|
کدخبر: 253680

اصول مهمی که باید در پخت کیک و شیرینی رعایت کنیم

در هر حرفه ای که می خواهید به موفقیت برسید، باید اصول اولیه آن حرفه را آموخته و پس از آن به دنبال یادگیری فنونی باشید که بیشتر به صورت تجربی توسط افرادی که پیشتر از شما قدم در این راه نهاده اند کسب شده است. پس از کسب این فنون زمان به نوآوری می رسد تا اینبار شما در نقش یک فرد باتجربه برای ایندگان فنونی یا ابتکاراتی به یادگار بگذارید . در این نوشته به بیان نکاتی می پردازیم که می توانند در پخت صحیح کیک و شیرینی ها به شما کمک کنند و دید شما نسبت به این موارد را تغییر دهند.

نکات پخت انواع کیک :

کیک ها از سه جهت مورد ارزیابی خریداران و منتقدان قرار میگیرند :

  • تزئین و زیبایی کیک
  • بافت کیک
  • طعم کیک

تزئین در وحله ی اول می تواند خریدار را به محصول شما جذب کند. در این مورد فاکتورهایی همچون خلاقیت های هنری و ذوق هنری می تواند کمک بسیاری به شما برای تولید طرح های مبتکرانه و زیبا کند. خوشبختانه در سالهای فوندانت های خوراکی بسیاری به منظور تزیین و نقش دادن به کیک ها تولید شده اند که میتوانند شما را در رسیدن به طرح های مد نظر خودتان بسیار کمک کنند.

بافت کیک دومین موردی می باشد که با اولین برش کیک خود را نشان میدهد. در طرز تهیه انواع کیک نوع بافت کیک به فاکتورهای مختلف بستگی دارد که تست تک تک آنها حتی به میزان کم میتواند دید شما نسبت به اهمیت آنها را بسیار روشن کند . برای مثال الک کردن آرد در سبک شدن آن و در نتیجه تاثیر در بافت کیک بسیار موثر است.

در بسیاری از اوقات ترجیح میدهیم گفته های آموزش دهنده مبنی بر اینکه 2 3 بار آراد را الک کنید ، را نادیده بگیریم در حالی که این فاکتور کاملا تجربی تاثیر بسیاری در کیفیت محصول نهایی شما خواهد داشت. با الک کردن کیک هوای بیشتری در بین آرد ها ایجاد میشود و از چسپندگی نامناسب آنها به همدیگر جلوگیری میکند.

مورد بعدی که در بافت کیک تاثیر گذار است، اهمیت جداسازی زرده و سفیده و همینطور همزنی مناسب سفیده می باشد. همزنی سفیده تا زمانی که به صورت کفی و نرم درآید از مهمترین فاکتورها در خوشفرمی کیک محسوب میشود . اگر به طرز تهیه کیک هایی همچون کیک اسفنجی که یک بافت منحصربفرد و خاص دارد توجه کنید ، میبینید که افزایش تعداد تخم مرغ و همینطور همزنی مداوم سفیده بسیار تاکید شده است و در نتیجه نهایی بسیار تاثیر گذار است.

فاکتور دیگری که بخصوص در زمان مصرف خودنمایی میکند، طعم کیک است. اگر طعم کیک فوق العاده باشد ممکن است تا مدت ها در ذهن مصرف کننده باقی بماند و در تمام این مدت شما اولین گزینه برای خرید کیک از نظر او باشید .

استفاده از شکلات و یا شربت در طرز تهیه کیک خیس ، سبب تغییر کامل بافت کیک می شود. در چنین کیک هایی به دلیل تجمع خیسی در ته کیک ، بهتر است از بافت های سنگین استفاده نشود چرا که در این صورت هم از زیبایی کیک کاسته میشود و هم طعم سنگین آن خوشآیند مصرف کننده نخواهد بود.

نکته : در استفاده از مواد شیرین کننده همچون قند و شکر و ... در داخل دستور دقت بالایی کنید. هر چقدر مصرف این مواد بیشتر باشد ، دلزدگی خوردن کیک نیز بیشتر خواهد بود. توجه به تجربه و استفاده از موادی همچون آب کمپوت های شیرین میتواند در نتیجه گیری نهایی تاثیر شگفت انگیزی داشته باشد .

نکات مهم پخت شیرینی :

اصول تهیه شیرینی شباهت بسیاری به تهیه کیک دارد . با این تفاوت که در شیرینی دقت عمل باید افزایش یابد چرا که سطح عمل و به نوعی سطح هنرنمایی شما ! کاهش قابل توجهی داشته است و در یک اندازه ی به مراتب کوچکتر از کیک باید خود را نشان دهید.

شیرینی ها به دسته های مختلف شیرینی تر و شیرینی خشک تقسیم بندی میشوند که شیوه ی تهیه و پخت انها گاها بسیار متفاوت می باشد . در طرز تهیه انواع شیرینی اگر صحبت از شیرینی تر باشد، بافت شیرینی سبک تر میشود تا در صورت سرو شدن با خامه، اصطلاحا دلزدگی کمتری به مصرف کننده وارد شود. در نتیجه در این مورد همچون کیک ، مواد از حالت نرم شدگی بالایی برخوردار بوده و فاکتورهایی همچون هم زنی مناسب و ... تاثیر بسیاری روی نتیجه نهایی دارند.

در شیرنی های خشک در عوض ورز دادن مناسب تاثیر بسیاری در کیفیت پایانی دارد . در نتیجه یک اصول کلی برای تهیه خمیر وجود نخواهد داشت و بسته به نوع کیک باید خمیر مدنظر آماده شود.

نکات کلی پخت کیک و شیرینی :

- استفاده از آرد مناسب : آرد مورد استفاده بهتر است تازه باشد . همیشه از آرد سفید قنادی برای تولید کیک و شیرینی استفاده کنید چرا که علاوه بر تاثیر بر روی ظاهر ، در بافت کیک نیز تاثیر بسزایی دارد.

- در دستورهای آشپزی مقید به گرم ها نباشید. بسیاری از شما دستورهای آشپزی را با گرم ها مشاهده کرده اید ولی حقیقت این است که یک آشپز ماهر زمان خود را صرف اندازه گیری گرمی مواد نمیکند و تجربه و دید چشمی و شناخت صحیحی که از نسبت مواد بدست آورده است یاری دهنده ی او می باشد.

- پیش از قرار دادن کیک در داخل فر ، به مدت چند دقیقه فر را روشن کنید تا دمای کلی اتاقک فر به مقدار ثابتی برسد.

- در انتخاب جنس مناسب قالب توجه داشته باشید . برخی از قالب ها بخصوص قالبهای سیلیکونی مناسب استفاده برای پخت همه نوع کیک نیستند و با کسب تجربه و یا استفاده از تجربه ی دیگران میتوانید قالب مناسب برای کیکتان را انتخاب کنید.

- تست کنید و نترسید . حقیقت اینجاست که هیچ موفقیت بزرگی بدون تجربه ی طعم تلخ شکست های کوچک مهیا نمیشود . در این شکست ها شما تجربه هایی کسب میکنید که عمری همراه شما خواهند بود . پس نترسید و تست کنید ، اگر همیشه یک نوع کیک درست میکنید و همه هم از آن راضی هستید ، به خود جرئت داده و نمونه هایی متفاوت نیز تست کنید ، آنقدر تست کنید که در طیف وسیعی از دستور العمل های آشپزی استاد شوید .

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر