|
کدخبر: 277555 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

سکته مغزی؛ خطری که پیر و جوان نمی‌شناسد!

هفتم آبان در تقویم، به روز جهانی سکته مغزی نام گذاری شده است. عارضه شایعی که خطر مرگ دارد و احتمال پیشگیری از وقوع آن، با انتخاب یک زندگی سالم بر اساس تغذیه درست و ورزش منظم وجود دارد اما آیا این سبک از زندگی، خطر سکته مغزی را صفر می کند؟ در این گزارش به جزئیات آن می پردازیم.

سلامت سکته مغزی؛ خطری که پیر و جوان نمی‌شناسد!

هر وقت می‌شنویم، کسی دچار عارضه سکته مغزی شده است، خواه ناخواه کهولت سنی در ذهنمان تداعی می‌شود. این طور تصور می‌شود که هر چه سن فرد بالاتر می‌رود، احتمال وقوع سکته مغزی بیشتر می‌شود اما متاسفانه در سال‌های اخیر بالا رفتن آمار سکته مغزی را در جوانان شاهد هستیم.

روز-جهانی-سکته مغزی

مصرف سیگار، مواد مخدر و الکل

مضرات بی‌شمار مصرف سیگار برای همه واضح و روشن است اما با این حال متاسفانه آمار مصرف آن در بین جوانان بالا است. افراد بالای ۳۰ سال با کشیدن سیگار، ۵۰ درصد احتمال خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند اما توجهی به این افزایش ریسک ندارند. الکل نیز دست کمی از سیگار ندارد. بین سنین زیر ۳۵ سال، افرادی که الکل مصرف می‌کنند، به میزان قابل توجهی دچار فشار خون بالا و بسته شدن عروق می‌شوند که این عارضه‌ها خود دلیل موجهی برای افزایش ریسک سکته مغزی در جوانان به حساب می‌آید. همچنین مصرف مواد مخدر به ویژه داروهای غیرمجازی که حاوی مخدر هستند، احتمال سکته مغزی را در بین جوانان بالا می‌برند.

چاقی، فشار خون و کلسترول

چاقی خطر ابتلا به سکته مغزی را ۵۷ درصد افزایش می‌دهد. متاسفانه در آمارهای اخیر آمار اضافه وزن بین نوجوانان و جوانان به میزان قابل توجهی رشد کرده است. بنابراین جوانان در صورتی که دچار چاقی باشند، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند. عامل خطرناک بعدی فشار خون است که به قاتل خاموش معروف است! به جرات می‌توان گفت فشار خون مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل برای بروز سکته مغزی است. حدود ۲۰ درصد از جوانان در بازه سنی ۲۰ تا ۳۹ دچار فشار خون بالا هستند، این آمار خطرناک به خودی خود احتمال وقوع سکته مغزی را در جوانان بالا می‌برد. بالا بودن سطح کلسترول خون نیز عامل خطرناک بعدی برای وقوع سکته مغزی است. چاقی و کم تحرکی می‌توان دلیل موجهی برای بالا کلسترول خون باشد اما کلسترول بالا در برخی موارد نیز ارثی است. متاسفانه در بین جوانان، کلسترول بالا زنگ خطر مهمی برای بالا رفتن ریسک سکته مغزی به حساب می‌آید.

دیابت و بیماری قلبی

دیابتی‌ها چه از نوع یک آن و چه نوع ۲ باید مراقب خطر سکته مغزی باشند. متاسفانه آمار افراد مبتلا به دیابت بالا است و حتی دیابت در برخی افراد پنهان باقی می‌ماند اما احتمال سکته مغزی همچنان به قوت خود باقی است. همچنین در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب به دلیل احتمال بسته شدن شریان خون، ریسک سکته مغزی به شدت بالا است. بنابراین به افراد مخصوصا در بازه سنی جوان توصیه می‌شود قبل از اینکه به مرحله خطر برسند، با اصلاح عادات زندگی احتمال بروز سکته مغزی را کاهش دهند.

نشانه‌های بروز سکته مغزی

سردرد، سرگیجه، بی‌حسی دست‌ها و پاها، اختلال در صحبت کردن، اختلال در چشم و دوبینی، اختلال در راه رفتن از علائم خطرناک بروز سکته مغزی در افراد است و باید در صورت بروز این علائم سریعا به اولین مرکز درمانی مراجعه شود. در صورتی که با بیماری که این علائم را دارد مواجه شدید، از او بخواهید لبخند بزند، افتادگی صورت بازگو کننده وقوع سکته مغزی است. بالا بردن صحیح بازوها نیز نشان می‌دهد، فرد روبروی شما دچار سکته مغزی شده است یا خیر. همچنین از بیمار بخواهید یک جمله ساده را ادا کند، در صورتی که کلمات نامفهوم بودند خطر وقوع سکته مغزی بالا می‌رود.

احتمال سکته مغزی در زنان جوان

مصرف قرص‌های ضد بارداری، بارداری، میگرن، فشار خون بالا، تنهایی، افسردگی و فیبریلاسیون دهلیزی قلب احتمال وقوع سکته مغزی را در زنان بالا می‌برد.

احتمال سکته مغزی را کاهش دهید

زندگی در جوامع امروزی با وجود استرس‌های روانی بالا، رژیم غذایی اشتباه و همچنین کم تحرک شدن سبک زندگی خواه ناخواه بروز عوامل بیماری‌زا به ویژه خطر وقوع سکته مغزی را بالا می‌برد. با این حساب با مراجعه منظم به پزشک و آزمایش‌های رایج می‌توان نسبت به سلامتی خود اطمینان پیدا کرد. همچنین با استفاده از رژیم غذایی کم چرب و سرشار از فیبر و ویتامین احتمال بروز بیماری را به نسبت قابل توجهی می‌توان کاهش داد. لازم به ذکر است که در کنار رژیم غذایی سالم داشتن تحرک نیز ضروری است. همچنین از استعمال سیگار و مصرف الکل اجتناب شود.

کلام آخر

آدمی همچون گذر از یک سمت خیابان به سمتی دیگر، پیوسته در معرض خطر است. هیچ وقت نمی‌توان احتمال بیماری را صفر کرد اما عاقلانه‌تر این است که از مسیر مطمئن‌تری عبور کرد. هدف از برگزاری روز جهانی سکته مغزی، شناسایی عوامل بیماری‌زا و برگشت به سبک زندگی سالم، مخصوصا در بین جوانان است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها