|
کدخبر: 259894

فواید ویژه آب گوجه‌فرنگی برای بدن

گوجه‌فرنگی، ذاتا منبع خوبی برای دریافت ویتامین‌ A و C است. با این‌حال، آب گوجه‌فرنگی کنسروشده معمولا غنی‌شده است و ویتامین‌های بیشتری نسبت به نوع خانگی آن دارد.

 آب گوجه‌فرنگی، یکی از مهم‌ترین ترکیبات غذایی در غذاهای غربی و بسیاری از غذاهای بین‌المللی است. این نوشیدنی خوش‌رنگ، علی‌رغم این‌که مواد مغذی زیادی دارد، از نظر میزان کالری و چربی واقعا ایده‌آل است. آب گوجه‌فرنگی، مواد مغذی کلیدی و مهمی را برای بدن فراهم می‌کند که همگی برای عملکرد مطلوب بدن ضروری هستند.

حفظ ارزش‌های تغذیه‌ای آب گوجه‌فرنگی سالم و مغذی، از طریق‌ حرارت‌دهی، له کردن و آهسته جوش آوردن آن شکل می‌گیرد. برای حفظ ارزش‌های تغذیه‌ای گوجه‌فرنگی، ابتدا آن را در آب می‌جوشانند تا آنزیم‌های کاهنده ویتامین C و دیگر مواد مغذی را در زمان له کردن، غیرفعال کنند. درحالی که فرآیند پختن یا آب‌گیری، مواد مغذی موجود در بعضی از سبزی‌ها و میوه‌ها را نابود می‌کند، اما فرآیند حرارت‌دهی آرام، بعضی از خاصیت‌های گوجه‌فرنگی را هم افزایش می‌دهد.

لیکوپن موجود در آب گوجه‌فرنگی هم به‌واسطه حرارت‌دهی و استفاده از روغن در فرآیند تهیه آن، نسبت به گوجه‌فرنگی خام واقعا بیشتر است. فواید تغذیه‌ای گوجه‌فرنگی، ذاتا منبع خوبی برای دریافت ویتامین‌ A و C است. با این‌حال، آب گوجه‌فرنگی کنسروشده معمولا غنی‌شده است و ویتامین‌های بیشتری نسبت به نوع خانگی آن دارد.

محققان می‌گویند که هر نصف فنجان از آب گوجه‌فرنگی، ۱۰ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه به ویتامین C و ۳۵ درصد از نیاز توصیه‌شده روزانه به ویتامین A را تامین می‌سازد. این نوشیدنی غنی از مواد مغذی حاوی ویتامین‌های B، پتاسیم و فیبر نیز هست.

خاصیت‌های آنتی‌اکسیدانی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع نوشیدنی‌ها که میزان فروش آن‌ها را واقعا بیشتر می‌کند، وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در آن‌ها است. آب گوجه‌فرنگی به‌طور خاص، مقدار زیادی از لیکوپن و بتاکاروتن دارد. دقیقا همین لیکوپن است که رنگ قرمز و تیره گوجه‌فرنگی را به‌وجود می‌آورد و با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بعضی از سرطان‌ها ارتباط دارد. این آنتی‌اکسیدان قدرتمند و انواع مواد مغذی گیاهی دیگر، ‌از بدن انسان‌ها در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و درنتیجه مانع از آسیب‌دیدگی‌های سلولی می‌شوند.

یکی از مطالعات آکادمی نورولوژی آمریکا نشان می‌دهد که غلظت بالای لیکوپن درگوجه‌فرنگی و انواع محصولات تهیه‌شده از گوجه‌فرنگی، خطر بروز سکته مغزی و سکته مغزی ایسکمیک را در مردان به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. ملاحظات مهم با این‌که آب گوجه‌فرنگی واقعا دارای فواید مختلفی برای سلامتی انسان‌ها است، اما نقطه ضعف خاصی دارد: سدیم.

البته تردیدی نیست که سدیم برای عملکرد عصبی و تنظیم فشار خون لازم است، اما دریافت بیش از حد آن می‌تواند به‌راحتی باعث مشکلات مختلف ازجمله فشار خون بالا و ابتلا به بیماری‌های قلبی شود. بنابراین، همواره آب گوجه‌فرنگی کنسروشده را از میان انواع کم‌سدیم انتخاب کنید. طبیعی و ۱۰۰ درصد بودن آب گوجه‌فرنگی کنسروشده نیز از نظر فواید این محصول واقعا مهم است. اگر به این محصولات دسترسی ندارید، بهتر است که خودتان آب گوجه‌فرنگی را در خانه تهیه و مصرف کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها