|
کدخبر: 243344

درمان بیماری عروقی و دیابت با این روش

گردش خون ضعیف یک مشکل رایج ناشی از چند شرایط مختلف است. بیماری عروق محیطی (PAD)، دیابت، چاقی، سیگار کشیدن و ریودا، برخی از علل گردش خون ضعیف هستند.

کاهش جریان خون می تواند علائم ناخوشایندی مانند درد، گرفتگی عضلانی، بی حسی، مسائل مربوط به گوارشی و سردی را در دست یا پا ایجاد کند. علاوه بر کسانی که دارای گردش خون ضعیف هستند، ورزشکاران هم ممکن است بخواهند جریان خون را افزایش دهند تا عملکرد خود را بهبود بخشند.

مواد غذایی برای افزایش گردش خون

گرچه مسائل گردش خون اغلب با داروها درمان می شود، اما خوردن یک سری غذاهای خاص نیز می تواند جریان خون را بهبود بخشیده و کنترل کند.

۱. پیاز

پیاز منبع عالی از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی و مفید برای سلامت قلب است. پیاز گردش خون را با کمک به گشاد شدن شریان‌ها و رگ‌ها در هنگام افزایش جریان خون بهبود می‌بخشد. پیاز همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند جریان خون و سلامت قلب را با کاهش التهاب در رگ ها و شریان ها افزایش دهد.

۲. فلفل کاین

فلفل کاین، عطر و طعم تند را از عاملی فیتوشیمیایی به نام کپسایسین می گیرد. کپسایسین با کاهش فشار خون و تحریک انتشار اکسید نیتریک و سایر وازودیلاتورها – یا ترکیباتی که به گسترش رگ های خونی خود کمک می کند، جریان خون را به بافت ها افزایش می دهد. Vasodilators اجازه می دهد خون به راحتی از طریق رگ ها و شریان های شما به عضلات کوچک موجود در دیوارهای رگ های خونی جریان پیدا کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف فلفل Cayenne باعث افزایش گردش خون می شود، قدرت رگ های خونی را بهبود می بخشد و باعث کاهش پلاک در شریان های شما می گردد.

۳. انار

انار های خوراکی آبدار، میوه های سرشار از آنتی اکسیدان ها و نیترات های پلی فنول بالا می باشند که وازیدولاتورهای بسیار قوی اند. مصرف انار – به عنوان آب، میوه خام یا مکمل – ممکن است جریان خون و اکسیژن سازی بافت عضلانی را بهبود بخشد.

۴. دارچین

دارچین یک ادویه گرم است که فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله افزایش جریان خون.

در یک مطالعه حیوانی، دارچین میزان گشاد شدن رگ‌های خونی و جریان خون را در شریان کرونر، که عمل خونرسانی به قلب را بر عهده دارد، بهبود بخشید. به علاوه، تحقیقات نشان می دهد که دارچین می تواند به طور موثری فشار خون را در انسان با آرام کردن رگ های خونی کاهش دهد.

۵. سیر

سیر به تأثیر مفید بر گردش خون و سلامت قلب مشهور است. مطالعات نشان می دهد که سیر به طور خاصی با ترکیبات گوگردش، که شامل Allicin  است می تواند جریان خون بافت و فشار خون پایین را با آرام کردن رگ های خونی خود افزایش دهد.

۶. ماهی چرب

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا منابع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این چربی ها برای گردش خون مفید بسیار هستند، زیرا انتشار اکسید نیتریک را ترویج می دهند، که رگ های خونی خود را تخلیه می کند و جریان خون را افزایش می دهد.

چربی های امگا ۳ همچنین به مهار پلاکت های خون شما کمک می کنند، این فرآیند می تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند.

۷. زردچوبه

یکی از مزایای مهم زردچوبه افزایش گردش خون است. در واقع، هم طب آیورودا و هم طب سنتی چینی از زمان های قدیم بر تاثیر زردچوبه روی باز کردن رگ های خونی و بهبود گردش خون تاکید فراوانی داشته اند.

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی در زردچوبه به نام کورکومین به افزایش تولید اکسید نیتریک، کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب کمک می کند.

۸. چغندر

بسیاری از ورزشکاران برای کمک به بهبود عملکرد گردش خون خود، آب چغندر یا پودر چغندر مصرف می کنند.

این عمل به این دلیل است که چغندر سرشار از نیتراتی است که بدن شما آن را به اکسید نیتریک تبدیل می کند. اکسید نیتریک رگ های خونی را شل می کند و جریان خون را به بافت ماهیچه ای افزایش می دهد. آب چغندر جریان اکسیژن را در بافت عضلانی بهبود می بخشد، جریان خون را تحریک می کند و سطح اکسید نیتریک را افزایش می دهد.

۹. سبزی های برگ دار

سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج و سبزیجات کلرد سرشار از نیترات هستند که بدن شما آن‌ها را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند که در نوع خود یک گشادکننده عروق قوی محسوب می شود.

خوردن غذاهای غنی از نیترات ممکن است با گشاد کردن رگ‌های خونی به بهبود گردش خون کمک کند و به خون شما اجازه می‌دهد راحت‌تر جریان پیدا کند،

 ۱۰. مرکبات

مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت مملو از آنتی اکسیدان ها از جمله فلاونوئیدها هستند.

مصرف مرکبات غنی از فلاونوئید ممکن است التهاب را در بدن شما کاهش دهد، که این عمل می تواند فشار خون و سفتی در شریان های شما را کاهش داده و در عین حال جریان خون و تولید اکسید نیتریک را بهبود بخشد. علاوه بر این، مصرف منظم مرکبات، مانند لیمو و گریپ فروت، با کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است.

۱۱. گردو

گردو سرشار از ترکیبات مفیدی مانند ال آرژنین، اسید آلفا لیپوئیک (ALA) و ویتامین E است که همگی تولید اکسید نیتریک را تحریک می کنند. خوردن گردو ممکن است فشار خون را کاهش دهد، عملکرد رگ های خونی را بهبود بخشد و التهاب را کاهش دهد، که این وضعیت می تواند به صورت ویژه ای برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

افراد مبتلا به دیابت اغلب به دلیل آسیب عروق خونی ناشی از سطوح قند خون کنترل نشده، مشکلات گردش خون و فشار خون بالا دارند.

 

۱۲. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ممکن است به کاهش فعالیت آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) کمک کند، که باعث انقباض عروق خونی برای کنترل فشار خون می شود.

تحقیقات نشان می دهد که عصاره گوجه فرنگی مشابه داروهای مهار کننده ACE عمل می کند. این داروها رگ های خونی شما را باز می کند و جریان خون را بهبود می بخشد. مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که عصاره گوجه فرنگی می تواند ACE را مهار کند، التهاب را کاهش دهد و تجمع پلاکت ها را مختل کند.

۱۳. توت ها

توت ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که ممکن است تأثیر مثبتی بر جریان خون داشته باشد.

التهاب مزمن می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و فشار خون شما را افزایش دهد، این امر می تواند باعث مشکلات گردش خون شود. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن توت‌ها می‌تواند فشار خون، ضربان قلب، تجمع پلاکت‌ها و سطوح خونی نشانگرهای التهابی مانند IL-6 را کاهش دهد و در عین حال اتساع شریان‌ها را نیز بهبود بخشد.

 ۱۴.زنجبیل

زنجبیل طی هزاران سال در طب سنتی هند و چین یک ماده اصلی و تاثیرگذار بوده است. زنجبیل می تواند فشار خون را کاهش داده و گردش خون را بهبود بخشد. در یک مطالعه بر روی ۴۶۲۸ نفر، کسانی که بیشترین مصرف زنجبیل (۲ تا ۴ گرم در روز) را داشتند، مشخص شد کمترین خطر ابتلا به فشار خون بالا را داشته اند.

در حالی که ترکیب هر یک از این غذاها در رژیم غذایی ممکن است گردش خون را بهبود بخشد، سایر تغییرات سبک زندگی هم ممکن است تاثیر زیادی داشته باشد. عواملی نظیر:

    ترک سیگار

    افزایش فعالیت بدنی

    کاهش وزن

    پیروی از یک رژیم غذایی سالم

    هیدراته ماندن

    کاهش استرس

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها