|
کدخبر: 288055

هشدار درباره شیوع سویه جدید امیکرون!

شمار زیادی از موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا ناشی از یک سویه جدید ویروس اومیکرون است که به نظر می‌رسد در کل کشور آمریکا مستولی خواهد شد.

برآوردهای مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری آمریکا (CDC) حاکی است که در هفته گذشته ۸۵ درصد از موارد ویروس ابتلا به کرونا ناشی از سویه جدید XBB.۱.۵ ویروس اومیکرون بوده و به شدت قابل انتقال است. این تنها سویه مهمی است که در حال افزایش است و می‌تواند بطور بالقوه عامل همه موارد بیماری جدید در هفته‌های آینده باشد.

این در حالی است که میزان شیوع ویروس XBB.۱.۵ دو هفته پیش ۷۹ درصد و هفته پیش از آن نیز ۷۲ درصد بوده و این بدان معنی است که این سویه جدید به‌ سرعت در حال افزایش است در حالی که سه ماه پیش تنها عامل چهار درصد از موارد جدید بیماری بود.

در حالی که واکسن‌های تقویتی جدید قرار بود سویه‌های BA.۴ و BA.۵‌ اومیکرون را مهار کنند، داده‌های به‌روز شده دولتی حاکی است که این واکسن‌ها اکنون در برابر سویه XBB.۱.۵ مقاومت می‌کنند.

مقامات مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری روز جمعه داده‌های به‌روز شده‌ای درباره واکسن‌های تقویتی در یک جلسه کارشناسان واکسن این سازمان ارائه دادند. این داده‌ها حاکی است که واکسن‌های تقویتی در کودکان نسبت به بزرگسالان تاثیرگذاری بیشتری دارند.

این مقامات گفتند که واکسن تقویتی به‌روز شده در کودکان ۵ تا ۱۱ ساله تا یک ماه پس از دریافت واکسن حدود ۶۵ درصد در برابر عفونت‌های علامت‌دار تاثیرگذار است. تاثیرگذاری آن در نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله اندکی بیشتر و در حدود ۶۸ درصد گزارش شده است. این رقم در ماه‌های بعدی (پس از دریافت واکسن) با کاهش تاثیرگذاری واکسن کمتر می‌شود.

در مورد بزرگسالان ۱۸ تا ۴۹ ساله میزان تاثیرگذاری تا یک ماه پس از دریافت واکسن در حدود ۵۱ درصد است. این در حالی است که میزان دریافت واکسن تقویتی بوده و تنها ۱۶ درصد از آمریکایی‌ها برای تزریق واکسن «آستین بالا زده‌اند».

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها