|
کدخبر: 272680

آنالیز استیل ۳۱۰

استیل 310 یکی از آلیاژهایی است که مقاومت بسیار بالایی در مقابل حرارت و خوردگی نشان می‌دهد. این محصول هم مانند سایر استیل‌های گروه ۳۰۰، فروش و کاربرد بسیار زیادی در بازار دارد.

سبک زندگی آنالیز استیل ۳۱۰

با آنالیز استیل 310 متوجه می‌شوید که به‌جز کروم دارای مقادیری از نیکل است و به‌همین دلیل در محیط‌های مرطوب یا دماهای بالا مقاومت بسیار خوبی دارد. ترکیب شیمیایی و ویژگی‌های فیزیکی ورق استیل 310 از آن گزینه خوبی برای استفاده در پروژه‌های مختلف ساخته است. در ادامه به آنالیز استیل 310  می‌پردازیم و از آن بیشتر می‌گوییم.

با استیل 310 آشنا شوید

ورق استیل 310  در ساختارش، ۲۴ تا ۲۶درصد کروم و ۱۹ تا ۲۲ درصد نیکل دارد. همین ترکیب است که باعث می‌شود این ورق‌های استیل در دماهای بالا مقاوم باشند و در برابر اکسیداسیون تغییرات اندکی در آنها به‌وجود بیاید. ویژگی‌های این ورق بسیار مطلوب است. در واقع در این ورق‌ها، با ترکیبی از استحکام و مقاومت نسبت به شرایط قرارگرفتن در محیط‌های خاص روبه‌رو هستیم. استیل 310 می‌تواند در دمای حدودی ۱۱۴۰ سانتی‌گراد مقاوم بماند. به‌همین جهت، نام استیل نسوز هم به آن داده می‌شود.

آنالیز استیل 310  از نظر شیمیایی

وجود برخی از عناصر مانند نیکل و کروم باعث افزایش ارزش و قیمت استیل ۳۱۰ می‌شود. عناصر آلیاژی موجود در استیل ۳۱۰ در جدول زیر آمده است:

آلیاژ-استیل1

این مواد در ترکیب شیمیایی استیل ۳۱۰ هستند که باعث نسوزبودن و افزایش کاربردش در پروژه‌هایی با محیط‌هایی در دمای بالا می‌شوند. استحکام این نوع از استیل هم بسیار بالا است.

مشخصات و آنالیز استیل 310  از نظر فیزیکی

اگر بخواهیم نگاهی به مشخصات فیزیکی استیل ۳۱۰ داشته باشیم، باید بگوییم که ورق‌هایی با این مشخصات دارای چگالی ۸گرم بر سانتی‌متر مکعب هستند. دمای ذوبشان در حدود ۱۴۵۵ درجه سانتگراد است و رسانایی حرارتی‌ آنها هم ۱۴.۲ m.k / W عنوان می‌شود. این ورق‌ها استحکام کششی بالایی دارند و می‌توانند در مقابل گاز و بخارات شیمیایی دوام بیاورند.

از ویژگی‌های دیگر ورق استیل ۳۱۰ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر گرمایش متناوب؛
  • مقاومت در مقابل خوردگی آبی (به‌خاطر مقدار کروم بالا)؛
  • مقاومت در برابر اتمسفر اکسیدکننده؛
  • دوام‌آوردن در مقابل بخارات اسید نیتریک در دماهای معمولی؛
  • دوام‌آوردن در مقابل نیترات‌های ذوب‌شده تا دمای ۴۵ سانتی‌گراد.

کاربردهای ورق استیل 310

در صنایع متنوع و گوناگونی از ورق استیل استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت قطعات مشعل نفت؛
  • مبدل‌های حرارتی؛
  • سیم‌های جوشکاری و الکترود؛
  • لوله‌های احتراق؛
  • در صنایع دارویی؛
  • کوره‌های پخت سیمان؛
  • تولید ظروف آشپزخانه؛
  • لوله‌کشی و مخازن آب؛
  • صنایع تبدیلی مواد غذایی؛
  • صنایع انرژی و نیرو.

کاربردهای این جنس از استیل به همین موارد محدود نمی‌شود و در صنایع و زمینه‌های متنوع دیگری هم کاربرد دارد.

جوش‌پذیری ورق استیل ۳۱۰

کیفیت جوشکاری ازجمله مواردی است که خواص و قیمت ورق استیل جوشکاری شده را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. جوشکاری فولاد 310 با روش‌های ذوبی و مقاومتی انجام می‌شود. باید بدانید که این ورق‌ها دارای ضریب انبساط حرارتی بالایی هستند و در حین عملیات جوشکاری نیاز به رعایت نکاتی است که مانع از تاب‌برداشتن ورق‌ها می‌شود. برای جوشکاری این ورق‌ها به عملیات حرارتی قبل و بعد از فرایند نیاز است.

یکی از اساسی‌ترین نکات در فرایند جوشکاری هم توجه به تمیزکاری محل جوش است. در این صورت، ورق مقاومت خوبی نسبت به خوردگی در محیط‌های آبی پیدا می‌کند.

شیوه ساخت و تولید ورق استیل 310

بعد از بررسی و آنالیز ورق استیل 310 برای شناخت دقیق آن باید به شیوه‌های ساخت و تولیدش هم توجه کرد. دو روش ساخت برای تولید این محصولات وجود دارد:

  • شکل‌دهی گرم؛
  • شکل‌دهی سرد.

شکل‌دهی گرم

در روش شکل‌دهی گرم، ورق استیل در بازه دمایی ۹۵۰ تا ۱۲۰۰ سانتی‌گراد حرارتی یکنواخت می‌بیند. بعد از این مرحله، در محدوده دمایی ۱۰۰ تا ۱۱۵۰ هم به استیل حرارت داده می‌شود و پس از آن، به‌سرعت سرد می‌شود.

شکل‌دهی سرد

در شکل‌دهی سرد خبری از قرارگرفتن قطعات در معرض دمای بسیار بالا برای طولانی‌مدت نیست و سعی بر آن است که انعطاف‌پذیری آن حفظ شود. اگر دمای زیادی در این روش به محصول وارد شود، امکان دارد که مسائلی مانند رسوب کاربیدی یا ورود به فاز سیگما رخ بدهد.

آلیاژ-استیل2

قیمت ورق استیل 310

ورق استیل هم مانند محصولات فولادی مختلف موجود در بازار دارای نوسان قیمتی زیادی است. عوامل مختلفی وجود دارند که باعث تغییرات قیمت و نرخ محصولاتی نظیر ورق استیل ۳۱۰ در بازار می‌شوند. از قیمت دلار تا هزینه‌های حمل‌ونقل و البته انبارداری می‌توانند روی تعیین نرخ‌ها در بازار اثرگذار باشند. این را هم باید در نظر بگیرید که که معمولا قیمت ورق استیل ۳۱۰ به‌واسطه وجود عناصر گران‌قیمتی چون نیکل بیشتر از ورق‌های دیگر است. عنصر دیگری که هزینه ورق استیل را بالا می‌برد و در ترکیب آن دیده می‌شود، کروم است. این‌ها ارزش ورق استیل را افزایش می‌دهند و قیمتش را از متوسط محصولات استیل دیگر بالاتر می برند.

در آخر

با آنالیز استیل 310 متوجه می‌شویم که ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این محصول فولادی باعث کاربرد گسترده‌اش در زمینه‌های بسیاری می‌شود. برای استفاده از این محصول در صنایع گوناگون باید دید دقیقی نسبت به نوسانات بازار داشته باشید. یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند در این زمینه به‌خوبی در جریان قرار بگیرید، رصد بازار و داشتن اطلاعات دقیق از نوسانات آن است. پایگاه‌ها و مراجعی برای این کار وجود دارند. یکی از بهترین موارد از میان آنها، بازرگانی فولاد آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این مجموعه به نشر اطلاعات دقیق، درست و به‌روز به دست‌اندرکاران صنایع گوناگون درباره قیمت انواع محصولات فولادی و استیل برای مثال قیمت ورق استیل 304 نگیر یا موارد دیگر می‌پردازد. راه‌های برقراری ارتباط با این شرکت به‌شرح زیر است:

  • با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.
  • به وبسایت www.iromart.com مراجعه کنید.

آیرومارت علاوه بر استعلام قیمت‌ها در حوزه تأمین در بازار داخل و صادرات مقاطع فولادی هم فعالیت می‌کند. برای خرید محصولات مختلف می‌توانید به این نام خوش‌سابقه در بازار اعتماد کنید. آشنایی با مراجعی که اعتماد بزرگان بازار را جلب کرده‌اند، راهی میا‌نبر در مدیریت بهینه‌تر هر پروژه صنعتی یا ساخت‌وساز خواهد بود. بازار حساس مقاطع فولادی هم نیاز به مرجعی مانند آیرومارت دارد که اطلاعاتی شفاف و دقیق را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها