|
کدخبر: 255435

اصول تراز کردن لوازم برقی

تراز کردن لوازم برقی یکی از اولین اقداماتی است که در زمان نصب و یا بعد از جابه‌جایی این دستگاه‌ها باید انجام دهید. در این مقاله روش‌هایی را برای تراز کردن برخی از لوازم برقی مطرح کرده‌ایم.

سبک زندگی اصول تراز کردن لوازم برقی

ریشه بسیاری از مشکلاتی که لوازم برقی با آنها مواجه هستند؛ به تراز نبودن آنها با کف آشپزخانه باز می‌گردد. تکان خوردن و لرزش‌های بی مورد ماشین لباسشویی و ظرفشویی، بسته نشدن خودکار درب یخچال و حتی پخش نشدن گرما در کابین داخلی فر، همگی از مشکلاتی هستند که می‌توانید آنها را به سادگی و با تراز کردن لوازم برقی حل کنید. در این مقاله به صورت اختصاصی و مفصل در مورد اهمیت بالانس بودن این لوازم با کف و نحوه برقراری این تراز صحبت می‌کنیم.

مهم‌ترین اصلی که در این مورد وجود دارد این است که هر وسیله برقی، به یک شیوه با کف آشپزخانه تراز می‌شود. به همین خاطر ما در ادامه، به صورت مجزا شیوه تراز کردن ۳ وسیله پرکابرد و حساس در آشپزخانه را تشریح کرده‌ایم.

تراز کردن ماشین لباسشویی

اگر لباسشویی شما بیش از حد لرزش دارد و صداهای عجیب و غریب می‌دهد؛ بهترین کار این است که از یک تزار نجاری برای سنجش میزان تراز بودن آن با کف آشپزخانه استفاده کنید. اگر چنین ابزاری در دسترس ندارید می‌توانید از اپلیکیشن‌های مخصوص گوشی که با دقت بهتری این کار را انجام می‌دهند استفاده کنید. دستگاه سنجش تراز را روی چند ناحیه از لباسشویی امتحان کنید تا جهتی که باید اصلاح شود را بیابید. اگر علت لرزش دستگاه بوش شما ربطی به محل جایگیری آن ندارد؛ بهتر است با نمایندگی تعمیرات لباسشویی بوش تماس گرفته و درخواست اعزام نیروی متخصص کنید. در این شرایط ممکن است خرابی کمک فنرهای دستگاه علت تکان‌های شدید باشد.

بعد از پیدا کردن علت، ابتدا باید مهره‌های قفل‌کننده پایه‌های جلو را شل کنید. این کار به شما اجازه تنظیم پایه‌ها را می‌دهد. برای اینکه از پایه دقیقی که نیاز به تنظیم دارد مطمئن شوید؛ همزمان که زیر لباسشویی و پایه‌های جلویی را نگاه می‌کنید؛ بدنه آن را تکان دهید تا محل لقی دستگاه را پیدا کنید. سپس با پیچاندن پایه‌ای که کوتاه‌تر است؛ لباسشویی را تراز کنید.

 بیشتر ماشین لباسشویی‌های جدید دارای پایه‌ها خودتراز در قسمت عقب هستند. اگر دستگاه شما هم چنین قابلیتی دارد؛ بعد از تنظیم پایه‌های جلو، قسمت پشت دستگاه را بلند کنید تا پایه‌های عقب ۸ الی ۱۰ سانتی‌متر از زمین فاصله بگیرند. بعد از گذاشتن دستگاه روی زمین، این پایه‌ها به صورت خودکار تنظیم می‌شوند. در مرحله آخر باید مهره‌های قفل‌کننده پایه‌های جلو را ببندید و یک بار دستگاه را روشن کنید. برای روشن‌تر شدن موضوع، به تصویر زیر توجه کنید.

لباسشویی

تراز کردن ماشین ظرفشویی

هر بار که دستگاه ظرفشویی خانه خود را جابه‌جا می‌کنید؛ باید مراحل تراز کردن را مجددا انجام دهید. تراز بودن این وسیله تا جایی اهمیت دارد که بسیاری از متخصصان نصب برندهای معروف مانند تعمیرکاران متخصص در زمینه نصب و تعمیر ظرفشویی بوش آن را به عنوان اصلی‌ترین مرحله نصب و راه‌اندازی این دستگاه می‌دانند.

تخلیه نامناسب، نشت آب و صدای غیر طبیعی همراه با لرزش از جمله مهم‌ترین نشانه‌هایی هستند که هشدار عدم تراز ماشین ظرفشویی را به شما می‌دهند. تمام ماشین‌های ظرفشویی حداقل دو پایه قابل تنظیم دارند که به شما اجازه می‌دهند بدنه دستگاه را هم سطح با کف آشپزخانه کنید. چه در حال نصب یک ماشین ظرفشویی جدید هستید و چه ماشین ظرفشویی که قبلا نصب شده است را تراز می‌کنید؛ انجام درست این مراحل ساده می‌تواند بسیاری از مشکلات دستگاه شما را حل کند. این راهنما یک راهنمای کلی است و ممکن است برای همه دستگاه‌ها صادق نباشد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدل دستگاه خود، حتما دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.

ابتدا باید دستگاه را از برق بکشید تا خطری شما و قعطات حساس و فنی دستگاه را تهدید نکند. سپس با قرار دادن تراز نجاری رو صفحه بالایی دستگاه، جهتی که باید تنظیم کنید را تشخیص دهید. اگر ماشین ظرفشویی شما از جلو تراز نبود؛ باید پایه‌های جلو را تنظیم کنید. بلند کردن ماشین به شما این امکان را می‌دهد که پایه‌ها را ساده‌تر تنظیم کنید.

 برای بالا بردن ماشین ظرفشویی، پایه‌ها را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. برای پایین آوردن آنها نیز، جهت حرکت باید هم جهت حرکت عقربه‌های ساعت باشد. ممکن است بسته به برند دستگاه شما، چرخاندن این پیچ‌ها با دست امکان‌پذیر باشد. اما اگر توان حرکت آنها با دست را ندارید؛ از آچار مناسب استفاده کنید.

در لوازم جانبی برخی از برندها، این آچار مخصوص وجود دارد. وقتی می‌توانید مطمئن شوید که دستگاه کاملا تراز است که با فشار دادن صفحه فوقانی ظرفشویی از هر ۴ جهت به سمت زمین، هیچ حرکتی را زیر دست خود احساس نکنید.

ظرفشویی

تراز کردن یخچال

یخچال نو به هیچ عنوان نباید هنگام روشن شدن موتور، صدا بدهد. بنابراین اگر یخچال نو شما، بعد از نصب، صدای غیرمتعارف می‌دهد؛ علت را باید در تراز نبودن آن با کف آشپزخانه بیابید. فراموش نکنید که تراز نبودن نه تنها از بسته شدن خودکار درب جلوگیری می‌کند؛ بلکه موجب افزایش فشار روی کمپرسور دستگاه شده و ممکن است با تداوم خود، موجب خرابی این قطعه بسیار گران و حساس شود. بنابراین اگر می‌خواهید یخچال‌تان بیشتر عمر کند؛ به تراز بودن آن توجه کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید.همچنین جهت تعمیر ساید جنرال الکتریک می توانید از کارشناسان مربوط به این حوزه کمک بگیرید.

در بیشتر برنده‌ها برای مخفی کردن پایه‌های فلزی تنظیم کنند؛ قابی جلو یخچال تعبیه می‌کنند که متحرک است و برای دسترسی به پایه‌ها باید از بدنه جدا شود. بنابراین در گام اول، خیلی با احتیاط و آهسته این قاب را جدا کنید. روش باز کردن این قاب در مدل‌های مختلف متفاوت است. بهترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی قاب در زمان جدا کردنش از بدنه انجام دهید؛ مراجعه به دفترچه راهنماست. در این دفترچه به احتمال زیاد شیوه صحیح باز کردن قاب پایین یخچال نوشته شده است. پشت این قاب ۲ پایه در دو طرف چپ و راست یخچال وجود دارد که مخصوص تنظیم بالانس دستگاه است.

قبل از چرخاندن این پیچ‌ها باید بدانید که عدم تراز بودن دستگاه مربوط به کدام پیچ می‌شود و باید آن را به کدام جهت بچرخانید. همزمان که به زیر پایه‌ها را نگاه می‌کنید از شخص دیگری بخواهید که یخچال را کمی هل بدهد.

 با هل دادن دقیقا متوجه خواهید شد که کدام پایه شل است و روی زمین قرار ندارد. بعد از پیدا کردن پایه شل، با استفاده از یک پیچ گوشتی تخت یا آچار مناسب، پایه مورد نظر را به حدی بچرخانید تا به زمین برسد. برای سهولت در انجام این کار می‌توانید زمانی که یخچال توسط نفر دوم از زمین بلند شده است این کار را انجام دهید.

تمام روش‌هایی که در بالا به عنوان اصول تراز کردن لوازم برقی به آنها اشاره شد؛ روش‌های ساده‌ای هستند که فقط به شرط ثابت بودن سایر شرایط، قابل اجرا می‌باشند. به عنوان مثال اگر کف آشپزخانه به حدی ناهموار باشد که تنظیم یک پایه نتواند به تراز شدن دستگاه کمک کند؛ چاره‌ای جز تماس با تعمیرگاه ندارید. بنابراین اگر ساید جنرال الکتریک دارید و تنظیم پایه‌های آن برای‎تان دشوار است؛ حتما با یکی از نمایندگی‌های این برند تماس گرفته و درخواست خدمات نصب کنید. با این کار می‌توانید هم دستگاه خود را به درستی نصب کنید و هم از سرویس کامل دستگاه بهره‌مند شوید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها