|
کدخبر: 254662

اهمیت کنترل قند خون در ماه مبارک رمضان

با تغییرات رژیم غذایی در افراد دیابتی می توان شاهد افزایش یا کاهش قند خون بود. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در رابطه با اهمیت کنترل قند خون در ماه رمضان اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

با تغییرات رژیم غذایی در افراد دیابتی می توان شاهد افزایش یا کاهش قند خون بود. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در رابطه با اهمیت کنترل قند خون در ماه رمضان اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

اقداماتی که قبل از روزه داری انجام داد!

قبل از روزه‌ داری باید حتماً از شرایط بدنی خود مطلع شوید و همچنین از تاثیرات روزه برقندخون مطلع شوید.

به دلیل قرارگیری ماه رمضان در تابستان معمولاً مدت زمان روزه‌داری طولانی است و باید به این نکته توجه کنید که آیا توانایی روزه گرفتن را دارید یا نه؟

 یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید مشورت با پزشک است. پزشک با بررسی شرایط بدنی و داروهای مصرفی شما می تواند اجازه روزه گرفتن بدهد.  در هر حالت عدم توجه به رژیم غذایی و مصرف مواد مضر باعث بروز مشکلات جدی تری میشود.

مشکلاتی که در ماه رمضان برای افرد دیابتی پیش می آید!

 یکی از مواردی که بیماران مبتلا به دیابت در ماه رمضان بیشتر دچار آن می شود افزایش قند خون است.در این حالت مواردی باعث افزایش قند خون میشود.

 یکی از این موارد بالا بودن قند خون قبل از ماه رمضان است و بیمار بدون توجه به زیاد بودن قند خون خود اقدام به روزه داری می‌کند.

 مورد دیگر کاهش داروهاست.  در ماه رمضان بیمار به دلیل روزه بودن داروهای مصرفی خود را بدون مشورت با پزشک کاهش می دهد و این امر باعث بیشتر شدن قند خون می شود.

 یا مورد دیگر می تواند مصرف نامنظم داروها باشد. مورد  دیگر در این رابطه مصرف غذاهایی است که باعث افزایش قند خون می‌شوند مثل زولبیا بامیه ،  شله زرد و ..... و همچنین در این ماه به دلیل کسل بودن فعالیت بدنی نیز کاهش پیدا می‌کند.

مورد بعدی که افراد دیابتی در زمان روزه داری ممکن است دچار آن شوند افت قند خون است.

 علائمی مثل تپش قلب، سرگیجه ،  تاری دید ، لرزش بدن و.....  نشان دهنده این مورد است.

که علت این امر می تواند حذف وعده سحری و کاهش غذا های مصرفی ، تنظیم نکردن داروهای مصرفی در ماه رمضان،  انجام فعالیت های شدید بدنی باشد.

به دلیل تغییراتی که در مقدار قند خون در ماه رمضان برای افراد دیابتی اتفاق می افتد تغذیه و کنترل قند خون مسلما یکی از مهمترین موارد می باشد.

کنترل-خون

کنترل  قند خون در ماه مبارک رمضان  !

مواردی که می‌تواند باعث تغییرات قند خون در افراد دیابتی در ماه رمضان شود عبارتند از تغییر ساعات خواب ، تغییر ترشح هورمون ها ، تغییر میزان فعالیت های بدنی ، تغییرات وزنی ، تغییر در کالری دریافتی ، تغییر میزان قند و نشاسته مصرفی ، تغییر در نوع غذاهای مصرفی و طولانی بودن مدت زمان روزه داری.

برای این که قند خون خود را کنترل کنید تا دچار افزایش یا کاهش آن نشوید در ادامه راهکارهایی را برایتان قرار داده ایم.

راه کارهای کنترل قند خون

 قبل از هر چیز باید  قند خون با استفاده از دستگاه تست قند خون خانگی کنترل کنید همانطور که می دانید دستگاه تست قند خون یک وسیله ضروری در هر خانه ای است اگر این دستگاه را ندارید می توانید از داروخانه ها فروشگاه های تجهیزات پزشکی وب سایت های معتبر مانند  بی گزند ، دیجی کالا ، ترب و ایمالز بدون نسخه پزشک سفارش دهید 

بهترین برند های دستگاه تست قند خون کدام است ؟

بهترین دستگاه تست قند خون دستگاهی است که

  • دقت بالا 
  • کیفیت ساخت 
  • قیمت مناسب 
  • کیت های در دسترس
  • پشتیبانی مناسب 

داشته باشد مانند :

کنترل-خون1

موارد تاثیرگذار بر قند خون !

یکی از مواردی که باید به آن دقت داشته باشید مواد غذایی است که مصرف می کنید.  بهتر است بیشتر از مواد فیبری مثل حبوبات و میوه ها استفاده کنید.  موردی که باید به آن توجه داشته باشید کاهش قند و نشاسته مصرفی است. سعی کنید در این ماه از خوردن مواد شیرین مثل شله زرد و حلوا خودداری کنید.

همچنین در افرادی که اضافه وزن دارند بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهد و این باعث کاهش قند خون میشود. بنابراین باید کالری دریافتی در طول این ماه کنترل شود تا مشکلی پیش نیاید.

مورد بعدی که باید به آن دقت شود تعداد وعده های غذایی است. باید مقدار قند مصرفی در بین وعده ها تقسیم شود و همچنین در هر وعده حداقل یک تا دو واحد نشاسته مصرف شود.

وعده سحری به هیچ وجه نباید حذف شود و همچنین پس از وعده افطار باید از میوه ها و سبزیجات استفاده شود و همچنین حدود دو ساعت پس از وعده افطار فرد مبتلا به دیابت باید شام مصرف کند. فعالیت بدنی خود را در این ماه حذف نکنید و تا حد امکان به فعالیت بدنی متوسط و مناسب بپردازید و از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین خودداری کنید.

نکته بعدی حتما باید به آن توجه کنید این است که قبل از ماه رمضان دیابت شما توسط پزشک ارزیابی شود و در صورت عدم وجود مشکل میتوانید روزه بگیرید. همچنین مقدار قند خون خود را با توجه به روال قبلی اندازه گیری کنید پس از افطار و سحر.

کنترل-خون2

پزشکان 7 فاصله زمانی را برای اندازه گیری قند خون در ماه رمضان توصیه می‌کنند که این زمان ها عبارتند از:

  •  صبح
  • قبل از سحر
  • ظهر
  • اواسط بعد از ظهر
  • قبل از افطار
  • دو ساعت بعد از افطار

 و در صورت هر نوع علائم ناخوشایند مثل سرگیجه حالت تهوع و غیره.

خلاصه

  • در آخر اینکه برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی در ماه رمضان بهتر است به نکات زیر توجه کنید.
  • قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت کنید و شرایط بدنی و قند خون خود را مورد ارزیابی قرار دهید.
  • در طول روز حتماً قند خون خود را چک کنید و در صورت افت شدید قند خون دیگر روزه نگیرید.
  • اگر در روز علائمی مثل سرگیجه و لرز داشتید به پزشک مراجعه کنید.
  • در وعده‌های غذایی خود از قند زیاد استفاده نکنید.
  • مقدار کافی آب بنوشید و از انجام فعالیت‌های شدید بدنی خودداری کنید.
  • بهترین روش برای افزایش سلامت تان در این ماه افزایش اطلاعات تان در رابطه با سلامت و بیماری تان و غذاهای مصرفی می باشد.
نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها