته، ۲۲ نفر به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی مسموم شده و ۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. برخی از مسموم‌شدگان و فوت‌شدگان از اتباع خارجی بوده‌اند، اما بقیه از اهالی پرند و رباط‌کریم بوده‌اند و این اتفاقات تلخ در بیمارستان رباط‌کریم ثبت شده‌اند.

شایعه تلخ ریشه کنی کرونا با مصرف الکل

در یک برهه زمانی اوایل کرونا شایعه‌ای مبنی بر موثر بودن مصرف الکل بر بهبود کرونا و مبتلا نشدن به این ویروس ناشناس همه گیر شد. سود جویانی هم از این شایعه استفاده کرده و به توزیع گسترده الکل‌های تقلبی بین مردم اقدام کردند. متاسفانه در اثر مصرف الکل‌های تقلبی در آن مقطع، افرادی جان خود را از دست دادند. ۲۵ نفر در مازندران، ۳۷ نفر در البرز، ۶۰ نفر در مشهد، ۷ نفر در بجنورد، ۲۴ نفر در بندرعباس، ۹۴ نفر در فارس، ۱۹ نفر در اردبیل و ۱۸ نفر در تهران از سری قربانیان الکلی در دوران کرونا هستند. طبق این آمار می‌توان سونامی مسمومیت بر اثر مشروبات الکلی را در این دوره زمانی معرفی کرد. طبیعتا اغلب این قبیل مسمومیت‌های سریالی‌عدم آگاهی افراد نسبت به مخاطرات پیش رو است.

کلام آخر

در رابطه با مسمومیت‌های الکلی نباید فقط مصرف‌کنندگان را مورد اتهام قرار داد و این مشکل را گردن آن‌ها انداخت. بهتر است عوامل موثر را به عنوان اضلاع مثلثی در نظر بگیریم که یکی از ضلع‌های آن، فرد مصرف‌کننده و ضلع دیگر، فرد تولیدکننده مشروبات الکلی است. در طول تاریخ، حتی در جامعه ایران هم، همیشه مصرف‌کننده و تولیدکننده مشروبات الکلی وجود داشته است. با وجود ممنوعیت مصرف، این مشکل هنوز هم ادامه دارد و تجربه نشان می‌دهد که با اینکه مصرف ممنوع است، ولی همواره افرادی مصرف کننده الکل بوده‌اند. بنابراین برای رسیدن به راهکار مناسب، باید تمامی ضلع‌های مثلث را بررسی کرده و اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از وقوع مسمومیت‌های گسترده انجام داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها