|
کدخبر: 296824

تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک

تنبلی تخمدان یک بیماری نسبتاً شایع در بین بانوان است که افراد زیادی را درگیر خود کرده‌است. در طی این سندروم و به دلیل عدم فعالیت صحیح تخمدان‌ها، تخمک آزاد نشده و بیمار قاعدگی‌های نامنظمی را تجربه می‌کند. از دیگر نشانه‌های این بیماری می‌توان به رشد موهای زائد و ضخیم در صورت و بدن اشاره کرد که به دلیل افزایش سطح هورمون‌های مردانه اتفاق می‌افتند. در این مقاله با این بیماری و روش‌های درمانی آن بیشتر آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید:

تنبلی تخمدان پلی کیستیک چیست؟

تنبلی تخمدان اصطلاحی است که به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS گفته می‌شود. این سندروم یک اختلال هورمونی رایج در زنان در سن باروری است که در صورت عدم درمان، مشکلاتی را مانند نازایی ایجاد می‌کند. زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، قاعدگی‌های نامنظم و طولانی داشته و ترشح هورمون مردانه در آن‌ها زیاد می‌شود. در این شرایط، تخمدان‌ها نمی‌توانند به‌صورت صحیح کار خود را انجام دهند و بدین ترتیب فرایند تخمک‌گذاری دچار اشکال می‌شود. بر طبق تحقیقات انجام‌شده، حدود 70% از زنانی که به این سندروم مبتلا هستند، از بیماری خود خبر ندارند، به همین دلیل توصیه می‌شود که بانوان در سن باروری به‌طور دوره‌ای و منظم چکاب شوند.

علائم تنبلی تخمدان

علائم و نشانه‌های تخمدان تنبل در بین افراد مختلف متفاوت است. از اصلی‌ترین نشانه‌های آن می‌توان به داشتن پریودهای نامنظم اشاره کرد. هرگونه تغییر در دورهٔ پریود که تعداد روزهای دورهٔ آن کمتر یا بیشتر از حالت طبیعی باشد و یا تعداد روزهای پریودی به‌صورت نامنظم کم‌وزیاد شود، نشان از این سندروم دارد. علاوه‌بر این موارد باید به حجم خونریزی پریود نیز توجه داشت. درصورتی‌که حجم خونریزی خیلی کم یا خیلی شدید باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

از دیگر علائم سندروم تخمدان تنبل می‌توان به افزایش سطوح هورمون مردانه اشاره کرد که با علائم ظاهری همراه هستند. افزایش موی صورت و بدن به شکل زیاد و ضخیم، آکنهٔ شدید و حتی گاهی طاسی با الگوی مردانه می‌تواند نشان از وجود مشکل در کارکرد صحیح تخمدان‌ها باشد. توجه داشته باشید که این موهای ضخیم در ناحیهٔ صورت در پشت لب، شقیقه‌ها و چانه رشد می‌کنند. در بدن نیز شاهد رشد موهای ضخیم در اطراف ناف، ران‌ها و جناغ سینه خواهیم بود.

از دیگر نشانه‌های تخمدان تنبل می‌توان به تخمدان پلی کیستیک اشاره کرد. افرادی که این بیماری را تجربه می‌کنند، دچار اختلال در عملکرد تخمدان هستند. درواقع پوش نوارها تخمدان را احاطه کرده و سبب بزرگ شدن آن می‌شوند. این پوش نوارها درواقع فولیکول‌های تخمدان هستند که هرکدام یک تخمک نابالغ را در بر گرفته‌اند. این تخمک‌ها بالغ نشده و به شکل قاعدگی‌های نامنظم بروز می‌کنند. از دیگر علائم این سندروم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرات خلق‌وخو؛

  • کسالت، سستی و مشکلات خواب؛

  • مشکلات بارداری؛

  • ریزش مو؛

  • پوست چرب؛

  • بروز آکنه و جوش‌های ریز؛

  • گرگرفتگی و سردرد؛

  • تعرق شبانه؛

  • خشکی واژن؛

  • خشک و کم‌سو شدن چشم‌ها؛

  • عدم تمرکز؛

  • کاهش میل جنسی.

علل و تشخیص تنبلی تخمدان

لازم به ذکر است که دلایل اصلی ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک همچنان ناشناخته است. با این حال ژنتیک، شیمی‌درمانی و بعضی از بیماری‌های سیستم ایمنی بدن می‌تواند از علل احتمالی این بیماری باشد. اگر برخی از نشانه‌های تخمدان پلی کیستیک را دارید، توصیه می‌شود که به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک با گرفتن شرح‌حالی از شما و بررسی دوره‌های پریود، آزمایش‌هایی را تجویز می‌کند. در ابتدای هر کار، معاینهٔ لگنی می‌شوید. به این ترتیب که پزشک اندام‌های تولیدمثل را به‌صورت بصری و دستی برای پیدا کردن توده‌ها و دیگر ناهنجاری‌ها معاینه می‌کند. در اقدام بعدی آزمایش خون و سونوگرافی تجویز می‌شود.

چنانچه بعد از انجام آزمایش‌ها بیماری شما تأیید شود، ممکن آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش‌های دوره‌ای فشارخون، قند، سطوح کلسترول و تری گلیسیرید، غربالگری اضطراب و افسردگی و آپنه خواب تجویز شود. درواقع هدف از تجویز این آزمایش‌ها بررسی عوارض بیماری و مداخله به‌موقع برای جلوگیری از بروز بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون، دیابت و بیماری‌های قلبی است. سندروم تخمدان تنبل تأثیر زیادی بر توانایی باروری زنان دارد. پس اگر علائم این بیماری را تجربه می‌کنید، حتماً به پزشک مراجعه فرمایید.

درمان تنبلی تخمدان

برای درمان تنبلی تخمدان اول از همه به این موضوع توجه داشته باشید که درمان قطعی با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای تجویزی صورت می‌گیرد. بنابراین از مصرف داروهای خود تجویزی به‌شدت بپرهیزید، چراکه درمان هر فرد بسته به علائمی که ایجاد کرده‌است، متفاوت است. برای مثال، افرادی که سطح هورمون‌های مردانهٔ آن‌ها افزایش پیدا کرده‌است، از دارو‌های ضدهورمونی استفاده می‌شود تا سطح هورمون‌های مردانه در بدن کم شود. این در حالی است که افرادی که پریودهای نامنظم را تجربه می‌کنند، تحت درمان با داروهای دیگر قرار می‌گیرند. به بیان دیگر، پزشک با بررسی علائم و نشانه‌های فرد اقدام به تجویز دارو می‌کند. در کنار دارودرمانی، برخی از درمان‌های خانگی نیز به بهبود علائم بیماری کمک می‌کنند. از سری مراقبت‌های خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف غذاهای ضدالتهابی

ازآنجایی‌که سندروم تخمدان تنبل نوعی التهاب خفیف محسوب می‌شود، بانوان می‌توانند از مواد خوراکی ضدالتهابی مانند روغن‌زیتون، گوجه‌فرنگی، سبزی‌جات برگ‌دار، ماهی چرب، آجیل و پیاز قرمز استفاده کنند.

  • مصرفی چربی‌های سالم

برای بهبود علائم بیماری تخمدان تنبل مصرف مواد غذایی با چربی‌های سالم و امگا 3 را در برنامهٔ غذایی خود جای دهید. منابع چربی‌های سالم ماهی‌های روغنی، روغن‌زیتون، آجیل و دانه‌های گیاهان بدون نمک و آووکادو هستند.

  • کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش پروتئین

برای تنظیم انسولین بدن و همچنین کاهش عوارض ناشی از تخمدان پلی کیستیک، توصیه می‌شود که مصرف کربوهیدرات را به حداقل رسانده و مصرف پروتئین را افزایش دهید.

  • مصرف غذاهای سالم و ارگانیک

به‌شدت توصیه می‌شود که برای تسریع روند درمان و خلاصی از شر عوارض بیماری همچون جوش و آکنه، غذاهای سالم و طبیعی و بدون مواد نگه‌دارنده را در برنامهٔ غذایی خود جای دهید.

  • ورزش و یوگا

شروع فعالیت‌های بدنی و انجام یوگا به بدن کمک می‌کند تا به نشاط و آرامش بیشتری دست پیدا کند. به همین ترتیب، علائم بیماری بهبودی پیدا می‌کنند.

سخن پایانی

تخمدان پلی کیستیک یک عارضهٔ شایع در بین بانوان است که در صورت عدم درمان صحیح و به‌موقع، می‌تواند عوارض جدی همچون ناباروری را برای فرد ایجاد کند. چنانچه برخی از علائم بیماری را دارید، بهتر است که پزشک متخصص مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تنبلی تخمدان از وبسایت ایمپو بازدید کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها