|
کدخبر: 174108

آغاز فعالیت کنه ها در فصل گرما

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران گفت: با آغاز فصل گرما و شیوع تب کریمه کنگو افراد توصیه‌های دامپزشکی را جدی بگیرند.

اصناف آغاز فعالیت کنه ها در فصل گرما

مهدی سلوکانه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با اشاره به اینکه گزارشی از تب کریمه کنگو نداشتیم، اظهار کرد: طبق روال همه ساله با افزایش فعالیت کنه ها در خرداد شاهد شیوع بیماری مشترک دام و انسان هستیم.

وی افزود: هفته گذشته، سم در تمامی شهرستان ها برای دامداری های سنتی و کوچک توزیع شد.

سلوکانه ادامه داد: با توجه به اهمیت بحث پیش سرد در تمامی فصول، لاشه به مدت ۲۴ ساعت در پیش سرد نگهداری می شود.

به گفته این مقام مسئول، با وجود بارندگی های چند هفته اخیر و خنک شدن هوا، فعالیت کنه ها هنوز شروع نشده است.

وی ادامه داد: کشاورزان ، روستاییان و سایر افرادی که در تماس مستقیم با دام هستند ، باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

این مقام مسئول افزود: بیماری تب کریمه کنگو ، بیماری ویروسی حاد تب دار و خونریزی دهنده مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه و مستقیماً با خون لاشه حیوان آلوده به انسان منتقل می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه مخلوط اصلی آن ویروس در کنه است ، گفت: این بیماری در منطقه اوکراین شروع شده و سپس کنگو مشاهده می شود ، از این رو اسم آن را تب کنگو گذاشتند.

سلوکانه با اشاره به اینکه توزیع سموم در ۲ مقطع سال صورت می گیرد، بیان کرد: با توجه به آغاز فصل گرما به دامداران توصیه می شود که نسبت به سم پاشی اقدام کنند، همچنین افراد از خرید گوشت از دوره گردها اجتناب کنند و همواره گوشت خریداری شده را بمدت ۲۴ ساعت در یخچال نگه داری شود.

وی ادامه داد: اگر وضعیت بیماری در دامداری های یک روستا تشدید شود، سازمان دامپزشکی ورود می کند و از ذخایر استراتژیک نسبت به سم پاشی اقدام خواهیم کرد.

سلوکانه در توصیه شما به دامداران گفت: با گرم شدن هوا و کاهش بارندگی در فصل تابستان به دامداران توصیه می شود که نسبت به سم پاشی استفاده کنید و از آفت کشیدن در اسطبل و انبارها استفاده کنید زیرا سم پاشی واحدهای دامداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران در پایان با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه بهتر از درمان است، تصریح کرد: طبق برنامه زمان بندی واحدهای دامداری باید سم پاشی شوند چرا که به سبب بیماری مشترک دام و انسان، سم پاشی اسطبل ها از اهمت بالایی برخوردار است چرا که این بیماری در دام علایم ندارد و تنها با تب چند روزه همراه است، اما برای انسان با مرگ و میر همراه است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر