|
کدخبر: 259892

پیامدهای منفی مصرف کم آب

آب حیاتی ترین ماده ای است که نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کند. پیامدهای منفی مصرف کم آب تا مدت ها در بدن باقی می‌ماند.

همه ما برای این که یک سبک زندگی سالم داشته باشیم، باید به اندازه کافی به بدنمان آبرسانی کنیم. همه سلول های بدن به آب نیاز دارند تا عملکرد مناسبی داشته باشند و آبرسانی به بدن یکی از ضروری ترین کار ها برای از بین بردن سموم، تنفس بهتر و به طور کل داشتنِ بدنی سالم تر است. در این قسمت قصد داریم برایتان توضیح دهیم که وقتی بدن دچار کم آبی شود، چه آسیب هایی به آن وارد خواهد شد.

آسیب به مغز

وقتی که بدن کم آب شود، سلول ها سیگنالی را به مغز ارسال می‌ کنند که علامت تشنه بودن آن می باشد. این کم آبی روی مغز تاثیر می گذارد، مکانیسم آن را به هم می ریزد و باعث مشکلاتِ روحی و روانی و ذهنی شده و باعث می‌ شود که فرد دیگر به اندازه کافی تمرکز و توجه برای انجام کار های روزانه نداشته باشد؛ همچنین سطح الکترولیت در بدن افت می کند.

الکترولیت ها مواد معدنی مانند پتاسیم و سدیم هستند که باعث انتقال سیگنال الکتریکی بین سلول ها می شوند. اگر مقدار آن ها خیلی کم باشد، این سیگنال ها تعادل خود را از دست می دهند و قدرت ماهیچه و عضلات افت می کند و ممکن است فرد به مشکلاتی مثل تشنج دچار شود.

آسیب به کلیه و سیستم ادرار

هنگامی که بدن کم آب باشد، سلول ها سیگنالی را به هیپوتالاموس ارسال می کنند که باعث آزاد شدن هورمون شده و به کلیه ها می رساند که آب کم تری را از خون خارج کنید. از طرفی مقدار دفع مدفوع هم کمتر شده و رنگ آن تیره تر خواهد شد و ادرار خیلی غلیظ می گردد. کلیه ها فیلتر کننده اصلی بدن هستند که خون را تمیز می کنند و اگر به اندازه کافی مایعات به بدن نرسد، آن ها نمی توانند سموم را از خون دفع کنند؛ بنابراین اگر بدن کم آب باشد، کلیه مجبور است که بیش از حد تلاش کند و همین باعث آسیب به کلیه شده و فرد را در معرض خطر مشکلات مختلفی از جمله بیماری کلیوی قرار می دهد. کمبود مایعات بدن می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه هم شود. افرادی که در مناطق خشک و گرم زندگی می کنند و آن هایی که خیلی عرق می کنند، در معرض خطر بیشتری هستند.

مشکلات خونی

بدن به مایعات نیاز دارد تا بتواند خون بسازد؛ بنابراین اگر سطح مایعات در بدن افت کند، حجم خون هم کاهش پیدا می کند. از طرفی شما باید مایعات را به اندازه کافی به بدن تان برسانید تا فشار خون متعادلی داشته باشید. کمبود آب باعث مشکلات فشار خون شده و این کاهش فشار باعث می شود که فرد از حال برود و نیاز به مراجعه اورژانسی به پزشک داشته باشد.

هر چقدر هم که خون به خاطر کم آبی غلیظ تر شود، تپش قلب بالاتر می رود و باید با تنفس این وضعیت سخت را جبران کرد که از هر لحاظ به شخص مورد نظر فشار وارد می‌ کند و باعث سر درد، خستگی، مشکلات بینایی، کاهش میل جنسی و کاهش کیفیت خواب خواهد شد.

آسیب به سیستم گوارش

سیستم گوارش برای عملکرد مناسب نیاز به آب کافی دارد. آب برای عملکرد مناسب معده و روده ضروری است. بدون مایعات، حرکات مربوط به دفع روده سخت شده و فرد نمی تواند به خوبی دفع مدفوع داشته باشد یا ادرار کند.

آسیب به پوست

پوست بزرگترین عضو بدن در بین همه بخش های سیستم ایمنی می باشد. پوست می تواند یک مانع طبیعی در برابر جرم و آلودگی های محیطی باشد. از طرفی هم کمبود مایعات باعث می شود که لب ها ترک خورده شوند و پوست خشک شود؛ بنابراین آبرسانی به بدن برای داشتن پوستی سالم هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر