|
کدخبر: 97714

دامپزشک مجازی/۲

همه چیز درباره انگل در پرندگان زینتی + تصاویر

مهم است در مورد برخی از شایع‌ترین انواع بیماری پرندگان و همچنین نحوه تشخیص علائم بیماری در پرندگان زینتی اطلاعات کافی داشته باشیم.

گسترش‌نیوز - تعداد بیماری های رایجی که پرندگان به آنها مبتلا می‌شوند چندان زیاد نیست. البته تشخیص بیمار شدن پرندگان زینتی و ابتلای آنها به انواع بیماری پرندگان، هم اصلا کار آسانی نیست. اما دقت کردن به علائمی مانند ضعف و بی‌حالی، کاهش سطح انرژی، کز کردن، گوشه گیری، خر خر کردن یا آواز نخواندن می‌تواند موثر باشد. در این گزارش برخی از مهمترین بیماری های پرندگان را بررسی می‌کنیم.

انگل ژیاردیا Giardia Parasite در پرنده

ziardia.jpg

ژیاردیا نوعی انگل تک یاخته‌ای (متشکل از یک سلول) یا پروتوزوا Protozoa است که در پرنده‌های زینتی و مخصوصا طوطی سانان بسیار شایع است و در روده و اثنی عشر پرنده زندگی می‌کند. کل خانواده بزرگ طوطی سانان مستعد ابتلا به انگل ژیاردیا هستند.

انگل ژیاردیا قادر است تا هفته‌ها و حتی ماه‌ها در محل‌های مناسب نظیر مدفوع یا ترشحات سایر پرندگان و حتی محیطی که با پرنده آلوده در تماس بوده است زنده بماند و در انتظار رسیدن میزبان برای ادامه زندگی و تکثیر باشد. مدفوع پرنده آلوده همواره محل زندگی این انگل می‌باشد. انگل ژیاردیا از طریق مدفوع پرنده تکثیر و گسترش پیدا کرده و به میزبانان جدید منتقل می‌شود. این انگل به دلیل داشتن نوعی غشا یا پوسته به دور خود تا ماه‌ها بدون نیاز به میزبان، زنده خواهد ماند.

راه‌های انتقال بیماری ژیاردیا در پرنده

آب آشامیدنی آلوده، حمام دادن با آب آلوده، مدفوع و ترشحات بدن پرنده آلوده. انگل ژیاردیا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های انگلی است که از طریق آب آلوده منتقل می‌شوند.

پرنده مبتلا به این انگل به خصوص در مراحل اولیه علائم ظاهری حاد و شدیدی ندارد. در مراحل پیشرفت بیماری این حالات را نشان می‌دهد ؛

  • خارش شدید و سائیدن بدن مخصوصا در ناحیه پهلو و پاها به اشیاء به منظور رفع خارش پوست.
  • بی توجهی به اسباب بازی ، چوب نشیمنگاه و غذا. اسهال بد بو همراه با مواد لزج.
  • افسردگی، چرت زدن و کم شدن وزن.
  • کندن پرها مخصوصا در قسمت شانه‌ها و زیر بال‌ها و پرهای پشت پرنده.
  • خشک شدن پوست پرنده.

در صورت مشاهده علائم بیماری هر چه سریعتر پرنده را به یک دامپزشک مجرب نشان دهید.

درمان بیماری ژیاردیا در پرنده

قبل از درمان زیر نظر دامپزشک با یک تست، درجه آلودگی پرنده را تشخیص دهید. داروی پارومومایسین که تزریق می‌شود و dimetridazole که در آب آشامیدنی حل می‌شود مناسب درمان ژیاردیا می‌باشند. البته ممکن است به صورت دوره‌ای با نظر دامپزشک تکرار شوند. ممکن است پرنده به طور کامل درمان نشود ویا بیماری پیشرفت کند. در این صورت پرنده خود را دریک محیط امن، تغذیه و رژیم غذایی مغذی و متعادل، بهداشت عالی وآب آشامیدنی تمیز به بهبود آن کمک کنید وبا مشاوره دامپزشک بیماری را کنترل کنید.

گردآوری: مریم محمدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها