|
کدخبر: 301122

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

ماجرای روز جهانی کفش قرمز چیست؟

روز جهانی کفش قرمز از طریق نشست های مردمی و برنامه‌های آگاهی‌بخشی برگزار می‌شود که در آن مردم کفش‌های قرمز می‌پوشند تا عزاداری کنند و زندگی کسانی را که نبرد با لایم یا بیماری‌های نامرئی مشابه را از دست داده‌اند جشن بگیرند.

سبک زندگی ماجرای روز جهانی کفش قرمز چیست؟

روز جهانی کفش قرمز که هر ساله ۲۵ جولای جشن گرفته می‌شود. این روز در سال ۲۰۱۴ برای گرامیداشت یاد و خاطره تدا ماینت تاسیس شد. او یک شهروند استرالیایی با بیماری لایم بود که در سال ۲۰۱۳ به طرز غم انگیزی درگذشت. این روز خاص توسط دوستان او کارن اسمیت و لیزا هیلتون تأسیس شد. آنها بنیانگذاران سازمان جهانی لایم و بیماری نامرئی هستند. این ادای احترام نه تنها به Theda Myint بلکه به افرادی است که در نبردهای خود در برابر Lyme شکست خورده اند. انتخاب «کفش قرمز» به‌عنوان نماد این روز، نشان‌دهنده علاقه تدا ماینت به کفش‌های قرمز است و این که چگونه هویت و روح او را در مبارزه با این بیماری نشان می‌دهند.

لایم بیماری

بیماری لایم چیست؟

بیماری لایم به واسطه ۴ نوع باکتری Borrelia burgdorferi، Borrelia mayonii، Borrelia afzelii و  Borrelia garinii bacteria ایجاد می شود. بورلیا بورگدورفری عامل بیماری لایم در آمریکا محسوب می شود در حالی که در اروپا و آسیا عمده‌ترین علت ایجاد بیماری لایم Borrelia afzelii و Borrelia garinii است.

این کنه در علفزارها و چمن بیشتر دیده می‌شود بنابراین اگر مدت طولانی در این محیط بمانید احتمال ابتلا به این بیماری خاموش افزایش میابد.

علت بیماری لایم

بیماری لایم در اثر بورلیا بورگدوفری و Borrelia mayonii ایجاد می‌شود. این کنه‌ قهوه‌ای رنگ بوده و در ابتدا بسیار کوچکتر از یک دانه کنجد هستند. انتقال بیماری از طریق کنه‌های الوده و بانیش زدن وارد پوست و سپس جریان خون می‌شود. بنابراین این بیماری مسری نیست و امکان انتقال با دید و بوسی و هوا آب وجود ندارد. در بیشتر مواقع برای انتقال بیماری لایم کنه با به مدت ۳۶ تا ۴۸ ساعت روی پوست بماند. در صورت تورم جای نیش احتمال انتقال این بیماری زیاد است. به محض مشاهده کنه روی پوست انرا جدا کنید.‍‍‍ می تواند در پیشگیری از عفونت موثر باشد.

علائم-بیماری-لایم

عوامل خطر

وضعیت اقلیمی محل زندگی شما در ابتلا به بیماری لایم موثر است، این کنه‌ها بیشتر در سواحل اقیانوس آرام و اطلس و شمال کالیفرنیا وجود دارند. بیشترین عوامل خطر در ابتلا به این بیماری شامل حضور طولانی در فضاهای چمن دار و جنگلی کودکانی که زمان زیادی را در این فضاها طی می‌کنند. افراد بالغ که در فضای بیرون مشغول به کار هستند بیشتر در خطر ابتلا به بیماری لایم هستند.

بیماری لایم و درمان

آنتی بیوتیک‌ها عموما برای درمان بیماری لایم به کار می‌رود. به طور کلی اگر درمان بیماری لایم به موقع آغاز شود ریکاوری سریع‌تر و کامل‌تر خواهد بود.

پیشگیری-از-بیماری-لایم

راه‌های پیشگیری از بروز بیماری

استفاده از لباس آستین‌بلند برای خود و فرزندانتان در محیط بیرون در پیشگیری از ابتلا مؤثر هست. اجازه ندهید که حیوانات خانگی در علف‌ها بچرخند و بدین ترتیب ناقلی برای بیماری لایم باشند به هنگامی‌که در علفزارها قرار دارید، کفش بپوشید، از شلوارهایی با پاچه بلند، جوراب و لباس‌های آستین‌بلند استفاده کنید و از دستکش و کلاه استفاده نمایید.

 از لوسیون‌های با ترکیبات دافع حشرات استفاده کنید. اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که کنه وجود دارد حیاط خود را از علف پاک‌ کنید. هیزم‌ها را در مناطق آفتابی نگهداری کنید. بعد از بازگشت به منزل فوراً دوش بگیرید. دوش گرفتن می‌تواند کنه‌ها را از پوست جدا کند.

کنه را با استفاده از یک موچین از روی پوست جدا کنید. مراقب باشید تا کنه را له نکنید. وقتی کنه را از روی پوست برداشتید از مواد ضدعفونی‌کننده در محل نیش کنه استفاده کنید. این بیماری در بدن شما ایجاد مصونیت نمی‌کند به عبارتی امکان ابتلا به‌صورت مکرر وجود دارد.

کلام آخر

لایم یک بیماری عفونی است که در اثر کنه پاسیاه آلوده به باکتری بورلیا ایجاد می‌شود. علائم این بیماری ممکن است ماه‌ها و یا سال‌ها پنهان بماند. از مهم‌ترین نشانه‌های آن بروز بثورات حلقه‌ای شکل سردرد خستگی و به‌ندرت فلج صورت و تنگی نفس هست. هر چه این عارضه زودتر تشخیص داده شود، درمان آن ساده‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها