|
کدخبر: 64002

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

چگونه با فنون بازاریابی مشتریانی وفادار پیدا کنیم؟

بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات نیاز دارند که بازاریابانی استخدام کنند که علاوه بر قابل‌اعتماد بودن، در کار خود متخصص باشند و بتوانند در فروش محصولات شرکت و بازاریابی برای شرکت موفق باشند. اگر سازمان بازاریابانی کاربلد و متخصص در اختیار داشته باشد، علاوه بر این‌که سود فراوانی نصیبش می‌شود، مشتریانی پروپاقرص هم می‌تواند برای خود دست‌وپا کند.

گسترش‌نیوز: گاهی در جامعه این‌طور تلقی می‌شود که بازاریابی نیاز به تخصص و دانش خاصی ندارد و هر فردی که از قدرت کلامی خوبی برخوردار باشد خواهد توانست این کار را با موفقیت انجام دهد، اما نتیجه مطالعات و تحقیقات مختلف واقعیت دیگری را بازگو می‌کند؛ بازاریابی، مهارتی نسبتا دشوار است که علاوه بر نیاز به فراگیری دانش تخصصی، باید برای کسب آن سالیان طولانی تلاش کرد.

tejarat_dast_bazargani_95047.jpg

اما آشنایی با تعریف بازاریابی که فیلیپ کاتلر، که کتاب مدیریت بازاریابی او منبعی بسیار مهم برای آموزش بازاریابی است، ارائه می‌کند تا حد زیادی اهمیت داشتن دانش کافی و تخصص در این رشته را برای ما روشن می‌کند:

بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائه‌ ارزش، با هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف، هم‌زمان با کسب سود است. بازاریابی، نیازها و خواسته‌های تأمین نشده را تشخیص می‌دهد؛ بازارِ آنها را تعریف کرده، حجم این بازار را اندازه‌گیری و سود بالقوه‌اش را برآورد می‌کند. مشخص می‌کند که کدام بخش از بازار را می‌تواند بهتر تأمین کند و سپس محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج می‌کند. (متمم) ارزش مفهوم مهمی است که در این تعریف خودنمایی می‌کند؛ خلق ارزش مهم‌ترین وظیفه بازاریابان است.

بسیاری از شرکت‌ها، همواره به دنبال جذب بازاریابانی هستند که بتوانند ارزش را در سازما‌ن به‌خوبی خلق کنند یعنی بازاریاب بتواند با برقراری ارتباط مؤثر با گستره متنوعی از مشتریان، محصولات و خدمات بیشتری بفروشد و از آنها برای آینده سفارش بگیرند؛ هم‌چنین بازاریابان باید افرادی قابل‌اعتماد برای شرکت‌ها و سازمان‌ها باشند چون برخی از منابع باارزش شرکت مانند اطلاعات اساسی شرکت درباره محصول در اختیارشان قرار می‌گیرد.

تجربه‌ ناکافی بسیاری از بازاریابان، مانع درک درست شرایط مسئولیت‌ها و نقش‌هایشان می‌شود و همین امر آنان را سردرگم می‌کند ؛ این کار نیاز به مهارت‌های بالای ارتباطی، تجربه، اعتماد به نفس دارد، که اکثراً در یکی از این جنبه‌های ضعیف هستند، به نظر می‌رسد، تعارض درون نقش و ابهام نقش در چنین مشاغلی بسیار دیده می‌شود.

بنابراین نقش یک بازاریاب بسیار پیچیده و دشوار است.

اما سؤال مهمی مطرح می‌شود؛ یک بازاریاب خوب باید چه ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری داشته باشد تا بتوان او را به‌عنوان یک بازاریاب خوب استخدام کرد؟

یک بازاریاب خوب فردی است که برون‌گرا باشد؛ چراکه افراد برون‌گرا، اجتماعی‌تر، فعال‌تر هستند، در ارتباطات اجتماعی موفق‌ترند و بهتر با افراد رابطه برقرار می‌کنند و ازآنجایی‌که انرژی روانی خود را از بیرون دریافت می‌کنند، از برقراری ارتباطات و تعاملات پی‌درپی با افراد گوناگون خسته نمی‌شوند و حتی درصدد گسترش چنین روابطی هستند.

داشتن EQ بالا یکی دیگر از پیش‌شرط‌های موفقیت در بازاریابی است؛ مسلماً افراد EQ بالا موقعیت‌های بازاریابی و فرصت‌های مناسب بازار و شرایط را بهتر و سریع‌تر درک می‌کنند.

هوش هیجانی یا هوش عاطفی درواقع یک ویژگی شخصیتی است که دارای مؤلفه‌هایی چون: شناخت عواطف شخصی- به کار بردن درست هیجانات، شناخت عواطف دیگران و برقراری رابطه با دیگران است. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، ارتباطات موفقی برقرار می‌کنند، چراکه درک مناسبی از طرف مقابل و همچنین درک درست از احساسات و کنترل هیجانات خود دارند.

بازاریاب باید خلاق و انعطاف‌پذیر باشد؛ فرد خلاق، تمایل دارد که مسائل مختلف را به طرق متفاوت حل کند؛ هرچند در ظاهر، یک‌راه‌حل بیشتر برای آن وجود ندارد. خلاقیت نیرویی است که نوآوری در سازمان را به ارمغان می‌آورد.

اعتمادبه‌نفس ویژگی مهم دیگری است که بازاریابان باید داشته باشند؛ داشتن اعتمادبه‌نفس، یعنی ارزشیابی درست و مناسب از توانمندی‌ها و ارزش‌های شخصی خود و خودباوری نسبت به توانایی‌های شخصی؛ شاخص‌هایی که در بهبود برقراری ارتباطات اجتماعی بسیار مؤثر است.

از تأثیر ظاهر خوب و آراسته در بازاریابی هم نباید غافل شد؛ ظاهر خوب و جذاب در جذب افراد بسیار مؤثر است. افراد آراسته و خوش‌پوش با جذابیت خود توانایی بیشتری برای جلب‌توجه دیگران به خودشان دارند و می‌توانند حرف خود را زودتر به کرسی بنشانند.

داشتن مهارت‌های کلامی مثل قدرت بیان صریح و قاطع شاید مهم‌ترین مهارتی باشد که بازاریاب به آن نیاز دارد؛ اگر فردی در کلام خود اطمینان و قدرت کافی داشته باشد، در جذب مخاطب خود بسیار موفق‌تر عمل خواهد کرد. علاوه بر توانایی کلامی ماهرانه یک بازاریاب خوب، با اصول اساسی و نشانه‌های غیرکلامی ( زبان بدن) آشناست و از آن استفاده می‌کند.

حضور بازاریابان حرفه‌ای در یک سازمان، به آن مجموعه اعتبار می‌بخشد و باعث می‌شود مشتریان به سازمان‌ها اعتماد کنند؛ واقعیتی که اهمیت استخدام بازاریابانی حرفه‌ای، صادق و پایبند به اصول اخلاقی را نشان می‌دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها