|
کدخبر: 287043

هشدار درباره ابتلا به سرطان در این افراد

محققان دانشگاه لاند، داده های نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر از سوئد، نروژ و اتریش را برای بررسی تاثیر شاخص توده بدنی (BMI) و سلامت متابولیکی – یعنی فشار خون، سطح گلوکز خون و چربی خون – بر خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با چاقی، مطالعه کرده اند.نتایج نشان داد: افرادی که از نظر متابولیکی ناسالم هستند، صرف نظر از وزنشان، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها هستند.

دانشمندان سوئدی بر اساس سطوح فشار خون، گلوکز خون و تری گلیسیرید هر یک از شرکت کنندگان، معیاری را برای تشخیص اینکه آیا افراد از نظر متابولیکی سالم هستند یا خیر، به دست آوردند. علاوه بر این، شرکت کنندگان بر اساس BMI، به دسته های وزن طبیعی، دارای اضافه وزن یا چاق تقسیم شدند.

شرکت کنندگان به مدت ۴۰ سال مورد بررسی قرارگرفتند و در این مدت حدود ۲۳ هزار نفر از آنها به یکی از انواع سرطان های مرتبط با چاقی مبتلا شدند.

محققان تاکیدکردند: تعجب آور نبود که BMI بالاتر، خطر ابتلا به سرطان را افزایش داد، اما ما مشاهده کردیم که متابولیک ناسالم نیز با افزایش این خطر، مرتبط است.

دانشمندان افزودند: بالاترین خطر، در میان افراد چاق با متابولیک ناسالم مشاهده شد که با بالاترین خطر ابتلا به سرطان کبد، کلیه و آندومتر همراه بود.به گزارش سیناپرس، یکی دیگر از یافته های کلیدی، این بود که متابولیک ناسالم به تنهایی و صرف نظر از وزن افراد، نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با چاقی بود.

محققان اظهار داشتند: یافته های ما نمی توانند علت این مسئله را ثابت کنند، اما ما دریافتیم که چاقی و بیماری متابولیک به گونه ای با هم تعامل دارند و ترکیب این دو عامل، خطر ابتلا به برخی سرطان ها را تا حد زیادی افزایش می دهد.

این مطالعه، نشان می دهد: علاوه بر چاقی، ارزیابی عوامل خطر متابولیکی نیز می تواند به شناسایی گروه‌ هایی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ‌های مرتبط با چاقی قرار دارند، کمک کند.

منبع: سینا پرس

ارسال نظر