|
کدخبر: 282539 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

خواص شگفت انگیز انار و هندوانه / خوراکی های شب یلدا مراقب قلبمان هستند!

شب یلدا خوردن میوه‌ها، شیرینی‌ها و خوراکی‌های خاصی مرسوم است. در این گزارش به خواص منحصر به فرد خوراکی‌های مرسوم در شب یلدا می پردازیم.

سلامت خواص شگفت انگیز انار و هندوانه / خوراکی های شب یلدا مراقب قلبمان هستند!

شب یلدا یکی از قدیمی‌ترین مراسم‌های سنتی ایرانیان است. شبی که در سال‌های اخیر کمی پر خرج و شاید کم رونق‌تر به نظر می‌رسد اما هنوز هم خانواده‌ها با مهیا کردن خوراکی‌هایی یلدا را جشن می‌گیرند.

خوردن انار و هندوانه در شب یلدا

انار و هندوانه پایه ثابت سفره‌های یلدا است، ۲ نماد سرخ رنگی که بی‌دلیل به سفره یلدا نرسیده است. انار با خواص شگفت‌انگیزی که دارد از دیرباز مورد استقبال علمای طب سنتی بوده و همچنان نیز است. انار برای مهم‌ترین ارگان برای حفظ حیات، یعنی قلب انسان فواید زیادی دارد. شایع‌ترین مشکلات قلبی و عروقی با مصرف انار کاهش پیدا می‌کند. همچنین انار باعث بازسازی و بهبود شرایط اندامی قلب و عروق می‌شود. با خوردن انار دیگر نگران آلزایمر نباشید، به این دلیل که انار سرشار از آنتی اکسیدان است و به تقویت بافت مغزی کمک می‌کند. شاید برایتان جالب باشد، انار با اینکه شیرین است اما برای دیابتی‌ها هم می‌تواند مفید باشد. کاهش قند خون و کاهش کلسترول بد نیز از دیگر خواص انار است. اگر بخواهیم به تک تک خواص این میوه جذاب اشاره کنیم شاید مطلب به درازا بکشد اما خوردن این میوه شگفت‌انگیز در شب یلدا توصیه می‌شود.

هندوانه غنی از پتاسیم و ویتامین‌های A ، C و B است. یک فنجان هندوانه تازه، حدود ۱۲ میلی گرم ویتامین C دارد. آب هندوانه کم‌کالری است و به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک بسیاری می‌کند و مصرف آن قبل از غذا سبب ایجاد احساس سیری شده و به کاهش وزن کمک می‎کند. آب هندوانه برای کاهش استرس، رفع خستگی و آرامش اعصاب مفید است. خوردن یک برش هندوانه در طول روز می‌تواند تجمع کلسترول‌های بد را که موجب بیماری‌های قلبی میشوند، متوقف کند. هندوانه هم، همچون انار در شب یلدا توصیه می‌شود.

خواص خوردن آجیل در شب یلدا

مصرف آجیل از قدیم الایام تا به امروز، در مراسمات خاص ایرانی‌ها طرفدارهای خاص خود را داشته است. خوردنی پر فایده‌ای که این سال‌ها به دلیل گرانی به خوراکی لوکسی تبدیل شده است، اما به هر حال، نمی‌توان از خوردن آجیل در شب یلدا گذشت! آجیل‌ها غذاهای غنی از مواد مغذی، چربی‌های اشباع‌ نشده و سایر ترکیبات فعال زیستی هستند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به پروتئین گیاهی با کیفیت بالا، فیبر، مواد معدنی، تروکوفرول‌ها، فیتواسترول‌ها و ترکیبات فنلی اشاره کرد. فواید آنتی‌اکسیدانی آجیل برای سلامتی بسیار زیاد است. آجیل‌هایی مانند گردو و بادام حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند از چربی سلول‌های بدن در برابر فرایند اکسیداسیون رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. در این شب توصیه می شود که از خوردن آجیل به صورت خام خودداری شود چرا که مصرف آجیل خام بسیار پر فایده‌تر از حالت بو داده است.

خواص خوردن لبو در شب یلدا

لبو نشانه‌ی گرم و خوش رنگی از شروع فصل سرما است. خوراکی شیرین و سرخ رنگی که هنوز هم در سطح شهر، روی چرخ گاری‌ها به فروش می‌رسد. زنان ایرانی اغلب در سفره‌های شب یلدای خود از این خوراکی شیرین استفاده می‌کنند. لبو فشار خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. وجود کلسیم، بتائین، ویتامین‌های B، آهن، و آنتی اکسیدان لبو را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کبد تبدیل کرده‌ است. مصرف آب لبو مانع از افزایش قند خون بعد از نهار یا شام می‌شود.

خواص خوردن ازگیل در شب یلدا

ازگیل فیبر فراوانی دارد و به همین دلیل می‌تواند به کنترل اشتها و پیشگیری از پرخوری کمک کند. مصرف ازگیل علاوه بر اینکه سطح قند خون را کاهش می‌دهد می‌تواند از افزایش کلسترول و چربی خون نیز جلوگیری کند. مصرف ازگیل برای پیشگیری از بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است. یکی از مشکلات شایع در بانوان باردار کمبود آهن و کم خونی است، ازگیل مقادیر غنی از آهن دارد و به همین دلیل می‌تواند برای رفع و پیشگیری از کم خونی بارداری مفید باشد.

خواص خوردن کدو حلوایی در شب یلدا

کدو تنبل و تخم آن سرشار از مواد معدنی نظیر منگنز، منیزیم، فسفر و تریپتوفان و همچنین منبع بسیار خوبی برای آهن، مس، ویتامین کا، ث، ب۶، است. از خواص بی‌شمار کدو حلوایی می‌توان به تقویت کننده مغز، کاهش کلسترول و چربی خون، کاهش دهنده و تعدیل‌کننده فشارخون، ضد سرطان، دارای خواص ضد پیری و سرشار از آنتی اکسیدان بودن آن اشاره کرد. همچنین کمک به کاهش التهاب و درد مفاصل در بیماری‌های روماتیسمی از مهمترین خواص کدو تنبل است.

کلام آخر

آنچه که از پیشینیان به ما رسیده است و ما نیز وظیفه رساندن آن را به نسل‌های بعدی داریم، زنده نگه داشتن مراسم و جشن‌های کهن‌مان به سبک اصیل و سنتی است. دوری از تجمل گرایی و پرداختن به هدف واقعی مراسم ها، باید در اولویت‌مان باشد. همه خوراکی‌ها و خوردنی‌های توصیه شده در شب یلدا، سودمند برای قلب و سلامتی است. برگزاری این جشن‌ها به صورت دسته جمعی نیز، اهمیت حفظ سلامتی را دو چندان می‌کند. امیدواریم، همه خانوار ایرانی در کنار عزیزان‌شان شب یلدا را سلامت جشن بگیرند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها