|
کدخبر: 298214

خبر خوش درباره یک آزمایش غیرمعمول برای بیماران کبدی

یک آزمایش اولیه و محدود معروف به «پرافیت» به معنای «فایده»، برای اولین بار روی ۳۲ نفر در بیماران کبدی در اروپا انجام شده که نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است.

یک کارآزمایی «پیوند مدفوع» در مقیاس کوچک در افراد مبتلا به اختلالات کبدی و مقاومت آنتی‌بیوتیکی نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است.

این آزمایش معروف به PROFIT، برای اولین بار روی ۳۲ نفر از بیماران کبدی در اروپا به رهبری پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن انجام شده است.

در این کارآزمایی، متخصصان بهداشت از طریق آندوسکوپی، پیوند میکروبیوتای مدفوعی(FMT) انجام دادند که روشی است که در آن یک لوله بلند و نازک به بدن وارد می‌شود.

در بیانیه مطبوعاتی پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن آمده است: نتایج نشان داد که[این روش] نه تنها در این بیماران، ایمن و به خوبی قابل تحمل است، بلکه میکروبیوتای روده را اصلاح می‌کند، عملکرد سد روده و ایمنی مخاطی ضد میکروبی را تقویت می‌کند و متابولیسم سم آمونیاک را افزایش می‌دهد.

آزمایش بزرگ دیگری در راه است

نتایج اولیه این مطالعه، راه را برای مطالعه بالینی بعدی موسوم به PROMISE باز کرده است.

حدود ۳۰۰ نفر در این پژوهش شرکت داده می‌شوند و از طریق یک کپسول، پیوند میکروبیوتای مدفوعی(FMT) دریافت می‌کنند و نیازی به آندوسکوپی ندارند.

این کپسول‌ها با استفاده از «مدفوع خشک شده و یخ زده» از اهداکنندگان سالم ساخته شده‌اند.

پژوهشگران همچنین بررسی می‌کنند که آیا این کپسول خوراکی می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت و همچنین مفید بودن آن را در بهبود سلامت روده به حداقل برساند؟

پروفسور دِبی شاوکراس پژوهشگر ارشد کارآزمایی PROMISE می‌گوید: ما اکنون در حال گسترش این کارآزمایی در سطح ملی به ۳۰۰ بیمار در سراسر بریتانیا در کارآزمایی PROMISE هستیم. بیماران به ما گفته‌اند که ترجیح می‌دهند قرص مصرف کنند تا اینکه آندوسکوپی شوند. این کپسول‌ها که هیچ طعم یا بوی ناخوشایندی ندارند، ممکن است امید جدیدی را برای بیماران مبتلا به سیروز کبدی حاد زنده کند.

کارآزمایی PROMISE بیماران مبتلا به سیروز کبدی را از سراسر بریتانیا از جمله لندن، ولز و لیدز ثبت نام می‌کند.

مطالعه PROMISE نیز به مانند PROFIT توسط کالج دانشگاهی لندن هدایت می‌شود و با همکاری موسسه ملی تحقیقات بهداشت و مراقبت(NIHR) و شورای تحقیقات پزشکی(MRC) تامین مالی می‌شود.

پیوند میکروبیوتای مدفوعی برای سیروز کبدی

سیروز کبدی که اغلب به عنوان بیماری مزمن کبدی حاد شناخته می‌شود، سومین علت مرگ و میر در بریتانیا است. اصلی‌ترین گزینه درمانی برای این بیماری، پیوند کبد است، اما تنها در صورتی می‌توان این کار را انجام داد که بیماران هیچ‌گونه عفونت مقاوم به آنتی‌بیوتیک نداشته باشند.

بیماران مبتلا به سیروز کبدی به طور ویژه در معرض خطر بالای ایجاد مقاومت ضد میکروبی هستند. این به این دلیل است که باکتری‌های سالم روده در بیماران سیروز به سرعت با باکتری‌های بد جایگزین می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که آنها نسبت به انواع عفونت‌ها بسیار حساس باشند و بسیاری از آنها می‌توانند جدی و حتی کشنده باشند.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها برای مبارزه با عفونت‌ها ممکن است در برخی موارد وضعیت را بدتر کند و اثربخشی داروها را کاهش دهد. علاوه بر این، می‌تواند روده را مستعد ابتلا به عفونت‌های اَبَرمیکروبی نیز بکند.

کارآزمایی PROFIT نشان داده است که باکتری‌های مضر روده را می‌توان با باکتری‌های سالم با استفاده از درمان پیوند میکروبیوتای مدفوعی(FMT) جایگزین کرد و اگر کارآزمایی بزرگتر PROMISE اثربخشی بیشتر آن را نشان دهد، آنگاه FMT می‌تواند به طور گسترده به عنوان یک درمان برای عفونت در بیماران سیروز استفاده شود و در نتیجه سلامت آنها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

پاملا هیلی، مدیر اجرایی «بریتیش لیور تراست» که در این مطالعه مشارکت دارد، می‌گوید: کارآزمایی PROMISE تلاشی حیاتی است که مزایای این درمان را برای افراد مبتلا به سیروز که دچار عفونت‌های مقاوم به دارو می‌شوند، روشن می‌کند. این پژوهش جدید و هیجان‌انگیز پیامدهای گسترده‌تری نیز دارد و به طور بالقوه در آینده می‌تواند مقاومت ضد میکروبی را برطرف کند.

وی افزود: یافتن راه‌های جدید و مؤثر برای درمان باکتری‌های مقاوم یکی از مهم‌ترین چالش‌های پزشکی جهانی است و این می‌تواند راه‌حلی ارائه دهد که می‌تواند میلیون‌ها دلار در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان صرفه‌جویی کند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها