|
کدخبر: 290897 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

پیش بینی خطرناک درباره کمبود دارو / افزایش قیمت ها در راه است!

تامین دارو در سال جدید با بحران جدی روبرو شده است و اگر به سرعت فکری به حال آن نشود متاسفانه تا ۵ ماه آینده با نبود دارو روبرو خواهیم بود. در این گزارش به عوامل موثر بر این بحران جدی اشاره خواهیم کرد.

سلامت پیش بینی خطرناک درباره کمبود دارو / افزایش قیمت ها در راه است!

وضعیت دارو در سال گذشته شرایط نرمالی را پشت سر نگذاشت و شنیده‌ها حاکی از این است که بحران دارو در سال جدید وخیم‌تر هم خواهد بود. مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در آخرین اطلاع‌رسانی خود به شدیدتر شدن مشکلات کشور در حوزه دارو اشاره کرد و رقم بودجه برای تامین دارو و تجهیزات را مسبب این اتفاق دانست.

پزشکیان با انتقاد به عملکرد دولت در زمینه تامین دارو گفت: مردم در حوزه تامین دارو با مشکلات قابل توجهی روبرو خواهند بود. حذف ارز دارو باعث شد تولیدکنندگان دارو با منابع مالی که در دسترس داشتند قادر نباشند مواد اولیه مهیا کرده و دارو تولید کنند. دولت منابع مالی کافی برای واردات دارو تخصیص نداد و از طرفی تورم نجومی حاکم بر کشور باعث می‌شود مردم برای تهیه دارو از جیب هزینه کنند. با این شرایطی که مواجه هستیم، بدون شک با کمبود و گرانی دارو روبرو خواهیم بود.

زمزمه‌های مجلس از وجود بحران در حوزه دارو

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به بحران پیش رو در زمینه کمبود دارو اشاره کرد و از مسئولین خواست که هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند. اختصاص ۶۹ هزار میلیارد تومان به یارانه دارو توسط سامان برنامه و بودجه با توجه به طرح دارویاری و رشد هزینه‌های دارو طبیعتا کفاف نخواهد داد. این منبع مالی شاید فقط ۴ یا ۵ ماه نخست سال را جوابگو باشد و برای ادامه سال حتما باید تدبیری اندیشید. جدای از موضوع دارو تجهیزات پزشکی نیز هنوز مشخص نشده است که با چه ارزی و چه منابعی قرار است تامین شود.

پیش بینی گران‌تر شدن دارو از اردیبهشت ۱۴۰۲

محمد عبدزاده رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در روزهای پایانی سال گذشته در نشست کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیش بینی افزایش قیمت دارو را از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ خبر داده بود. گرانی مواد اولیه یکی از دلایل این اتفاق است و به عنوان مثال یک ماده جانبی پرمصرف از قیمت هر کیلو ۷۰۰ هزار تومان به یک میلیون ۳۵۰ تومان جهش پیدا کرده است و طبیعی است تولیدکننده توانایی خرید این ماده اولیه را نداشته باشد و همچنین در ادامه نتواند قیمت دارو را به قیمت فعلی نگه دارد.

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو اما در گفتگوی نوروزی وعده افزایش تولید دارو را در سال جدید داد اما در مورد قیمت دارو با توجه به تورم و وضعیت نوسانی بازار ارز توضیحی به مردم داده نشد.

تفاوت قیمت ارز نیمایی با ارز آزاد و تاثیر آن بر دارو

اختلاف قیمت بین ارز نیمایی و ارز آزاد همیشه چالش برانگیز بوده است. در حال حاضر این تفاوت قیمت به ۸۰ درصد رسیده است که این فاصله فاحش هم برای تولیدکننده و هم عرضه کننده دارو مشکلات خاصی را به وجود خواهد آورد. پیشگیری از قاچاق دارو مهم‌ترین هدف دولت بود که گفته شده بود با آزادسازی قیمت ارز به وقوع خواهد پیوست.

مشکل کمبود نقدینگی نیز چالش بعدی تولیدکنندگان دارو است و هرگونه برنامه ریزی برای تولید و پخش دارو را با چالش مواجه می‌کند. بنابراین کشور باز هم دچار قاچاق دارو خواهد شد و می‌توان گفت به نوعی در زمینه آزادسازی قیمت ارز با شکست روبرو خواهد شد. از طرفی قرار بود ارز نیمایی به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان به دارو اختصاص داده شود که در شرایط نوسان افزایشی قیمت ارز به در بسته خورد. در پی این جهش قیمت ارز هزینه‌های توزیع و تامین دارو نیز صعودی شد و اگر دولت برنامه‌ای برای حل این معضل نداشته باشد باید اعتراف کرد که در زمینه دارو کشورمان سال سختی را در پیش رو خواهد داشت.

بورس به داد صنعت دارو می‌رسد؟

حضور شرکت‌های داروسازی در بورس، با توجه به امیدواری که به این بازار در سال جدید وجود دارد شاید نقطه امیدی برای حل بحران باشد. با توجه به شرایط سهام همه گروه‌ها به ویژه در گروه دارویی ها، شاید بخشی از کمبود نقدینگی در صنعت دارو حل و فصل شود. افزایش قیمت دارو برای شرکت‌های دارویی حاضر در بورس نوید بخش روزهایی پر رونق خواهد بود و سهامداران این شرکت‌ها را نسبت به وضعیت پرتفوی‌شان امیداورتر خواهد کرد. بنابراین می‌توان گفت بورس یک شانس برای صنعت دارو است و می‌توان به بهبود شرایط دارو به کمک بورس امیدوار بود.

کلام آخر

دولت مردان و مسئولان کشورمان باید بدانند که جلوگیری از وقوع یک حادثه از درمان آن آسان‌تر است و قطعا سختی کمتری را به کشور منتقل می‌کند. دارو مثل آب برای حیات، نیاز ضروری بیماران است و به هیچ وجه سهل انگاری در این زمینه توجیه‌پذیر نیست. امیدواریم با تدابیر مسئولان مربوطه از چالش کمبود دارو در سال جاری عبور کنیم و آسیبی در این زمینه نبینیم.

  • m ارسالی در

    احمدی نژاد بطور خاص عامل تمام فجایع کنونی کشور و بحرالنهای اقتصادی است. این فرد با حمایت نظامیانی که روزی حافظ انقلاب بودذند، به عاصب نقلاب و کشور تبدیل شدند و از رهبری و تمام قوانین و نهادها عبور کردند

  • m ارسالی در

    احمدی نژاد بطور خاص عامل تمام فجایع کنون ی کشور و بحرانهای اقتصادی است. این فرد ب ا حمایت نظامیانی که روزی حافظ انقلاب بود ند، به غاصبان انقلاب و کشور تبدیل شدند و از رهبری و تمام قوانین و نهادها عبور کر دند.

  • m ارسالی در

    تمام این گرانیها بطور هدفمند توسط دولت ر ئیسی اجرا میشوند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها