|
کدخبر: 204118

۷ تاثیر جالب با خوردن این نوشیدنی محبوب!

قهوه در کنار چای از نوشیدنی‌های محبوب است که برخی از ما به طور روزانه از آن مصرف می‌کنیم.

سبک زندگی ۷ تاثیر جالب با خوردن این نوشیدنی محبوب!

تا اسم قهوه می‌آید در ادامه عوارض کافیین موجود در قهوه هم گفته می‌شود. شاید لیست آسیب‌هایی که قهوه به بدن می‌رساند را هم حفظ باشیم؛ ولی در ادامه مطلب سنت شکنی می‌کند و تنها به شما می‌گوید که اگر هر روز قهوه می‌خورید یا می‌خواهید بخورید، در بدن شما چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

۱. احتمال کمتر برای ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌ها

از زمان کشف کارخانه قهوه که گفته می‌شود خاستگاه آن در اتیوپی بوده است، یک گله‌دار بز پس از مصرف تصادفی توت‌های ناشناخته متوجه افزایش سطح انرژی بزهایش شد، از آن زمان تا به حال علم پیشرفت‌های زیادی در دنیای قهوه داشته است. برای شروع، به طور متوسط آمریکایی‌ها بسیاری از مواد آنتی اکسیدان مورد نیاز خود را از طریق قهوه بدست می‌آورند. آنتی اکسیدان یکی از مواد مورد نیاز برای مبارزه با سلول‌های سرطانی در بدن است. با در نظر گرفتن این موضوع، با روزانه نوشیدن قهوه سیاه در واقع شانس خود را برای ابتلا به بیماری‌های خاص کاهش می‌دهید. قهوه می‌تواند مغز شما را از زوال عقل نیز محافظت کند.

۲. خلق و خوی بهبود می‌یابد

علاوه بر جلوگیری از بیماری‌ها، محتوای کافئین قهوه به طور مستقیم با مغز شما ارتباط دارد. اثرات آن به ویژه در سطوح پایین مصرف (حدود ۷۵ میلی گرم) دیده می‌شوند. کافئین با اقدامات مثبت بر روی مغز همراه بوده است، از جمله بهبود هوشیاری ذهنی و توجه، تمرکز و بهبود خلق و خوی. در نهایت موجب کاهش افسردگی نیز می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد گزارش داد، کسانی که روزی دو تا سه فنجان قهوه کافئین‌دار می‌نوشیدند، خطر خودکشی خود را تا ۴۵ درصد کاهش دادند. به این دلیل که اثر محرک کافئین به بهبود خلق و خوی کمک می‌کند.

۳. قدرت حافظه را افزایش می‌دهد

اثر مثبت کافئین بر هوشیاری، توجه، تمرکز و خلق و خوی شگفت‌آور نیست؛ اما توانایی آن در افزایش قدرت حافظه شما را شگفت‌زده می‌کند. با توجه به مجله علوم اعصاب طبیعت، کافئین تحکیم خاطرات درازمدت را در انسان افزایش می‌دهد.

۴. ورزشکاری بهتر می‌شوید

این خبر خوبی برای ورزشکارانی است که قهوه دوست دارند. همان طور که معلوم است ورزشکاران از هر دو خواص ذهنی و جسمی حاصل از قهوه بهره‌مند می‌شوند. کافئین طبیعی در قهوه با بهبود عملکرد فیزیکی به ویژه در ورزش هوازی یا استقامتی همراه بوده است. در نهایت، کافئین ممکن است عملکرد در طول هر دو تمرینات طولانی مدت و کوتاه مدت را افزایش دهد. کافئین همچنین با گیرنده‌های موجود در مغز واکنش نشان می‌دهد تا بخشی را که آدنوزین را تشخیص می‌دهد، «خاموش» کند، آدنوزین ماده شیمیایی است که باعث احساس خستگی می‌شود.

۵. اثرات منفی در برنامه روتین زندگی در صورت مصرف بیش از اندازه

اگر بیش از حد قهوه مصرف کنید دچار عوارض جانبی منفی مانند اضطراب، وحشت، بدخوابی، بی‌خوابی و وابستگی به کافئین می‌شوید. به گزارش انجمن قلب آمریکا، افراد وابسته به کافئین می‌توانند ۱۲–۲۴ ساعت پس از آخرین دوز کافئین اقدام به «ترک کافئین» کنند.

۶. سطح کلسترول را بالا می‌برد

اگر کلسترول چیزی است که شما را نگران می‌کند و به علت بیماری‌های زمینه‌ای که دارید موجب بروز سکته و مشکلات دیگر می‌شود از خوردن قهوه صرف نظر کنید یا تنها از قهوه اسپرسو بنوشید. زیرا اسپرسو از کاغذ رد شده است و مقدار قابل توجهی از چربی‌های خود را از دست می‌دهد.

۷. افزایش فشار خون (موقتی)

قهوه می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. به طور معمول، این افزایش کوتاه، موقتی است و منجر به هیچ اثر منفی در دراز مدت نخواهد شد. عوامل عمده غذایی مرتبط با فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی به طور معمول به سفتی رگ‌های خونی منجر می‌شود؛ اما مصرف منظم قهوه چنین تأثیر مضری بر رگ های خونی ندارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر