|
کدخبر: 278890

وضعیت مصوبه شورای عالی بیمه درباره دیابتی ها

با وجود بازنگری در بسته خدمات دیابت و تصویب آن در شورای عالی سلامت، قریب به یک سال است که منتظر اجرایی شدن این مصوبه است، اما تلاش هایش همچنان بی نتیجه مانده است.

سلامت وضعیت مصوبه شورای عالی بیمه درباره دیابتی ها

بیماری شایع و پر عارضه دیابت که بیش‌از هفت میلیون از ایرانی ها را درگیر کرده است.هزینه درمانی بیماری دیابت بسیار بالاست و چون دیابت در صورت عدم کنترل منجر به ناتوانایی های فراوان می شود از این رو ضرورت کنترل این بیماری بیش از سایر بیماری ها احساس می شود.

روز-جهانی-دیابت

شایان ذکر است؛«انجمن اطلاع‌رسانی دیابت گابریک» یکی از اعضای رسمی «فدراسیون بین‌المللی دیابت (IDF)» درایران است و سال هاست به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد بخش عمده ای از تمرکز خود را معطوف به آموزش مستمر دیابت کرده است.

بیماران دیابتی برای دستیابی به کنترل مناسب قند خون نیازمند؛ آموزش دیابت و حمایت روان‌شناختی، دسترسی به غذای سالم و فعالیت بدنی، دسترسی به انسولین، دسترسی به داروهای خوراکی دیابت و امکان خود-پایشی قند خون هستند و انجمن دیابت گابریک در این راه همکاری نزدیک و همه‌جانبه‌ای با «مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر» وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دارد.

با توجه به این که دیابت بیماری شایعی در ایران است وزارت بهداشت و درمان در ایران به جای یک روز هفته پایانی آبان را به عنوان هفته دیابت نام گذاری کرده است تا بیش از گذشته در این هفته در جهت اطلاع رسانی و درمان این بیماری تلاش شود. متاسفانه درمان دیابت پر هزینه است که نه تنها هزینه زیادی بر فرد متحمل می شود بلکه سنگینی را نیز بر دوش بخش درمان کشور می گذارد.

«شیوه‌نامه کشوری کنترل قند خون»براساس ضرورت از سوی انجمن گابریک و انجمن دیابت ایران تدوین شده و از سوی وزارت بهداشت و درمان تدوین تصویب شده این شیوه نامه پس از تصویب مسئولین وزارت بهداشت و درمان، از سوی نمایندگان سازمان‌های بیمه‌گذار و نمایندگان انجمن‌های تخصصی در وبینار دو روزه‌ی هفته ملی دیابت آبان ماه ۱۴۰۰ ارائه شد و جزئیات علمی و چالش‌های اجرایی آن به بحث گذاشته شد.

کنترل روزانه قند خون توسط خود فرد (خود-پایشی با استفاده از دستگاه تست قند خانگی) برای پیگیری روند بیماران دیابتی یک ضرورت است و انجمن گابریک در یک سال گذشته بر کسب موافقت سیاست‌گذاران نظام سلامت بر پوشش بیمه‌ای نوارهای تست قند خون تلاش کرده و دستاورداین تلاش ها، تصویب پوشش بیمه‌ای بسته خدمات دیابت در جلسه ۸۶ شورای عالی بیمه سلامت در۱۱ بهمن ۱۴۰۰ است اما با، باگذشت قریب به یک سال هنوز ابلاغ اجرایی شدن پوشش بیمه در خصوص نوارهای آزمودن قند خون از هیئت محترم دولت صادر نشده است.

بسیاری از مبتلایان به دیابت به علت عدم بضاعت مالی کافی قادر به تأمین هزینه‌های درمانی خود نیستند و در شرایط سخت اقتصادی این روزها و افزایش بی رویه هزینه های دارو و درمان، شاهد آن هستیم که این وضعیت روز به روز بغرنج‌تر و نگران‌کننده‌تر  شده و موجب استیصال و نگرانی بیماران دیابتی شده است. از این رو بیش از گذشته نیازمند حمایت رسانه ها برای پیگیری این موضوع هستیم تا به عنوان یک نهاد مردم نهاد کمک کنیم تا بخش هزینه های ابتدایی بیماران دیابتی تأمین شود.

منبع: انجمن گابریک

ارسال نظر