|
کدخبر: 266743

چه کسانی به مشاوره سرمایه گذاری احتیاج دارند؟

اقتصاد  چه کسانی به مشاوره سرمایه گذاری احتیاج دارند؟

همه افرادی که وارد عرصه سرمایه‌گذاری می‌شوند تمایل دارند سرمایه‌گذاری موفق و پرسودی داشته باشند. مسئله این است که همه به این هدف دست پیدا نمی‌کنند. عدم موفقیت افراد  می‌توانند دلایلی مانند نداشتن تجربه، دانش، مهارت و شناخت کافی نسب به بازار موردنظرشان باشد. از طرفی برخی افراد زمان کافی برای یادگیری این مسائل را ندارند. در این راستا شرکت‌های متعددی در زمینه مشاوره سرمایه گذاری فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها جهت سرمایه‌گذاری در بازار بورس، ارز دیجیتال، طلا، مسکن، خودرو و ... به مشتریان خود مشاوره‌ می‌دهند. با بهره‌گیری از مشاوره می‌توان در بازار‌های مالی موفق‌تر عمل کرد و معاملات بهتر و سودآورتری داشت. در ادامه به معرفی بیشتر شغل مشاور سرمایه‌گذاری و عملکرد وی می‌پردازیم.

منظور از مشاوره سرمایه گذاری چیست؟

همان‌طور که می‌دانید فعالیت در بورس نیازمند دانش تخصصی است. شرکت‌‌هایی وجود دارند که کسب مجوز از سازمان بورس به فعالیت در زمینه ارائه مشاوره سرمایه گذاری پرداخته‌اند‌. این مجموعه‌ها به‌طورمعمول دارای تحلیلگران و مشاورانی هستند که با تحلیل و بررسی بازار، به مشتریان خود راهنمایی‌، پیشنهاد و در مواردی سیگنال‌های خرید و فروش ارائه می‌کنند. این پیشنهادات بر اساس هدف فرد و میزان ریسک‌پذیری و سرمایه او خواهد بود.

آیا شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری و سبدگردان‌ها تضمین سود دارند؟

 پاسخ منفی است. اجازه تضمین سود توسط این شرکت‌ها وجود ندارد. ازاین‌رو نیاز است تا مشتری به بررسی عملکرد و بازدهی گذشته آن‌ها بپردازد و با تکیه‌بر این اطلاعات نسبت به اخذ خدمات اقدام کند. همچنین از سوی دیگر مراحل و ضوابط سخت‌گیرانه‌ای از سمت سازمان بورس اتخاذ می‌شود که سبب شده اغلب مشاورها و شرکت‌های سبدگردان، دارای بازدهی و عملکرد نسبتاً خوبی باشند.

مشاوره سرمایه گذاری چه خدماتی ارائه می‌کند؟

 ارائه تحلیل و گزارش‌های قابل‌اطمینان: این شرکت‌ها انواع گزارش‌های تحلیلی در حوزه بازار سرمایه، اقتصاد کلان، بازار جهانی و دیگر موارد مرتبط را به شکل محصولات متنوع و با تعرفه‌های تعیین‌شده به افراد حقیقی و حقوقی ارائه می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا افراد با تکیه‌بر گزارش‌ها ارائه‌شده، از قدرت تصمیم‌گیری بهتری برای سرمایه‌گذاری خود بهره‌مند شوند. این خدمات معمولاً در قالب تعرفه اشتراک سایت، بولتن تحلیلی، گزارش‌های درخواستی و . . . ارائه می‌شود.

سبدگردانی حرفه‌ای: درصورتی‌که شرکت مشاوره سرمایه گذاری دارای مجوز سبدگردانی باشد، می‌تواند مدیریت سرمایه و سبد سهام مشتریان را به‌صورت اختصاصی در اختیار گیرد. در این صورت با یک سبدگردانی حرفه‌ای سود خوبی نصیب مشتری خواهد شد. همچنین گزارش سود سهام‌ها به‌طور جداگانه و سود کلی سبد به افراد ارائه می‌شود.

ارائه خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری: صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دارایی‌های خرد مشتریان را جمع آوردی کرده و با مدیریت حرفه‌ای آن‌ها سبب کاهش هزینه و ریسک سرمایه‌گذاری می‌شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای استراتژی‌های گوناگونی هستند(سهامی، درآمد ثابت و مختلط) که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای افراد با سلایق و ریسک‌پذیری‌های متفاوت باشند.

  • آموزش: درصورتی‌که شرکت دارای مجوز آموزش باشد، می‌تواند با برگزاری جلسات و دوره‌های آموزشی نسب به ارتقا سطح دانش افراد اقدام کند.

5) مدیریت صحیح ثروت: مشاوره‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند از بازار سرمایه فراتر رفته و در بازارهای مالی به مشاوره بپردازند. در این راستا با شناخت سرمایه گذران، اهداف و انتظارات آن‌ها، به مدیریت ثروت آن‌ها پرداخته می‌شود.

ویژگی‌های یک مشاور سرمایه‌گذاری چیست؟

  • بازار را می‌شناسد و اتفاقات متحمل را پیش‌بینی می‌کند:

مشاوران در بورس از دانش تحلیلی مطلوبی برخوردار هستند. معمولاً تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، دو روش تحلیلی است که این افراد از آن‌ها بهره‌ می‌برند. علاوه بر دانش تخصصی، مشاوران دارای تجربه کافی در این حوزه هستند. یک مشاور سرمایه‌گذاری با تکیه‌بر تجربه، روانشناسی و پیش‌بینی بازار و مدیریت ریسک می‌تواند شرایط و پتانسیل بازار و نحوه کسب سود از آن را تجزیه‌وتحلیل کند. او همچنان با درک شرایط اقتصادی کشور و ارائه پیشنهاد‌های مناسب، می‌تواند نقش بزرگی را در موفقیت سرمایه‌گذاران ایفا کند.

مشاور سرمایه‌گذاری باید این توانایی را داشته باشد تا در شرایطی که کسی نمی‌داند وضعیت بازار چگونه پیش می‌رود، یک  تحلیل مناسب و به‌روز از وضعیت بازار داشته باشد. وی وظیفه دارد با ارئه مشاوره مناسب در خصوص سرمایه‌گذاری افراد ایشاان را به سود برساند. این فرد به جزئیات اخبار و اطلاعات دقت زیادی دارد و برای هر مسئله‌ای تحلیلی ارائه می‌دهد.

  • حرف، حرف شماست!

در واقع وظیفه مشاور سرمایه‌گذاری این است که اطلاعات و گزارش‌های لازم را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد. تصمیم‌گیری‌ نهایی توسط سرمایه‌گذار انجام می‌شود. این سرمایه‌گذار است که باید انتخاب کند با توجه به اطلاعات و تحلیل‌های ارائه‌شده، کدام گزینه را ترجیح می‌دهد. بدون شک با بهره‌گیری از این اطلاعات، سبد سرمایه‌گذاران می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

جمع‌بندی

همان‌طور که بیان شد، بازار بورس و سرمایه جهت انجام سرمایه‌گذاری بسیار مهم، حساس و تخصصی است. بنابراین درصورتی‌که از آن دسته افرادی هستید که توانایی لازم برای ورود مستقیم به معاملات را ندارید، بهتر از مشاوره سرمایه گذاری استفاده کنید. با این کار از ضرر و زیان‌های احتمالی جلوگیری خواهید کرد.

به یاد داشته باشید...

همیشه بهتر است از طریق یک شرکت معتبر در این زمینه اقدام کنید. شرکت مشاوره سرمایه گذاری و مشاوران این حوزه افرادی هستند که صلاحیت فعالیت در این زمینه را دارند و از سمت سازمان بورس مجوز دریافت کرده‌اند. اعتماد به مشاوران بدون مجوز و کارنامه کاری مشخص، می‌تواند به‌جای هدایت شما و سرمایه‌تان به مسیر درست، ضرر و زیان زیادی را به شما تحمیل کند. بنابراین در انتخاب خود نهایت دقت را به‌ کار بگیرید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها