|
کدخبر: 248436

کوچک شدن مغز در اثر مصرف این نوشیدنی!

محققان دانشگاه پنسیلوانیا می‌گویند نوشیدن الکل می‌تواند تغییرات مضری را در اندازه و ساختار مغز ایجاد کند. مطالعه‌ای روی بیش از ۳۶ هزار نفر انجام شد که نشان داد مصرف الکل به میزان اندک هم تغییراتی را روی مغز ایجاد می‌کند و منجر به پیری زودرس می‌شود.

مجله نیچر در مقاله‌ای نوشت کسانی که الکل مصرف می‌کنند آسیب‌های جبران ناپذیری را به مغز و جسم خود وارد می‌کنند. حتی نوشیدن مقدار کم الکل مغز را کوچک می‌کند.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا می‌گویند که نوشیدن الکل می‌تواند تغییرات مضری را در اندازه و ساختار مغز ایجاد کند. آنها مطالعه‌ای را روی بیش از ۳۶ هزار نفر انجام دادند و متوجه شدند مصرف الکل به میزان اندک هم تغییراتی را روی مغز ایجاد می‌کند و منجر به پیری زودرس می‌شود (اعضای بدن نسبت به سن فرد حداقل دو سال پیرتر می‌شود).

طبق این مطالعه مصرف الکل، در نهایت باعث آسیب در بخش‌های مختلفی از مغز همچون فرونتال، مخچه و هیپوکامپ می‌شوند.

طبق گفته محققان،  از شایع‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های روانی و اختلال در عملکردهای فیزیکی، شناختی و اجتماعی مصرف الکل بوده که در پی آن موجب ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی، کمبود تغذیه، سرطان معده و پیریِ تسریع شده است.

این تحقیقات در  مطالعات بیوبانک انگلستان به طور تخصصی نیز مورد بررسی قرار گرفت که اعلام شد الکل تأثیر زیادی بر حجم خاکستری و سفید مغز دارد که موجب تسریع شدن پیری در انسان خواهد شد.

در آخرین یافته‌های علمی نیز مشخص شد که مصرف زیاد الکل با آتروفی مغز، از دست دادن نورون‌ها و یکپارچگی ضعیف‌تر فیبر ماده سفید، مرتبط است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر