|
کدخبر: 285809

فشار خون را جدی بگیرید/ بلایی که این بیماری بر جای می گذارد

تایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، مردانی که فشار خون آنها شب‌ها نسبت به روزها بالاتر است، ۱.۶ برابر بیشتر احتمال دارد به زوال عقل مبتلا شوند.

محققان دانشگاه «اوپسالا» در سوئد در این مطالعه مردانی را که شب ها فشارخون بالاتری نسبت به روزها داشتند با گروهی از مردان هم سن و سال آنها که فشار خون شان در طول روز بالاتر از شب بود، مقایسه کردند.

محققان بعد از ردیابی علائم زوال عقل در هر دو گروه از مردان، متوجه شدند که بالاتر بودن فشار خون در شب ها خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، رایج ترین شکل زوال عقل و بطور کلی خود زوال عقل را افزایش می دهد.

در حالی که هنوز علت این موضوع مشخص نیست، اما محققان حدس می زنند که فشار خون بالا در شب می تواند توانایی مغز را در پاک کردن مواد زائد مهار کند.

فشار خون بالا، به ویژه در میانسالی، یک عامل خطرناک برای ابتلا به زوال عقل است. حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری آلزایمر زندگی می کنند. بیماری آلزایمر ۵۰ تا ۷۰ درصد موارد زوال عقل را تشکیل می دهد.

زوال عقل یا دمانس، گروهی از علائم را توصیف می‌کند که حافظه، تفکر و توانمندی‌ های اجتماعی را چنان تحت تاثیر قرار می‌دهند که زندگی روزمره فرد مختل شود. زوال عقل، یک بیماری مشخص نیست، بلکه چندین بیماری مختلف می‌توانند باعث زوال عقل شوند.

با این‌که زوال عقل عموما شامل از دست دادن حافظه می‌شود، از دست دادن حافظه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از دست دادن حافظه، به تنهایی به معنای دچار شدن به زوال عقل نیست.

بیماری آلزایمر رایج‌ترین دلیل زوال عقل پیش‌رونده در سالمندان است، اما دلایل زیادی برای زوال عقل وجود دارد که بسته به علت آن، برخی علائم زوال عقل می‌تواند برگشت‌پذیر باشد.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر