|
کدخبر: 297421 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

شهر غیر استاندارد برای همه / سالمندان هم حق زندگی دارند

سالمندی همیشه خیلی دور به نظر می‌آید اما این دوره سنی هم از راه می‌رسد. دوره‌ای که با بسیاری از چالش‌های ریز و درشت روبرو است. در این گزارش به ابعاد مختلف زندگی یک سالمند می‌پردازیم.

سلامت شهر غیر استاندارد برای همه / سالمندان هم حق زندگی دارند

سالمندی و افزایش روز افزون آمار سالمندان باعث ایجاد یک نگرانی جمعی در سراسر جهان شده است. طبیعی است بالا رفتن سن جمعیت در جهان مسبب اوج گیری ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در این سنین شود. روز جهانی آگاهی از آزار سالمندان توسط سازمان ملل متحد در ۱۵ ژوئن نامگذاری شده است و بر همین اساس سعی بر این است به مسائل مربوط به سالمندان پرداخته شود. اما سالمندی چه چالش‌هایی را به وجود می‌آورد و چرا پرداختن به آن اهمیت دارد؟ گسترش نیوز در این گزارش به تفصیل به جوانب مختلف این موضوع می‌پردازد، با ما همراه باشید.

زندگی سالمند و تمام چالش‌های مربوط به زندگی او

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، دیدن سالمندان در نزدیکی‌تان و مشاهده سختی‌ها و چالش‌هایی که با آن روبرو هستند. سالمند نیز همچون یک کودک به مراقبت‌های خاص خود نیاز دارد و در برخی موارد فردی را نیاز دارد تا قادر باشد راحت‌تر زندگی کند. از بحث حقوق بازنشستگی و مزایایی که باید یک سالمند در سنین از کار افتادگی داشته باشد تا مبحث حمایت‌های بیمه در بخش بهداشت و درمان، هر کدام به سهم خود برای بهتر زندگی کردن یک فرد سالخورده مورد نیاز است و باید به آن توجه ویژه شود. حال به این فکر کنید که همه موارد گفته شده در شرایط استاندارد خود وجود دارد اما بخش مراقبت‌های خانوادگی یا بخش استانداردهای شهری برای زندگی یک سالمند لنگ بزند، طبیعی است که فرد با چالش‌های مختلفی روبرو شود که شاید از محدوده تحمل شخص هم فراتر رود.

شهری که برای زندگی یک سالمند مفید نیست

افراد در دوره زندگی ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوند، ممکن است فردی از پا دچار آسیب شود و نتواند مثل سابق راه برود و یا در سانحه‌های مختلف سلامت جسمانی خود را از دست بدهد، در این شرایط طبیعی است که مثل گذشته نتواند نیازهای خود را برطرف کند. حال تصور کنید یک سالمند با کوله باری از ناتوانی‌های جسمانی چطور قادر خواهد بود در سطح غیر استاندارد معابر شهری امرار معاش کند و نیازهای خود را برطرف کند؟ معابری که حتی برای افراد عادی نیز طاقت فرساست و در بسیاری از موارد عبور و مرور عادی را برای افراد دشوار می‌کند، حال یک سالمند از پای افتاده چطور باید در شهری که استاندارد نیست، زندگی کند؟ بهتر است در این زمینه فکری به حال این جمعیت رو به افزایش شود و معابر به استانداردهای لازم نزدیک شود تا میزان آسیب به این افراد به کمترین حد خود برسد.

معابر

خلاء آموزش‌های لازم در مواجه با یک سالمند

بخش آموزش‌مان مهارت‌های مختلفی را به خود اختصاص داده است؛ آموزش از فرزندپروری تا همسرداری و حتی آموزش ارتباط در دایره دوستان مورد توجه بوده است ولی شاید نحوه برخورد با یک سالمند آموزش داده نشده است. همیشه این تصور وجود دارد که این مهارت ذاتی است و نیازی به آموزش وجود ندارد، در صورتیکه به خصوص در مورد رفتار با یک سالمند بیمار خلاء آموزش بسیار عمیق احساس می‌شود. طبیعی است به دلیل فاصله سنی زیاد، فرهنگ متفاوت و اعتقادات مختلف بین یک فرد سالخورده و جوان اختلاف نظرهایی بین یک جوان و یک سالمند وجود داشته باشد اما بسیاری از پرستاران و پزشکان و مددکاران اجتماعی آموزش‌های مختلف در مورد نحوه برخورد با گروه‌های سنی مختلف را می‌گذرانند و خیلی مهم است این مهارت در سنین مختلف به افراد آموزش داده شود.

کمبود تفریح‌های مناسب با افراد سالمند

تفریح و سرگرمی در اولین نگاه این طور استنباط می‌شود که اغلب مرتبط با جوانان و سنین پرتحرکی است اما سالمندان به دلیل وجود اوقات فراغت زیاد، نیاز ضروری به تفریح و وقت گذرانی مناسب با هم دوره‌ای‌هایشان دارند. میزهای شطرنج واقع در بورستان‌های شهری، زمین‌های بازی و ورزش مناسب سالمندان، معابر پیاده روی و گسترش فضای سبز شهری خیلی تاثیرگذار است تا افراد در این سنین اوقات خوبی را سپری کنند و دچار افسردگی نشوند.

فضای-سبز

زنگ خطر پیری در کشور

در تازه‌ترین آمار اعلام شده است که ۶ هزار ایرانی به سن ۱۰۰ سالگی رسیده اند. در حال حاضر بیش از ۶ هزار نفر بالای ۱۰۰ سال و بیش از یک میلیون نفر بالای ۸۰ سال داریم. بنابراین بسیار ضروری است که این گروه سنی حساسی که جامعه آماری رو به افزایشی هم دارد، در وضعیت استاندارد زندگی کنند. ایجاد برنامه‌های ورزشی، چکاب‌های منظم، اجرای طرح‌های حمایتی معیشتی در جهت بهتر شدن سطح زندگی این افراد باید در اولویت برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور قرار بگیرد. همانگونه که برنامه ریزی برای بهتر شدن زندگی یک کودک اهمیت دارد، پرداختن به راحتی زندگی یک فرد سالخورده نیز در جایگاه خود دارای اهمیت است که نباید از آن چشم پوشی شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها